Fleur Boose - De les (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2015, 13:47

"Een schooljaar begint elk jaar opnieuw. Een vol bord wordt weer schoongeveegd, elk jaar weer een tabula rasa. En dit wordt het jaar van zijn terugkeer. Hij heeft er lang op moeten wachten, maar het is alsnog gelukt. Het bord is schoongeveegd, de luiken worden opgehaald. Hij kan weer met een schone lei beginnen."

lees verder http://www.leestafel.info/fleur-boose

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2015, 16:52

Vind je het origineel? Of rinkelen er belletjes van andere boeken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2015, 19:21

Ja, ik vind het wel origineel. Het wordt helemaal vanuit de man zelf verteld, eigenlijk vanuit zijn hoofd en dat is wel apart.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 12 Jan 2015, 20:11

Mooie recensie Dettie. Het boek komt op mij over als een knap geschreven debuut.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Renate » 12 Jan 2015, 20:27

Weer een boek voor m'n lijstje, al zal ik wel weer geduld moeten oefenen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2015, 13:21

Ik kan het naar je sturen Renate maar daarna moet het wel door naar Marjo, zij leest altijd alle debuten.
Als je dat wilt doen dan stuur ik het eerst naar jou.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Renate » 13 Jan 2015, 14:31

Dettie schreef:Ik kan het naar je sturen Renate maar daarna moet het wel door naar Marjo, zij leest altijd alle debuten.
Als je dat wilt doen dan stuur ik het eerst naar jou.

Dettie

Dat hoeft niet hoor. Ik wacht wel tot de bibliotheek het heeft. Er zijn nog zoveel boeken die ik wil lezen en iedere keer komt er meer bij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2015, 23:04

Mooi ja... erg mooi geschreven.

http://www.leestafel.info/fleur-boose

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2015, 12:28

Ha, dit verslag was er al? Vergeten dus.. en dat merk ik nu niet op...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2015, 12:54

Mooi verhaal vond ik het. Die man werd met argusogen bekeken, volgens mij onterecht.
Ik dacht niet dat hij anders was, maar wel zo gezien werd, buitenstaanders zagen het als iets anders.
Hij was gek op zijn vak en op Plato, Socrates en Phaedrus, ik dacht dat hij dàt wilde uitdragen en niet datgene waar
mensen hem op aanzagen.
Wat denk jij Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2015, 16:35

Bij het plaatsen is dat een controle die ik altijd doe: of het boek er al staat. Dat kon ik nu niet doen.

Hij is vooral anders omdat hij zelf denkt dat hij niet normaal is. Ik denk dat hij supergevoelig is voor de kleinste dingen die andere mensen doen, alles betrekt hij op zichzelf, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn dat het over hem ging. Hij neemt bijvoorbeeld die bloemen zomaar mee, zonder te weten of ze voor hem zijn. Als er gelachen wordt gaat dat 'dus'over hem, dat soort dingen.
Er is iets in hem waardoor hij niet normaal kan communiceren (zo raar is hij daar niet in overigens, maar het is voor hem wel een probleem)
Ik denk dat jij doelt op zijn geaardheid? Dat vinden mensen natuurlijk anders, en in die zin is het raar dat hij terug gaat naar een omgeving waar mensen hem kennen. Voor een nieuwe start niet zo slim!
Maar ook daar geldt, denk ik: als hij niet zo gevoelig was, dan zou hij best op een gewone manier kunnen omgaan met de restrictiesd die zijn zus en zijn directeur hem opleggen.
Het probleem zit helemaal in zijn eigen aard..

Overigens: als Renate nog wil, kan jouw boek naar haar?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2015, 18:34

Ja natuurlijk kan het boek naar Renate, ik hoef het niet terug.

Ik dacht juist dat zijn geaardheid er niet was. Dat mensen dat er van maakten omdat hij zo bevlogen over de teksten heeft en
die zijn nu eenmaal zo. Maar het wordt verkeerd geïnterpreteerd.

Je kan hier op het forum ook kijken of het boek er al staat. Dat kun je doen bij zoeken, hier rechtsbovenaan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2015, 19:58

Aha, bedankt voor de tip!

Jawel, die geaardheid is er. Hij geeft zelf toe dat hij die 'afwijking' heeft. Al vanaf dat hij met Ton in de zandbak zat. Maar of hij er ook echt kwalijke dingen mee gedaan heeft, dat wordt niet helemaal duidelijk. Hij is er wel op aangesproken, erger ook.

Moet ik een exemplaar hebben dat van jou kwam?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2015, 09:41

Ja volgens mij heb ik het boek naar je gestuurd, gelijk nadat ik het gelezen had, maar ik zal voor de
zekerheid straks nog even hier kijken.

Ik dacht dat zijn 'afwijking' zijn bevlogenheid was voor de teksten. Dat hij die schoonheid van de teksten met zijn klas wilde delen en dat de buitenwereld er iets anders van maakte. Alsof hij de leerlingen blootstelde/lastigviel met zijn geaardheid.
Dat juist die valse aantijgingen hem zo kapot hadden gemaakt.
Ik weet het niet zeker hoor.

Ook vreemd dat die Ton, de rector en oude schoolvriend, accepteerde dat hij daar kwam werken.
Weet jij waarom hij dat deed of werd dat niet goed duidelijk? (ik weet het niet meer)

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2015, 10:34

Bevlogenheid van een leraar, dat noem, jij een afwijking?
Ha, ha...dat bedoel je vast niet.

voor wie nog wil lezen: ik verklap een clou.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Maar volgens mij zit het zo: de man heeft een voorliefde voor mooie jonge jongens. Ik heb niet het idee dat hij daar ooit op een verkeerde manier mee bezig is geweest, maar dat krijgen we niet echt te horen, en dat doet er ook niet toe, want hij heeft wel affectie getoond voor een paar van die jongens en deze aanleg voor pedofiolie hoort nu eenmaal niet in onze maatschappij. Vandaar dat hij geschorst is. Nu is hij klassiek geschoold en in de oude teksten is de jongensliefde helemaal geen probleem, dus logisch dat hij zich daar in stort, dat die teksten hem aan staan en dat hij die wil delen.
Die Ton werd overruled door de anderen die in de benoemingscommissie zaten. Hij zelf wilde het niet en deed daarom zo akelig tegen de man.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2015, 11:11

Ah ja, volgens mij had de man inderdaad nooit iemand verkeerd aangeraakt maar het (voor)oordeel was er wel. Dat zat in mijn hoofd en hij wilde zo graag weer lesgeven... Had alles geestelijk voorbereid om het aan te kunnen... en dan is er die Ton die zo vreemd doet.

haha nee, ik schreef het verkeerd! Ik bedoelde niet dat zijn afwijking zijn bevlogenheid was, maar dat die bevlogenheid als afwijking werd gezien door de buitenwereld, gezien zijn voorliefde voor die specifieke teksten over jongensliefde.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2015, 13:58

Ik denk niet dat het alleen het gedrag van Ton is die hem weer terugwerpt. Hij denkt een lange tijd dat Ton het echt te druk heeft, pas na een tijdje begint hij te vermoeden dat Ton hem gewoon niet wil zien.
Het zijn de kleine dingen: Ton dus, de reactie van zijn zus, die ene jongen in de klas, de buurman en zijn clubje, maar vooral ook zijn eigen reacties op de oude vertrouwde omgeving.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Renate » 19 Apr 2015, 12:52

Ik heb het boek uit en vond het einde een beetje verwarrend. Ik begrijp wel een beetje wat er met Hubertus aan de hand is. Vermoedelijk is hij inderdaad beschuldigd van pedofiel gedrag, hoewel hij dat eerder plaatst in de Griekse traditie, waarin een oudere man als een soort mentor voor een jongere functioneert, een mentorschap dat lichamelijker was dan nu voor wenselijk wordt gehouden.

Hubertus betrekt inderdaad veel op zichzelf, maar dat heeft vermoedelijk ook met z'n achtergrond te maken, z'n schorsing en z'n straf. Dan is het misschien niet zo vreemd dat hij dingen anders interpreteert. Hij draagt een geheim bij zich en is dus altijd bang dat dit geheim uitlekt. Als er dan dus wat besmuikt gelachen wordt in het mannengroepje, is z'n eerste reactie dat z'n geheim uitgelekt is, terwijl het natuurlijk net zo goed iets anders kan zijn, zoals z'n antwoord op de quizvraag over Caesar.

Tijden veranderen en wat in het verleden als gebruikelijk werd gezien, is dat nu misschien niet altijd meer. Normen en waarden zijn niet in steen gehouwen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2015, 14:13

Normen en waarden zijn niet in steen gehouwen.

Mooie uitdrukking Renate.

Ik denk ook zoals jij zegt, dat als je zo uitgekotst bent door de maatschappij dat die reactie zoals Hubertus heeft, angstig zijn dat ze het over hem hebben, er vanzelf wel insluipt. De man is erg benauwd dat het weer zal gebeuren en hij weer geschorst zal worden. Helaas als er eenmaal een klein lontje smeult dan wordt het al gauw een zevenklapper. En als iemand wil dan kan elk gedrag hoe goed ook, verkeerd uitgelegd worden.
je bent dan extra alert, je antennes staan op scherp.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Marjo » 19 Apr 2015, 15:57

Maar wat vond je in het algemeen van het boek Renate?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fleur Boose - De les (debuut)

Berichtdoor Renate » 19 Apr 2015, 19:15

Tja, ik weet niet goed wat ik van het boek moet denken.

In hoeverre Hubertus echt te ver is gegaan in relatie tot een leerling, weet ik niet. Ergens heb ik het gevoel dat dit wel het geval is, maar dat hij daar nog steeds weinig kwaad in ziet.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten