Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 25 Mar 2015, 19:36

Thrillerschrijfster Nele Neuhaus heeft onder haar meisjesnaam een roman geschreven. Het verhaal is meeslepend maar niet altijd even sterk. Ik lees liever haar thrillers!

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/nele-lowenberg

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Renate » 25 Mar 2015, 20:20

Sheridan als meisjesnaam? Ik moet bij die naam eerder aan een jongen denken.

(Misschien te veel naar 'Schone schijn' http://nl.wikipedia.org/wiki/Schone_Sch ... ieserie%29 gekeken.)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 25 Mar 2015, 20:25

Ha nee, het komt niet uit Schone schijn vermoed ik zo. (Erg leuke serie trouwens.) Sheridan is een plaatsnaam. Sheridan zelf vermoedt dat haar moeder haar naar de plaats waar ze verwerkt is heeft genoemd. Gelukkig was dat dan niet in Lutjebroek!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Renate » 25 Mar 2015, 20:29

Of in Calcutta.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 25 Mar 2015, 20:49

:)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 11:38

Leuke recensie Annemarie.

Je vond het teveel neigen naar een romannetje door dat geheupwieg en gelonk van Sherdin en al die mannen die er op af komen?
Met andere woorden, wat maakte het voor jou minder dan de thrillers van deze schrijfster?


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 11:40

Nee, dat was het niet maar het verhaal werd te ver doorgetrokken. De basis is heel sterk maar de uitwerking iets te enthousiast. Op een gegeven moment ging het allemaal zo ver dat ik het niet meer geloofde.

De uitgever heeft al verklapt dat er binnenkort een nieuwe thriller verschijnt. Hoera!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 14:49

Het verhaal kent dezelfde soepelheid als de fantastische thrillers die Nele schrijft maar de inhoud vind ik niet altijd
overtuigend genoeg. Werkelijk elke man laat zich door Sheridan verleiden en op een gegeven moment vond ik dat niet meer
geloofwaardig.


Ja dat schrijf je ook in je recensie, maar ik bedoelde meer dat ondanks die soepelheid je het verhaal toch niet beviel omdat
het ongeloofwaardig werd.
ALS ik namelijk al eens een thriller lees is het vaak dat ik ook afhaak vanwege de ongeloofwaardigheid. Situaties die zo
vreemd zijn of plotseling opgelost worden waardoor je je wenkbrauw optrekt en denkt dit bestaat niet! Dit kan helemaal niet!
Je zegt nu dus dat de inhoud van dit boek ongeloofwaardig werd, kan ik daaruit de conclusie trekken dat haar thrillers wèl
geloofwaardig zijn?
Dat bedoelde ik dus met wat maakt dit boek minder. Is het omdat het geen thriller is en het je daardoor minder aanspreekt?
Is het omdat Sheridan zo loopt uit te dagen? Is het omdat ze zich makkelijk laat gebruiken? En wat is dan het verschil met
de thrillers, komen dat soort situaties, allerlei ongeloofwaardige dingen niet in haar thrillers voor?

Pfff, kom niet goed uit m'n woorden merk ik.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 15:28

Nee, het is niet omdat het geen thriller is. In thrillers gebeuren natuurlijk ook dingen die niet altijd voor de hand liggend zijn maar toch moet kan ik het als lezer dan wel geloven. Het zou kunnen zeg maar.

Het is nogal lastig om uit te leggen wat ik bedoel omdat ik daarmee een belangrijke verhaalontwikkeling zou verraden. Sheridan daagt uit omdat ze wanhopig op zoek is naar een verpletterende liefde. Als je dit boek leest dan lijkt het wel alsof er geen enkele volwassen man bestand is tegen de toenaderingspogingen van een zestienjarig, knap meisje. Iedereen gaat overstag, zelfs mensen met beroepen waarbij je dat niet zou verwachten. Eén man lijkt verstandiger dan de rest te zijn maar daar heeft de schrijfster dan ook weer een verklaring voor.

Ik geloof wel dat een knap en verleidelijk meisje heel wat in volwassen mannen los kan maken maar Sheridan heeft wel een heel bijzondere uitwerking op mannen. Dat maakt het ongeloofwaardig omdat de wereld dan louter uit foute mannen zou bestaan. De schrijfster heeft naar mijn mening overdreven. Het zou aannemelijker zijn geweest als er ook eens een man haar toenaderingspogingen afkapte omdat hij als volwassen man niet met een jong meisje in zee wilde gaan, gelukkig getrouwd was of gewoon niet op haar viel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 15:42

Je schrijft het bovenstaande inderdaad ook in je recensie, maar mijn vraag is eigenlijk of je haar thrillers dus niet ongeloofwaardig vindt?
Die zijn anders geschreven waardoor het wel geloofwaardig wordt?
Heb je het gevoel dat ze daar meer naar de plot toe werkt en dit 'gewoon' een verhaal over een zeer aantrekkelijk meisje is?

Enne... wanhopige mooie meisjes kunnen heel wat voor elkaar krijgen, waarvoor zelfs de trouwste mannen voor de bijl gaan... :-)
Zelf gezien in de uitgaanswereld, je staat erbij en kijkt ernaar... en verbaast je.
Maar ik ken het boek niet en ik trek je mening hiermee niet in twijfel hoor, je bent altijd vrij mild in je oordeel dus je zal dit niet zomaar roepen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 15:52

De thrillers van Nele Neuhaus zijn echt heel anders. Je herkent haar haast niet in dit boek. De thrillers zijn goed opgebouwd, geloofwaardig en met een sterk verhaal. De personages in de thrillers zijn ook heel anders van karakter.

Dit verhaal gaat niet alleen over een knap meisje maar over een geschiedenis van jaloezie en verwaarlozing. De schrijfster heeft zich erin verdiept maar toch komt het allemaal niet goed uit de verf doordat het gedrag van Sheridan en de reacties van alle mannen in haar omgeving, het verhaal overheersen.

Ja, meisjes kunnen het hoofd van mannen flink op hol jagen maar in dit boek gebeurt zo'n beetje alles wat een meisje maar kan overkomen en daarna wordt dat nog eens overtroffen. Het is gewoon te veel van het goede allemaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 16:33

Nou als ik het zo lees dan kan ze zich maar beter bij de thrillers houden.
Een roman ligt haar kennelijk niet. Ieder heeft zijn eigen talent!
Wel jammer als je iets al jaren wil schrijven en het komt er zo ongeloofwaardig uit.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 17:06

Ja echt jammer want de basis is goed en de sfeer van het boerderijleven wordt ook goed beschreven.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2015, 21:18

Als je die thrillers niet zou kennen en niet zou weten wie Löwenberg is, dan is er niets aan de hand.
Ze schrijft als een Amerikaanse met een duidelijk Europese inslag.

Men zegt wel eens dat er nooit iets verzonnen kan worden dat in werkelijkheid niet gebeurt, en dat klopt ook hier. Ik ken wel van die meisjes. Maar gek genoeg denk je inderdaad 'nou, nou', als je het zo allemaal achter elkaar leest. Toch: een meeslepende roman.

Lees meer: http://www.leestafel.info/nele-lowenberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2015, 08:42

Ik kwam even aan het kijken op de opmerking:

Het is dus geen vertaling uit het Engels, maar uit het Duits, hetgeen het irritante gebruik van Mom en Dad, en farm verklaart, woorden die waarschijnlijk wel vertaald zouden zijn als de oorspronkelijk tekst Engels was geweest.

Waarom verklaart? dacht ik eventjes. Maar het moet de indruk wekken dat het Amerikaans is begrijp ik. Vreemd ja, alsof in Amerikaanse boeken altijd mom en dad niet vertaald worden in papa en mama of vader en moeder...

Op de vraag waarom ze de naam Nele Löwenberg gebruikt in plaats van Nele Neuhaus antwoordt ze op haar site:

Warum Nele Löwenberg - und nicht Nele Neuhaus?

Diese Entscheidung hat einen Grund: als Nele Neuhaus
bin ich bei meinen Leserinnen und Lesern als Krimi- und
Jugendbuchautorin bekannt. Nun habe ich aber ein ganz
anderes Buch geschrieben. Keinen Krimi, obwohl es in
SOMMER DER WAHRHEIT auch äußerst spannend zugeht!
Ich möchte einfach, dass man unterscheiden kann und
nicht enttäuscht ist, wenn man in der Buchhandlung
"Nele Neuhaus" auf einem Cover, das man noch nicht
kennt, liest, und dann feststellt, dass es kein neuer
Bodenstein/Kirchhoff-Krimi ist. So ein echtes Pseudonym
ist es ja auch nicht, denn "Löwenberg" ist
mein Mädchenname ... :-)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 24 Jun 2015, 09:14

Jij hebt duidelijk meer gesmuld dan ik, Marjo. Leuk, twee verschillende recensies. Ik heb haar nieuwe thriller ook liggen, daar verheug ik me op!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2015, 18:57

Kwestie van vergeten van wie je een boek leest.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nele Löwenberg - Zomer van de waarheid

Berichtdoor Annemarie » 24 Jun 2015, 18:59

Ook als ik dat doe vind ik het allemaal nog te overdreven. Het is zeker geen slecht boek, ik vind het alleen allemaal iets te.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten