Josha Zwaan - Dwaallicht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2015, 16:27

De meesten van ons kennen verschillende psychische ziekten van naam en hebben een globaal idee wat ze inhouden. Wie er mee te maken heeft in de directe omgeving heeft waarschijnlijk al een beter beeld van wat ze echt inhouden en betekenen voor het leven van de patiënt en zijn omgeving. Maar hoe het werkelijk is om te moeten proberen te leven met een psychische stoornis? Dat is voor een gezond mens niet voor te stellen, tenzij...... je in de huid kunt kruipen van zo iemand. Maar hoe doe je dat? Josha Zwaan heeft dat mogelijk gemaakt in deze aangrijpende, maar hoopgevende roman.

Lees verder http://www.leestafel.info/josha-zwaan

Librije

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor Annemarie » 22 Feb 2015, 18:56

Wat lijkt me dit een boeiend maar vooral ook waardevol verhaal. Mooie recensie Librije.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor berdine » 05 Jul 2016, 17:51

Dit is een erg mooi boek! De auteur weet Marthe's gevoelsleven heel invoelbaar te maken. Marthe hoort stemmen, maar omdat ze van haar moeder niet in zichzelf mag praten, leert ze al vroeg die stemmen voor de buitenwereld verborgen te houden. Er wordt wel psychiatrische hulp voor haar gezocht want Marthe is "vreemd", maar omdat de stemmen haar verbieden over haar angsten te praten, weet geen enkele psychiater de juiste diagnose te stellen. Soms gaat het een tijdje goed, maar dan neemt ze haar medicijnen weer niet meer in en raakt ze opnieuw het spoor bijster.
Ik had nog nooit iets van deze auteur gelezen, dus was het een aangename verrassing in een zo mooi geschreven roman verzeild te raken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2016, 09:08

Ja ik weet dat Librije destijds ook erg onder de indruk was van dit boek. Het lijkt me ook interessant om te lezen maar de stapel nog te lezen boeken is zo hoog. Gaat ook om m'n lijstje voor ooit...

Zoals jullie weten woon ik tegenover een psychiatrisch ziekenhuis, er is onlangs nog een uitzending over geweest bij De hokjesman. Enkele mensen die daar te zien zijn, horen ook stemmen. Ik ken deze mensen wel vanwege hun bezoek aan het plaatselijke hotel waar je ook koffie en dergelijke kunt drinken.
Ontzettend lieve en fijne mensen waar het af en toe mis mee gaat.
Het lijkt me heel moeilijk om als schrijver een mens die daar last van heeft geloofwaardig neer te zetten en zo te lezen is het haar goed gelukt. Het lijkt me een zwaar leven maar het geluksgevoel zit ook heel hoog net als het angstgevoel. Tenminste bij de mensen die ik gezien heb. Wordt dat geluksgevoel ook weergegeven in het boek of ligt vooral de nadruk op de dwang van de stemmen?


Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor berdine » 06 Jul 2016, 09:20

De nadruk ligt voornamelijk op haar angsten en waandenkbeelden. Die worden haar aangepraat door de stemmen, die met elkaar in gesprek gaan en tegenstrijdige dingen zeggen. De nadruk ligt niet op die stemmen in haar hoofd, ze zijn een gegeven dat de lezer meekrijgt, maar ze worden slechts af en toe opgevoerd. Het gaat voornamelijk om de warboel in haar hoofd en op het diepste punt haar wanen. Haar geluksgevoel is niet anders dan bij normale mensen, dat komt verder niet aan bod.
De auteur had/heeft een coachingpraktijk en is met dit soort mensen in aanraking geweest. Als je het precies wilt weten moet je haar maar even googlen. Het is teveel om hier uit te leggen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Josha Zwaan - Dwaallicht

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2016, 11:23

Ha dank je, ik zal dat doen (dat googlelen)

dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten