Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2015, 17:03

Milou van der Will lijkt een schrijfster te zijn, die veelal over maatschappelijke problemen schrijft. Dat is iets wat ze in mij
n ogen gemeen heeft met Yvonne Keuls. Ik weet niet of ik die vergelijking mag maken, maar vooruit. Yvonne Keuls weet
maatschappelijke problemen op een leesbare manier om te zetten in een goed leesbaar verhaal en voor zo ver ik kan
oordelen geldt dit ook voor Milou van der Will.

Dit boek gaat over transseksualiteit en het is het eerste boek dat ik van deze schrijfster las. Het boek vertelt het verhaal
van Julia, die eerder als Julius door het leven ging. In een proloog wordt Julius door z'n medeleerlingen gepest, omdat men
meent dat hij homoseksueel is. Vervolgens maken we een sprong naar het heden en zien we Julia in het ziekenhuis liggen.
Binnenkort zal ze geopereerd worden en eindelijk dat zo gehate geslachtsdeel kwijtraken. Dan is ze eindelijk zoals ze had
moeten zijn.
Zo nu en dan komt er verplegend personeel binnen en op een gegeven moment ziet ze een vrouw in haar kamer zitten, die
Steffie heet. Steffie is er niet echt en bestaat ook niet, maar Julia ziet haar toch zitten. Het is misschien een aparte manier
om het verhaal te vertellen, maar het werkt wat mij betreft wel. Het geeft de schrijfster wat meer vrijheid om met het
verhaal te spelen, zonder dat het fragmentarisch overkomt.

Julia vertelt aan Steffie het verhaal van Julius, een jongen die met z'n ouders en twee zussen, Christa en Maria, in Waalre
woont, waar z'n ouders een hotel hebben. Julius wordt op school door z'n medeleerlingen gepest, omdat ze hem anders
vinden. Hij trekt meer met meisjes op en hij kan goed tekenen. Z'n ouders zijn oud-katholiek en vrij streng gelovig. Hij
vertelt over een feestje dat gegeven wordt door het populairste meisje van de klas, waarvoor hij is uitgenodigd. Hij kan
echter niet gaan, omdat hij naar de kerk moet. Er is een zakenvrouw (Tineke), die regelmatig in het hotel verblijft en die er
dus een vaste kamer heeft. Julius helpt z'n ouders in het hotel en komt dus ook in de kamer in de kamer van Tineke. Op een
gegeven moment sluipt hij daar stiekem heen en trekt eerst een slipje en vervolgens ook een jurkje van haar aan.

Hij zit eerst op fietscross en vraagt aan z'n ouders of hij na de vakantie op voetbal mag. Dat mag hij en hij blijkt een
aanwinst te zijn. Hij wordt hier niet gepest en sluit vriendschap met Dave, die ook op de middelbare school blijkt te zitten,
al zit hij in de havo/vwo brugklas, terwijl Julius op het vwo zit. Op school gaat het pesten gewoon door en hij wordt
verschillende keren in elkaar geslagen. Hij krijgt een relatie met Valerie, met wie hij uiteindelijk ook gaat trouwen, waarna ze
samen in Amsterdam gaan wonen. Julius krijgt na z'n studie een baan bij het blad MAN, waar hij uiteindelijk creatief
manager wordt.

Door dit alles heen spelen ook de gevoelens van Julius en z'n behoefte om zich als vrouw te kleden steeds een rol. Hij praat
er op een gegeven moment met de pastoor over, die hem adviseert om professionele hulp te zoeken. Julius wil dit niet en
hoopt ergens dat z'n relatie en later z'n huwelijk met Valerie als een soort genezing zullen werken. Natuurlijk werkt dat niet
en hoewel Valerie met z'n behoefte om zo nu en dan vrouwenkleren te dragen, lijkt te kunnen leven, gaat het uiteindelijk
echt mis. Seksueel gaat het niet goed tussen Valerie en Julius en als Valerie op een gegeven moment besloot een week bij
een vriendin te gaan logeren doet hij een soort zelfmoordpoging. Hij wordt op tijd gevonden en beland in het ziekenhuis.
Toch lijkt ook dit geen aanzet te zijn om hulp te zoeken voor z'n gevoelens.

Op z'n werk wordt Julius op een gegeven moment geconfronteerd met Nina, de nieuwe commerciële man (vrouw). Dat gaat
niet goed, maar Nina maak wel iets bij hem los. Zij geeft aan dat ze doorheeft dat er iets mis is met hem en dat hij een
dubbelleven leidt. Valerie blijkt op een gegeven moment zwanger te zijn en ze verhuizen naar Watergraafsmeer. Nina
verdiept zich in de problemen van Julius en ontdekt dat waar hij last van heeft, genderdysforie heet. Ze wil dat hij eens
gaat praten met een psychologe die zij kent. Daar lijkt hij nog niet op in te gaan en op een gegeven moment nodigt Nina,
die lesbisch is, hem uit om met haar een weekend naar Parijs te gaan, als Julia.

Na het weekend in Parijs lijkt alles langzaam mis te gaan. Z'n zoontje Beer wordt geboren en de verhouding met Valerie
loopt steeds meer op de klippen. Op een middag is hij op weg naar huis en onderweg belt hij Valerie, die hem vraagt waar
hij blijft. Hij zegt dat hij er aan komt en Valerie vraagt hem, waarom hij haar leven zo moeilijk maakt. Voor hij een antwoord
kan formuleren hangt ze op. Op het station besluit hij ineens voor de trein te springen en op dat moment is Nina er, die hem
naar achteren trekt. Even later drinken ze samen koffie en Nina vertelt dat ze een afspraak met de psychologe voor hem
heeft gemaakt. Daarmee begint de weg, die zal eindigen in de operatiekamer.

Tussendoor krijgen we ook mee hoe verschillende mensen uit haar omgeving op Julia reageren. Haar zus Christa wijst het af,
terwijl Maria er minder moeite mee heeft. Ook voor Valerie is het allemaal erg moeilijk en de moeder van Julius beschouwt
hem als een afgezant van de duivel. Tegen de operatie zijn er ook wat moeilijkheden met Nina.

De gevoelens van Julius / Julia zijn goed beschreven en het boek laat goed zien dat transseksuelen niet allemaal zoals Kelly
uit Big Brother zijn. Je kunt wel merken dat de schrijfster zich in de materie verdiept heeft. Ook het gedrag van Julia voor
de operatie, richting Nina is goed beschreven.
Toch heb ik ook wel wat punten van kritiek. Julia laat het leven op een gegeven moment wel erg door Nina bepalen en ik
kan me voorstellen dat Valerie het daar moeilijk mee heeft en het gevoel heeft dat Nina Julius op een vreemde manier van
haar af wil pakken. Ik had wel wat meer initiatief van Julius verwacht. Nu is het Nina die min of meer lijkt te besluiten dat
Julius verder door het leven moet als Julia. De gevoelens zijn wel van Julius, maar ook na de eerste zelfmoordpoging wil hij
maar niet wakker worden.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk al vreemd dat Julius na het gesprek met de pastoor geen hulp zoekt, maar zich toch in het
huwelijk met Valerie stort. Een ander punt van kritiek, dat ik elders las en waar ik het ergens wel mee eens ben is het feit
dat het allemaal wel erg veel is in het boek. Niet alleen blijkt Julius dus transseksueel te zijn, maar z'n vader blijkt z'n zus
Maria misbruikt te hebben en later pleegt de vader zelfmoord. Het verhaal had gemakkelijk zonder deze dingen gekund.

Het boek is goed om een groot publiek een beetje duidelijk te maken wat transseksualiteit eigenlijk inhoudt, al had het
misschien beter geweest als Nina niet al het initiatief naar zich toe zou hebben getrokken. Dat maakt het misschien toch
iets moeilijker om met Julia mee te leven, omdat de gemiddelde lezer misschien gaat denken dat het Nina gewoon beter
uitkomt als Julius als Julia door het leven gaat. Het eerste deel van het boek is misschien heel geschikt om ouders van een
transseksueel kind iets meer van de gevoelens van hun kind te laten begrijpen.

(Het is meer een soort samenvatting geworden en ik weet niet of dat nu de bedoeling is. Nou ja, we zien het wel, misschien
moet er uiteindelijk flink in gesneden worden.)
Laatst gewijzigd door Renate op 14 Mar 2015, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 13 Mar 2015, 20:37

Ik vind de boeken van Milou van der Will goed geschreven. Deze heb ik niet gelezen maar haar thrillers wel en dat zijn echte aanraders.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2015, 20:53

Ik las een andere bespreking van dit boek en die was niet al te enthousiast.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 13 Mar 2015, 21:16

Heb jij dit boek niet ook gelezen Marjo?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Marjo » 14 Mar 2015, 13:53

'In mijn bloed' heb ik gelezen. Deze niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 14 Mar 2015, 13:54

Ah oké, dan hebben we dit boek wel eens genoemd maar niet zelf gelezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2015, 16:54

Wat me in het boek ook opvalt is de afwezigheid van negatieve reacties uit de samenleving. Dat de mensen om Julia heen het moeilijk hebben met het een en ander is wel te begrijpen. Per slot van rekening blijkt iemand die je altijd gekend hebt, ineens heel anders te zijn. Zou er in een jaar of 30 dan zoveel veranderd zijn? Geen afwijzing van transseksualiteit, omdat er toch eigenlijk geen verschil is tussen mannen en vrouwen? Geen lesbiennes die van mening blijven dat Julia geen vrouw is? Geen afwijzing van transseksualiteit omdat het niet bestaat en niet kan bestaan, omdat de rollen van de seksen toch helemaal niet vast zijn en transseksuelen gewoon als meisjes opgevoed zijn? (Voor meer informatie, lees Germaine Greer) Of mensen die beweren dat transseksuelen gewoon een complot van de mannenwereld zijn, om vrouwen weer onder het patriarchaat te krijgen? (Lees The transsexual empire van Janice Raymond) Of heel gewoon mensen die gewoon agressief reageren, zoals de jongens bij Julius op school.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 14 Mar 2015, 17:40

Heb je het idee dat negatieve reacties uit de omgeving een meerwaarde aan het verhaal zouden hebben gegeven? Gaat het in dit boek misschien vooral om de innerlijke strijd die de hoofdpersoon zelf voert?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2015, 20:30

Ik vind het moeilijk om te zeggen of het meerwaarde aan het verhaal zou hebben gegeven, maar gezien het feit dat de reacties van mensen in haar omgeving wel een rol spelen, zou het gekund hebben. Ik heb het ook bewust niet in m'n bespreking opgenomen, omdat ik het op zich met je eens ben dat het boek vooral over de innerlijke strijd van de hoofdpersoon gaat. Het heeft misschien meer te maken met het feit dat het onderwerp me aan het hart gaat.
Andere kritiek op de hoofdpersoon heb ik wel in de bespreking opgenomen, met name haar passiviteit, is iets waar ik moeite mee heb. Als de pastoor tegen Julius zegt dat er professionele hulp voor z'n problemen is, onderneemt hij niets, nee hij besluit te trouwen. Na z'n zelfmoordpoging, lijkt het kwartje nog steeds niet gevallen te zijn. Als Nina hem wegsleurt, voor hij voor de trein springt, is zij degene die actie onderneemt. Dat blijft bij me wringen.
Ik heb genoeg transseksuelen gekend (ergens tussen de 10 en 20, misschien meer), maar de meesten ondernamen toch zelf iets en veelal stapten ze niet in het huwelijksbootje. Ik heb er wel een paar gekend, die getrouwd waren en na jaren van travestie toch verder gingen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 15 Mar 2015, 10:40

Passiviteit is ook een vorm van zelfbescherming denk ik. Soms is een probleem zo groot voor iemand dat elke vorm van actie ondernemen schrik aanjaagt. Zo iemand klapt dicht en doet niets. Eerst moet hij of zij er helemaal klaar voor zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je het in dit boek graag anders zou hebben gezien. Dat begrijpt ik wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 15 Mar 2015, 11:39

Passiviteit is een ding, maar nu krijgt Valerie het wel erg gemakkelijk om Julius te verwijten dat het allemaal een idee van Nina is.
Ik heb altijd het idee gehad, mede door m'n ervaringen met andere transseksuelen (volgens sommigen zou ik transgenders moeten zeggen, maar volgens anderen is dat weer iets anders), dat je met het een en ander begint op het moment dat je weet wat er aan de hand is en je de weg hebt gevonden, maar ik heb op dit moment een vriendin bij wie dit niet het geval is geweest en die pas op rond haar 50-ste met het een en ander begonnen is. Voor mij blijft dat eerlijk gezegd nog steeds vreemd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Annemarie » 15 Mar 2015, 12:01

Ik denk dat alleen mensen die zelf met het transgender zijn worstelen, echt begrijpen hoe het is. Wij blijven toch buitenstaanders die alleen maar kunnen gissen naar wat zij doormaken. Maar begrip tonen kunnen we wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 15 Mar 2015, 13:44

Tja, misschien kunnen buitenstaanders alleen maar gissen naar wat transseksuelen doormaken. Of transseksuelen het altijd wel begrijpen weet ik niet. Er was genoeg haat en nijd in het wereldje. Mensen begrijpen uiteindelijk misschien alleen zichzelf en misschien zelfs dat niet altijd even goed.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 16 Mar 2015, 20:53

M'n vader heeft het boek inmiddels ook gelezen.
Misschien dat ik nog eens een betere versie van m'n bespreking zal schrijven.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 17 Mar 2015, 17:04

Gisteren nog met m'n vader over het boek gepraat. Het is een onderwerp dat ons beide aan het hart gaat. Ik zal proberen een wat beknoptere bespreking te schrijven, die niet in een samenvatting ontaardt. Dettie moet maar zien wat ze er mee doet. Het is per slot van rekening haar site.

http://www.leestafel.info/m-van-der-will

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2015, 12:38

Hoi Renate,

Ik heb de beknoptere bespreking geplaatst op de site en laat de lange samenvatting hier op het forum staan, dan is er voor elk wat wils en is al je werk tenminste niet voor niets geweest.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Milou van der Will - Een enkeltje Venus

Berichtdoor Renate » 21 Mar 2015, 15:48

Dat dacht ik wel. De beknoptere versie vond ik ook beter. De eerste was te veel een soort samenvatting. Soms is het beter om een boek even te laten bezinken.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten