Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2015, 14:16

hele titel: Van Familie moet je het hebben en kan je het krijgen ook!

Bianca is moe van het strijden en aanpassen en proberen, proberen, proberen. Er zal toch niets veranderen ook al doet ze precies wat haar ouders willen dan nog is het niet goed genoeg. Ze heeft een besluit genomen, haar familie beïnvloedt haar leven teveel.

lees verder http://www.leestafel.info/nanda-roep

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Annemarie » 16 Jan 2015, 19:13

Heeft het boek autobiografische elementen? Dat het verhaal in briefvorm aan de dochter gedaan wordt, vind ik ook jammer. Sommige dingen moet je als ouders niet met kinderen bespreken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Renate » 16 Jan 2015, 20:20

Dat weet ik niet. De briefvorm geeft in zekere zin misschien juist aan dat het te moeilijk is om te bespreken. Schrijven is ook een manier om een zekere afstand te scheppen. Het is misschien niet de bedoeling dat de dochter de brieven onmiddellijk leest. Misschien is het een soort nalatenschap, zodat de dochter later misschien kan begrijpen, waarom de moeder gehandeld heeft, zoals ze gedaan heeft.

Ik heb het boek niet gelezen, maar zo zou ik het me voor kunnen stellen. Ik had graag brieven van m'n moeder gehad over mijn verleden. Zelf heb ik ook wel geschreven om m'n ouders iets duidelijk te maken, omdat het te moeilijk was om direct te bespreken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2015, 22:31

Het is een roman, maar er zitten inderdaad autobiografische elementen in. Ik las ergens dat Nanda Roep na 30 jaar gebroken heeft met haar familie, maar het verhaal zelf is verzonnen, de briefvorm is dus ook niet echt.

Ik vond de briefvorm ook niet overtuigend zoals in de recensie ook te lezen is. Het is geen verhaal van een moeder naar haar dochter maar een verhaal van een vrouw die vertelt hoe haar leven geweest is.

Sommige dingen moet je als ouders niet met kinderen bespreken.

het enige wat Bianca (de moeder) bewust niet bespreekt is de sek.suele verhouding met haar man, dat vindt ze tussen haar manen haar, dat gaat haar dochter niets aan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Annemarie » 17 Jan 2015, 10:19

Het verhaal is dan misschien verzonnen, sommige gevoelens in het boek zijn dus misschien echt. Gelukkig bespreekt ze haar sek.sleven niet met haar dochter, dat lijkt me niet al te prettig voor dochterlief. ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2015, 11:05

Ja het zal een mix zijn Annemarie van echt en fictie. Ik denk trouwens dat elke schrijver wel iets van
zijn of haar eigen belevenissen toevoegt. In dit boek misschien wat meer maar het is wel een fictieboek.
Maar de briefvorm in dit boek overtuigt me dus niet, het is geen moeder aan dochter verhaal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Annemarie » 17 Jan 2015, 11:36

Dat schrijvers - onbewust of bewust - een persoonlijk element aan hun boeken toevoegen, dat moet haast wel. Als dit boek niet in briefvorm en niet aan de dochter was geschreven, had je het dan wel een overtuigend verhaal gevonden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2015, 11:35

Dat kan ik niet zeggen Annemarie, het is nu op deze manier geschreven en je weet niet wat het geworden zou zijn als ze
het op een andere manier geschreven had. Dit is het eerste boek dat ik van deze schrijfster lees, ik ken verder haar
schrijftstijl niet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Annemarie » 18 Jan 2015, 15:06

Dan zit er maar één ding op: wachten op een volgend boek.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Willeke » 08 Jul 2015, 15:39

De taal was me hier en daar iets te populair, maar het verhaal leest wel heel lekker weg. Prima vakantieboek, en ik denk voor een grote groep lezers ook erg herkenbaar... soms is het wijzer om uiteindelijk met je familie te breken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2015, 15:58

Ja, ik had ook erg gemengde gevoelens over dit boek. Het had het net niet, de stijl was niet goed. Het was geen moeder die aan haar dochter schreef, maar iemand die deed alsof ze aan haar dochter schreef. Kortom, het verhaal rammelde een beetje.
Maar misschien is het precies het verhaal dat iemand nodig heeft als ze middenin zo'n situatie zit. Geeft het iemand steun.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Nanda Roep - Van Familie moet je het hebben en kan je..

Berichtdoor Willeke » 08 Jul 2015, 16:59

Ja het mist "het" net. Maar voor een bepaalde groep lezer, laat ik ze met veel respect de Viva-lezers noemen, is het denk ik een prima boek. En zelf vond ik het als heerlijk tussendoor lees boek ook een fijn boek.
Maar met een iets andere schrijfstijl ( of een goede redacteur denk ik dan ook altijd) had het ook een echt góed boek kunnen zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten