Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2015, 14:24

De titel van dit boek kun je letterlijk nemen, het is namelijk het verhaal over een zeer eigenzinnige keizerin die op zestienjarige leeftijd trouwt met de keizer van Oostenrijk. Haar naam was Elisabeth, Amalia, Eugenie von Wittelsbach, hertogin van Beieren. Bij ons, dankzij de zoete films die elk jaar rond Kerstmis getoond worden, beter bekend onder de naam Sisi.

een veel betere, herschreven, versie van Zandbergs debuut.

zie http://www.leestafel.info/lucas-zandberg

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2015, 15:29

Wat bijzonder dat hij zijn debuut herschreven heeft. Ik kan me voorstellen dat je bij het in kaart brengen van iemands leven ook steeds op nieuwe inzichten en informatie stuit. Ach, en toch vind ik de mierzoete Sisi-films heerlijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2015, 15:38

ja ik kon ook lang van die films genieten maar ineens na de 100e keer was het over en had ik het wel gezien.
Ik heb de film voor het eerst gezien met kerst bij mijn tante Gerda toen ik ca. 13-14 jaar was en nu zijn we dus meer dan 40 jaar verder!
En nog steeds is er elke kerst Sisi!

maar dit boek toont een heel andere Sisi, lang niet zo popperig en schattig als in de films.
Ze is gewoon soms een erg egoïstische vrouw, wel door de omstandigheden zo geworden denk ik.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2015, 15:51

Dat ze egoïstisch was, is jammer natuurlijk maar ik vind het eigenlijk wel prettig om te lezen dat ze in werkelijkheid niet zo popperig was als in de films. Van mij mocht ze altijd al wat meer pit hebben dus ik ben blij dat de echte Sisi niet zo zoetjes en braaf was. Ik denk dat een dergelijk leven egoïstisch gedrag inderdaad ook wel in de hand werkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2015, 16:01

laten we zo zeggen ze was erg met zichzelf bezig. Ze was bijvoorbeeld erg gefocust op gezond en fit zijn en had dan ook een uitstekende conditie, ze wandelde heel veel en de hofdames moesten mee, maar konden haar nauwelijks bijhouden omdat ze zo snel liep.
Daar had ze weinig compassie mee. Ook voor haar kinderen was ze niet leuk, ook door de omstandigheden, ze had geen band met ze op kunnen bouwen. Maar ze negeerde ze bijna, misschien ook om niet meer gekwetst te raken, geen idee. Maar haar zoon had haar vreselijk nodig en ze wilde zijn signalen maar niet opvangen.
Moeilijke vrouw, vooral voor zichzelf denk ik.

Hier is trouwens een erg mooie website over de echte Sisi

http://www.sisi-online.com/

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lucas Zandberg - Mijn leven is van mij

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2015, 16:07

Wat een triest verhaal eigenlijk. Voor haarzelf moet het moeilijk zijn geweest om zo in elkaar te zitten maar mijn hart gaat vooral naar haar zoon uit.

Mooie website inderdaad!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten