Ernest van der Kwast - Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen (debuut)
Ernest van der Kwast - Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen (debuut)
Ernest van der kwast - Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen.
Indrukwekkende debuutroman
http://www.leestafel.info/ernest-van-der-kwast
bernadet
Indrukwekkende debuutroman
http://www.leestafel.info/ernest-van-der-kwast
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vond het een warrig boek. Geen chronologie er in, en dat is op zich geen probleem, als er dan maar een ander soort volgorde in zit. Meer orde in de flashbacks, die beter aansluiten op de tekst van het hoofdverhaal. Ik begreep echt pas waar het over moest gaan toen ik de achterflap las. (kan aan mij liggen). Ik ben het met je eens dat er leuke stukjes in staan, maar over het algemeen vind ik het niets bijzonders.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ernest-van-der-kwast
Marjo
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ernest-van-der-kwast
Marjo
Nee, ik vond het helemaal niet warrig, en het einde vond ik echt prachtig. Die man is compleet wanhopig en weet niet hoe hij zich er tegen weren moet en zoekt het overal. In het verbouwen van dat kasteel, in de liefde, in zijn verzameling auto's, trouwen noem maar op. Hij knokt en knokt maar om zijn grote verdriet aan te kunnen. Net als zijn moeder die vecht ook maar tegen haar heimwee terwijl ze in Polen ook niet meer haar thuis vindt.
Bernadet
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jun 2005, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je het heeeel diagonaal hebt gelezen.
Hij zoekt hetgene dat hij had en dat wat hij had staat in het laatste hoofdstuk. Maar als ik dat hier vertel dan verraad ik het hele verhaal. Hij zoekt tot hij er bijna gek van wordt (of al geworden is).
bernadet
Hij zoekt hetgene dat hij had en dat wat hij had staat in het laatste hoofdstuk. Maar als ik dat hier vertel dan verraad ik het hele verhaal. Hij zoekt tot hij er bijna gek van wordt (of al geworden is).
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Jun 2005, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Even voor alle duidelijkheid het gaat mij er niet om dat ik het boek wel mooi vond hoor en jou wil overtuigen. Ieder zijn mening.
Door het gebeurde in het laatste hoofstuk zijn kinderen voor hem juist heel moeilijk daarom gaat het met Egje ook niet door. Het roept teveel op.
Vandaar ook het einde, stopt hij er helemaal mee? Omdat hij dan weer is waar hij eigenlijk wil zijn?
Bernadet
Door het gebeurde in het laatste hoofstuk zijn kinderen voor hem juist heel moeilijk daarom gaat het met Egje ook niet door. Het roept teveel op.
Vandaar ook het einde, stopt hij er helemaal mee? Omdat hij dan weer is waar hij eigenlijk wil zijn?
Bernadet
Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen.
Wat een rottitel, wat een rotkaft, met die pisbak erop.
Ik geef toe dat ik met enige vooringenomenheid ben begonnen aan dit boek. Ernest van der Kwast - redacteur, misschien zelfs wel hoofdredacteur van Passionate, een 'literair' tijdschrift - heeft ooit een verhaal van mij afgewezen op een jolige manier. Hij deed erg grappig in zijn mailtje vol met spelfouten en ik voelde me niet serieus genomen. Net zo grappig als hij in dit boek doet. Want iets anders zie ik er niet in: jolig doen, en dat al die bladzijden lang. Het is een dun boek, maar het is me teveel om het 207 bladzijden uit te houden. Sommige stukjes zijn best aardig en dan lijkt het wat te worden, maar het gaat dan toch nergens naar toe. Natuurlijk wordt er geneukt en gescheten, de vaste motieven in de moderne 'literatuur', de verhalen in Passionate gingen ook over weinig anders. Op de achterflap staat een aanbeveling van Ronald Giphart, en zo moet Ernest van der Kwast beschouwd worden: als een zoveelste Giphart.
PetraO
Wat een rottitel, wat een rotkaft, met die pisbak erop.
Ik geef toe dat ik met enige vooringenomenheid ben begonnen aan dit boek. Ernest van der Kwast - redacteur, misschien zelfs wel hoofdredacteur van Passionate, een 'literair' tijdschrift - heeft ooit een verhaal van mij afgewezen op een jolige manier. Hij deed erg grappig in zijn mailtje vol met spelfouten en ik voelde me niet serieus genomen. Net zo grappig als hij in dit boek doet. Want iets anders zie ik er niet in: jolig doen, en dat al die bladzijden lang. Het is een dun boek, maar het is me teveel om het 207 bladzijden uit te houden. Sommige stukjes zijn best aardig en dan lijkt het wat te worden, maar het gaat dan toch nergens naar toe. Natuurlijk wordt er geneukt en gescheten, de vaste motieven in de moderne 'literatuur', de verhalen in Passionate gingen ook over weinig anders. Op de achterflap staat een aanbeveling van Ronald Giphart, en zo moet Ernest van der Kwast beschouwd worden: als een zoveelste Giphart.
PetraO
Wie ongelukkig is, denkt aan vroeger (bladzijde 24).
Ik beleefde vandaag echter een ultiem gevoel van geluk.
Een heerlijke nazomerse middag met veel zon en een schitterend boek!
Wat heb ik genoten van dit prachtige, verrassende verhaal van Ernest van der Kwast.
Wat een vondst van deze schrijver om een proloog aan het einde te schrijven. Wat een schitterende compositie om ieder hoofdstuk te beginnen met stukjes uit het verleden en daarna actuele gebeurtenissen te vertellen.
Een heel mooi thema; fantastisch mooi verteld.
Een vergelijking, volgens de achterflap, met Ronald Giphart gaat niet op: Ernest van der Kwast schrijft m.i. stukken beter!
groetjes, irene
Ik beleefde vandaag echter een ultiem gevoel van geluk.
Een heerlijke nazomerse middag met veel zon en een schitterend boek!
Wat heb ik genoten van dit prachtige, verrassende verhaal van Ernest van der Kwast.
Wat een vondst van deze schrijver om een proloog aan het einde te schrijven. Wat een schitterende compositie om ieder hoofdstuk te beginnen met stukjes uit het verleden en daarna actuele gebeurtenissen te vertellen.
Een heel mooi thema; fantastisch mooi verteld.
Een vergelijking, volgens de achterflap, met Ronald Giphart gaat niet op: Ernest van der Kwast schrijft m.i. stukken beter!
groetjes, irene
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”