Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2015, 18:26

Toch heeft het wat...

Lees meer: http://www.leestafel.info/craig-thompson

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor berdine » 05 Feb 2015, 16:58

Ik vond het ook een mooi boek Mijn reacties destijds bij "Momenteel lees ik" en "Thema's": Een aandoenlijk verhaal, mede dankzij de tekeningen, die even veel vertellen als de tekst.
Een coming of age verhaal met heel herkenbare situaties. Het gevecht in bed met zijn broertje (Je ligt op mijn helft! Ja, maar jij hebt alle dekens!); het schuld- en "doe ik het wel goed" gevoel bij zijn eerste liefde; het zelf beginnen nadenken over de aangeleerde "waarheden" van de ouders. De tekst en de tekeningen vullen elkaar perfect aan. Ik vond het bijzonder om een verhaal op zo'n manier te lezen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor Annemarie » 05 Feb 2015, 17:28

Habibi vond je ook goed toch? Als ik eens op een grafische roman van deze auteur stuit, gaat het mee!

manonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 Mar 2017, 16:20

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor manonk » 08 Mar 2017, 16:22

De tekeningen zeggen inderdaad heel veel Berdine, daar geef ik je gelijk in. Het was ook zeker een fijn boek om te lezen. Het is een vlot en meeslepend verhaal met mooie bijpassende illustraties. Wel ging het boek over iets meer dan de herkenbare dingen in het leven. Hij ging heel diep in op de pesterijen uit zijn kindertijd en hoe hij dan uiteindelijk toch iemand tegenkwam die hem begreep en accepteerde voor hem. Die eerste liefde was voor hem iets serieus en passioneel. Niet iedereen maakt dat op die manier mee. Het geloof van zijn ouders speelde ook inderdaad een grote rol in dit verhaal. Het heeft zowat zijn hele kindertijd en adolescentie beïnvloed. Het is pas op de laatste 10 pagina’s ongeveer dat hij duidelijk volwassen is geworden en zijn eigen ideeën heeft over de zaken. Ik vind dat je zijn verhaal nogal luchtig beschrijft. Ik vond hier niet veel herkenbaar aan. Niet iedereen maakt zo’n dingen mee als seksuele mishandeling, pesterijen, gebroken hart,…
Al bij al was het zoals je al zei een bijzondere manier om dit verhaal op zo’n manier te lezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2017, 19:25

Misschien heb je het meer tegen mij? (Marjo) Je wilt zeggen dat mijn verslag te luchtig is?
Ik herinner me het verhaal niet helemaal meer, maar ik geef toe dat ik geneigd ben eerder de leuke dingen te benoemen dan de minder aangename.
Ik weet het dus niet, maar je zou best gelijk kunnen hebben.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor berdine » 08 Mar 2017, 21:34

Nou, ik herinner me niets van sek.suele mishandeling. De ouders waren wel heel erg streng. Ik zou in dat geval het boek nooit het predicaat "aandoenlijk" hebben gegeven. En de meeste tieners krijgen op een bepaald moment toch wel met een gebroken hart te maken?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2017, 09:21

Vaker dan een keer zelfs...

manonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 Mar 2017, 16:20

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor manonk » 04 Apr 2017, 19:21

Jawel hoor, het wordt nooit expliciet gezegd maar aan de hand van de tekeningen en het feit dat hij zich schuldig voelt tov zijn broer omdat hij deze nooit heeft kunnen beschermen tegen de oppas merk je dat er iets niet klopt. Er was zelfs een tekening die duidelijk de naakte oppas toonde. Op dat moment was het voor mij duidelijk.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2017, 19:32

Ik geloof je meteen, ik heb het boek niet meer helder voor ogen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Craig Thompson - Een deken van sneeuw

Berichtdoor berdine » 14 Apr 2017, 11:10

Ik heb het boek nogmaals gelezen en je hebt gelijk Manon wat die oppas betreft in zoverre dat mijn indruk is dat het een eenmalige gebeurtenis was. Dan vind ik sek.suele mishandeling nogal zwaar verwoord. Tamelijk aan het begin is er een scène met de oppas. Dan honderden pagina's verder vertelt Craig dat hij het maar niks vindt om volwassen te worden. Er gebeuren enge dingen met je lichaam, waaronder datgene waar de oppas hem mee geconfronteerd had. Het is knap dat je nog wist dat het de oppas betrof. Ik had in eerste instantie de oppas voor een vrouw aangezien. (Deed me erg denken aan Nynke uit de strip Single). Die link was me daarom ontgaan. Ook bij tweede lezing was de oppas in mijn ogen een lelijke dikke vrouw, maar terugkijkend, na de tweede vermelding: het is echt duidelijk een man. Ik denk dat het bij die ene keer is gebleven omdat, anders dan bij het pesten, het niet terug komt in meerdere scènes.
Evengoed is ook een eenmalige nare sek.suele ervaring, naast het pesten, niet iets wat iedereen meemaakt.
Alles bij elkaar blijft voor mij de strijd van het opgroeien, het zoeken van je eigen weg en waarheden, het meest indrukwekkend en herkenbaar voor velen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten