James Scott - Verborgen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

James Scott - Verborgen

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2015, 21:22

Boeiend, dat wel, maar een beetje naargeestig..
Voor liefhebbers van sfeerboeken à la Cormac mcCarthy.

Lees meer: http://www.leestafel.info/james-scott

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Annemarie » 15 Feb 2015, 11:07

Ik kan me voorstellen dat je niet vrolijk werd van het verhaal. Winterse kou en een vermoord gezin vormen nu niet echt ingrediënten voor een vrolijk gemoed. Vond je het boek wel de moeite waard?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Renate » 15 Feb 2015, 11:50

Ik heb het idee dat het ieder voor zich principe van alle tijden is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2015, 12:08

1897 las ik een Engelse recensie dus je zit helemaal goed met je eind 19e eeuw.

Marjo schreef:De plaats waar het grootste deel van het verhaal zich afspeelt, Watersbridge, bestaat echt, en omdat het boek historische fictie wordt genoemd, moet ik maar aannemen dat het gebaseerd is op historische feiten. Dat valt niet terug te vinden


Dat laatste triggerde me. Ik wilde wat informatie erbij zoeken voor je maar Watersbridge (in het boek een plaatsje aan het Erie
meer, Amerika) kan ik niet vinden, heb de hele kaart nagezocht. Bij welke grotere plaats moet het liggen Marjo? want nu word ik wel nieuwsgierig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2015, 12:43

Als je Watersbridge googlet vind je inderdaad die plaats aan het Eriemeer. Dat klopt met de beschrijving, dus daar zal het wel
zijn. Maar meer vind ik ook niet. Dus het historische zit 'm alleen in de beschrijving van die tijd. Dat heeft Scott prima gedaan
(voor zover ik dat kan weten): het grimmige van het klimaat maakt ook het slechtste in de mens los. En daar tussendoor zijn
er een paar zonnestraaltjes...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2015, 12:52

Ik kan het hele plaatsje in het echt niet vinden!
Heb er zelfs mijn zeer gedetailleerde atlas voor opgediept en op internet gezocht maar het plaatsje bestaat (tot nu toe) alleen in het boek.
Waar heb jij het gevonden Marjo? Heb je een linkje, want nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden, heb me rot gezocht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2015, 20:21

Nu zoek ik me ook suf...en ik krijg het niet meer gevonden. Gisteren had ik, dacht ik toch, wel een link, en kwam ik ook uit in de staat New York, aan het meer. Nu vind ik daar alleen Watertown.
Watersbridge zal dus niet echt bestaan. Maar dat past dan weer wel in het verhaal, dat verder immers ook fictie is.
Dus het gaat alleen om de sfeer die dan historisch is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2015, 09:36

Maakt ook niet uit verder, het staat in sommige recensies beschreven als een plaatsje waar geen wetten gelden.
Is het een soort stadje wat je vroeger wel eens in westerns zag Marjo? Waar de sherrif ontbrak en ieder zijn eigen 'wetten' had?
Knap dat iemand dan een hele sfeer er omheen kan bedenken waardoor het heel authentiek overkomt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: James Scott - Verborgen

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2015, 12:50

Jeetje, geen idee. Er wordt niet gesproken over een sheriff of andere gezagsdragers, maar of ze er dan ook niet zijn?
Het is bepaald geen zachtzinnig wereldje waar moeder en zoon in terecht komen, je kan wel zeggen dat iedereen zijn eigen wetten had, ja..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten