Graeme Simsion - Het Rosie project

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2015, 13:23

Don Tillman is een zeer hoogbegaafde docent genetica die in een voor hem heel logische, rationele en overzichtelijke wereld leeft. Hij kan erg goed koken maar eet wel elke week hetzelfde omdat dat handig is, dan hoeft hij daar niet over na te denken en dat geeft hem tijd met wat anders bezig te zijn.

Lees verder http://www.leestafel.info/graeme-simsion

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2015, 13:39

Ik heb hier zoveel over gelezen. Er is ook een vervolg blijkbaar.
En ik denk dat het niks voor mij is, maar ik weet het niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2015, 13:48

Ik zat al denken bij het schrijven van de recensie 'zo goed als zeker niets voor Marjo'.
Het is jouw humor niet.
Aanvankelijk vond ik het ook niet echt wat maar later kreeg het verhaal me toch in zijn greep.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Annemarie » 18 Jan 2015, 15:45

Het lijkt me wel een leuk boek. Wel grappig eigenlijk dat niet hij maar die vrouw het bij één smaakje ijs wilde houden. Het vervolg heet trouwens "Het Rosie effect".

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 19 Jan 2015, 14:02

Klinkt leuk. Ik moet onmiddellijk aan Sheldon in 'The Big Bang Theorie' denken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Big_Ba ... ieserie%29

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Willeke » 21 Jan 2015, 00:04

Hij ligt hier ook op de stapel. Ben benieuwd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2015, 10:01

Je gaat er vast van genieten Willeke, het is een grappig verhaal met serieuze ondertoon. :-)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2015, 10:04

Renate schreef:Klinkt leuk. Ik moet onmiddellijk aan Sheldon in 'The Big Bang Theorie' denken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Big_Ba ... ieserie%29


O ja, ze spreken verschillende talen (zoals Klingon), lees ik. Dat is nog een hele rage geweest.
Je had 'woordenboeken' met de Klingontaal. Fantastisch! Op m'n werk hebben we dat nog proberen te spreken.

Als ik het verhaal op Wikipedia zo lees dan heeft het inderdaad wel een beetje weg van Het Rosie project.
Alleen is in dit boek maar één man (Don) die heel intelligent is in plaats van een hele vriendengroep.
Rosie is net als Penny de meer sociale van de twee en dat geeft een mooi tegenwicht.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 21 Jan 2015, 13:00

Hoewel in de Big Bang Theorie de hele vriendengroep heel intelligent is, doet Sheldon het meest aan Don denken. Hij beredeneert alles en heeft bijvoorbeeld de ontbijtgranen gesorteerd op voedingswaarde. Hij heeft ook een enorm hoge dunk van zichzelf en z'n vrienden kunnen zich maar het best aan hem aanpassen, omdat hij ze anders tot waanzin drijft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2015, 13:12

Ja inderdaad Don lijkt het meest op Sheldon. Ook Don weet bijvoorbeeld precies wát hij eet.
Don is heel realistisch en zal zelden liegen omdat hij het nut er niet van inziet, wat natuurlijk soms hilarische momenten
oplevert, een andere keer is die directheid minder geslaagd. Don heeft geen hoge dunk van zichzelf. Hij is wie hij is, en denkt
daar verder nauwelijks over na, daar heeft hij het veel te druk voor. Pas als hij ontdekt dat hij Rosie wel érg leuk vindt
gaat hij zijn eigen gedrag bekijken en pakt dat ook op zijn eigen manier aan... Hij maakt er een studie van!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 21 Jan 2015, 14:35

Sheldon kan wel liegen, maar hij heeft de neiging om z'n leugens nodeloos ingewikkeld te maken. Gewoon zeggen dat je moet werken, om niet naar een optreden van Penny te hoeven, is niet overtuigend genoeg in zijn ogen. Er moet een heel verhaal over een verslaafde neef aan te pas komen.

Maar ik ben heel benieuwd naar Het Rosie project. Helaas zijn alle exemplaren in de bibliotheek uitgeleend, dus ik vrees dat ik geduld moet hebben.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Inge » 15 Feb 2015, 21:52

Ik heb genoten van dit boek. Je verslag had me nieuwsgierig gemaakt maar toen ik de korte inhoud las was ik minder overtuigd. Maar ik moet het zeggen:" Héél leuk boek".
Ik heb nog het meeste plezier gehad met het echtgenoteproject.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2015, 09:33

Kijk dat is nou precies wat ik altijd hoop, dat iemand nieuwsgierig naar het boek wordt!
Ja echt leuk boek hè, die Don die met al zijn schutterigheid en realisme zo hard probeert.
En ook die enorme lijst voorwaarden! waar natuurlijk niemand aan kon voldoen.
Ik heb ook zo enorm van dit boek genoten!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2015, 12:50

Nou, nieuwsgierig word ik heel vaak, maar als je er nou een paar vrije uren bij doet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2015, 13:02

Ha ja, precies, die tijd, die vliegt aldoor maar om.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 26 Dec 2015, 20:49

Ik ben er net in begonnen. Als ik het dit jaar nog uit weet te krijgen, is het m'n 100-ste boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 27 Dec 2015, 09:09

Ik geloof dat ik een beetje gek ben. Hoe komt het dat ik bij het lezen van de volgende zin: "Terugrijdend naar de stad, in een rode Porsche bestuurd door een prachtige vrouw, met dat liedje op de achtergrond, had ik het gevoel dat ik op de grens met een andere wereld stond." ineens moet denken aan het gedicht 'The red Porche' van Charles Bukowski? Zou de schrijver dit gedicht ook in z'n hoofd gehad hebben?
http://glittertrailz.tumblr.com/post/52 ... s-bukowski
Het gedicht heeft toch minder overeenkomsten met de zin dan ik dacht.
Met dank aan de Finse bassist Pekka Pohjola, die de tekst van dit gedicht op muziek heeft gezet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2015, 09:33

Ha ja, herkenbaar, bij mij kunnen dingen die ik lees ook de gekste associaties oproepen. Soms maakt dat dat ik daardoor iets ga opzoeken en zo een paar uur verder ben met allerlei zaken die door het opgezochte ook weer associaties opriepen.

Hoe vind je het boek verder? Ik vond het erg mooi en leuk, moest erg lachen om de lijst van voorwaarden die Don had opgesteld.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 27 Dec 2015, 10:52

Ja, ik vind het een leuk boek. Ik merkte tegen m'n vader op dat ik, in vergelijking met Don helemaal niet zo erg ben, iets waar hij nog niet zo zeker van was, maar hij heeft het boek nog niet gelezen.
Sommige voorwaarden vind ik wel heel herkenbaar, zoals niet roken en niet vegetarisch. De opmerking over mensen die zeggen dat ze alles lusten en dan vegetarisch blijken te zijn, vond ik ook wel grappig. Ergens merk ik dat met muziek, mensen die roepen dat ze alles mooi vinden en dan zet je een artiest op, die ze live gezien hebben en dan bevalt de muziek ineens een stuk minder.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2015, 09:03

En ik heb het boek uit. Ik vond het erg leuk en ik kijk uit naar het vervolg. Sommige dingen van Don vond ik wel herkenbaar, zoals z'n neiging om dingen rationeel te benaderen en z'n problemen met gevoelens en lichamelijk contact.

En met dit boek heb ik de 100 boeken toch nog gehaald. Misschien haal ik de 101 ook nog wel.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Willeke » 30 Dec 2015, 12:50

Ergens in het nieuwe jaar ga ik dit boek ook lezen. Ik verheug me.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 30 Dec 2015, 15:29

M"n vader is het nu aan het lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 31 Dec 2015, 15:54

M'n vader vindt Don geen sympathiek mens, hetgeen ik niet met hem eens ben. Volgens m'n vader omdat ik wel wat op Don lijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2015, 17:07

Ik vind Dom ook niet onsympathiek, hij is zoals hij is en probeert er het beste van te maken. Ik vond hem juist wel aardig. Hij doet enorm zijn best om toch iedereen een plezier te doen, het komt er af en toe alleen onhandig uit. Ik vond zijn vrouw niet erg aardig.

dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Graeme Simsion - Het Rosie project

Berichtdoor Renate » 31 Dec 2015, 18:00

Zijn vrouw? Bedoel je Rosie? Die vind ik ook niet onsympathiek.

Gene vind ik echter een echte zak. Althans in sommige opzichten.

Volgens m'n vader heb ik met Don gemeen dat de dingen persé op mijn manier moeten gebeuren.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten