Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6:27

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6:27

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2015, 15:36

In dit mooie boekje maken we kennis met de zesendertigjarige Guylain Vignolles, die zijn hele leven al last heeft van zijn naam, die steevast verbasterd wordt tot Vilain Guignol - lelijke Jan Klaassen -.
Guylain heeft geleerd zich zo onopvallend mogelijk door het leven te bewegen, onzichtbaar te blijven, niet meer dan een vaag silhouet te zijn 'tot complete zelfverloochening en een eenzaam bestaan gespeend van bezoek door anderen aan toe.'

Lees verder http://www.leestafel.info/jean-paul-didierlaurent

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6.27

Berichtdoor Annemarie » 01 Apr 2015, 18:22

Het verhaal moet dus net als Guylain een eerst beetje tot bloei komen. Klinkt heel mooi.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6.27

Berichtdoor berdine » 17 Apr 2015, 19:52

Het is een heerlijk boek! Je noemt het "wat moeilijk op gang komen", Dettie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet echt "moeilijk". Er gebeurt alleen niet zoveel in het begin. Guylain beschrijft heel uitgebreid zijn werk en Het Ding, zijn collega's en zijn leven. Het lijkt dan even een beetje een saai boek te worden, hoewel je best moet lachen, vooral om de plastische beschrijvingen van Het Ding. Maar dan ineens gebeurt er van alles en komt er vaart in. Het is geweldig fantasierijk en tegelijk ontroerend. En het is erg goed geschreven. Het wordt "zo charmant en onvergetelijk als Amélie" genoemd en daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik vraag me af of de auteur ook geplaagd werd met zijn naam, maar dan meer in de trant van "het kon zeker niet op met al die voornamen!", en zo op het idee van Guylain's naam is gekomen. Ik bedacht wel, dat zijn dubbele voornaam juist heel slim gekozen is door zijn ouders. Nu zal niemand denken dat zijn voornaam Jean-Didier is en zijn achternaam Laurent. ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6.27

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2015, 19:59

Nee, je hebt gelijk dat het niet echt moeilijk is. Maar de schrijver moet eerst de gevoelens van Guylain goed duidelijk maken zodat je weet wie je voor je hebt. Ik vond het erg mooi, die beschrijving van Het Ding en hoe hij aan die boekpagina's komt, ietsje beklemmend ook die hele sfeer op zijn werk. Tegen het eind wordt het steeds lichter in veel opzichten. Heel bijzonder verhaal.
Mooi dat je er zo van genoten hebt!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jean-Paul Didierlaurent - De voorlezer van 6.27

Berichtdoor berdine » 17 Apr 2015, 20:17

Bij Bol staat een recensie van iemand (de 2e) die alle parallellen aangeeft tussen de levens van Guylain en Julie. Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan, maar dat zijn er nogal wat.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten