Cecilie Enger - De kunst van het geven

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2015, 11:43

Heel apart, een leven en een liefde reconstrueren aan de hand van cadeaulijsten!

Lees meer: http://www.leestafel.info/cecilie-enger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2015, 13:49

Bijzonder boek Marjo, lijkt me inderdaad heel apart.

Je schrijft: wij kennen de traditie van cadeaus geven niet op een zelfde manier.
Wat bedoel je daarmee? Het komt op mij over alsof de moeder bijhield aan wie en wat ze aan iemand gegeven had.
Maar door jouw opmerking lijkt het dat Noren andere gewoontes hebben dan wij.
Het zijn geen cadeaulijsten wat elk jaar met een verjaardag of doop of huwelijk aan iemand gegeven is? Het is wat anders?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2015, 17:23

Met kerst geven sommigen van ons elkaar cadeaus (ik niet), maar dan toch alleen maar de mensen die in je huis wonen. Daar in Noorwegen geven de mensen blijkbaar cadeaus aan iedereen van de familie en goede vrienden.
Ik denk niet dat alle Noren van die lijsten bijhouden, maar dat deed die moeder dus wel. Gewoon: wat ze gaf en wat ze kreeg. Niet wat ze wenste.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Annemarie » 02 Feb 2015, 18:24

Wat een bijzonder insteek voor een boek. Het lijkt me trouwens een hele klus om elk jaar voor zoveel mensen cadeau's te bedenken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2015, 12:11

Vandaar misschien dat ze het bij hield.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Annemarie » 03 Feb 2015, 12:21

Dat zou natuurlijk kunnen want anders geef je het jaar erop misschien per ongeluk weer hetzelfde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2015, 12:43

Met kerst krijg ik ook vaak kleine cadeautjes van buren (ex-buurkindjes ;) ) of vrienden en ook kerststukjes
of eigengebakken kersttaart die je weggeeft zijn eigenlijk cadeautjes. Dus hier doen we het ook wel alleen is
het niet zo groots als in Engeland of kennelijk Denemarken.

Maar het is wel leuk dat door middel van die lijsten dingen weer in gedachte komen en de verhalen erbij.
O jaaa, dat cadeau van moeder, waar ze dat verhaal bij had enz.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2015, 19:52

Denemarken, misschien ook, maar nu ging het om Noorwegen...

Het begint hier meer te komen, maar eigenlijk komt het overgewaaid uit Amerika toch? Degenen die dit doen zijn het pas de laatste jaren gaan doen. Er is hier geen traditie van iedereen maar cadeautjes geven. (Ik doe het niet, ben een overtuigde 5 december fan)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2015, 09:46

Ha ja, Noorwegen.

In Noorwegen hebben ze nooit Sinterklaas gevierd las ik maar hebben ze met kerst een kerstkabouter. Ik vond dit daarover:

"Kerstmis heet in Noorwegen "Jul"
Voor de Noren betekent kerstmis kaarslicht, zelfgebakken koekjes, de geur van de kerstboom, kerstcadeautjes, het kerstdiner, nostalgie en de Noorse kerstkabouter. Ja, kerstkabouter, geen kerstman. Voor Noren is Kerstmis van oudsher namelijk meer een heidens feest dan een christelijke aangelegenheid. De Kerstman zoals wij die kennen, wordt in Noorwegen dus vervangen door een kerstkabouter, oftewel Julenissen (afgekort tot "Nisse").

Kerstavond (Juleaften) is traditioneel een feest dat in familiekring wordt gevierd. De festiviteiten beginnen zodra het begint te schemeren. Winkels sluiten daarom al vroeg. De hoogtepunten van Juleaften zijn het gemeenschappelijke feestmaal, de cadeautjes en bezoek van familie.
Een typisch Noorse tradities tijdens Juleaften is ook dat dan de Noorse kinderen kommen met havermoutpap buiten of op de vensterbank klaarzetten, als geschenk aan Julenissen Als de kinderen het vergeten, kunnen ze erop rekenen dat hij ze gaat belonen met iets anders dan cadeautjes!"


Hier staat een heel verhaal over kerst in Noorwegen:
http://zweden.placement.nl/default.aspx ... 25&id=3494

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2015, 11:10

Van oudsher is het hier natuurlijk ook een heidens feest. We zijn dat alleen vergeten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cecilie Enger - De kunst van het geven

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2015, 11:38

Ja precies!

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten