Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2014, 21:55

1798
De quaker Daniel Dickinson woonachtig in Pennsylvania blijft na de dood van zijn geliefde vrouw Rebecca achter met vijf jonge kinderen.
In zijn huis werkt Ruth Boyd, een vijftienjarig methodistisch weesmeisje, als dienstbode, hij heeft haar hulp hard nodig.
Maar de quakervrienden vinden het onfatsoenlijk en spreken er schande van dat de weduwnaar het meisje na Rebecca's dood nog steeds in huis heeft. "Gij zult een schandaal veroorzaken als gij dat dienstmeisje in uw huis laat wonen." zegt Daniels vader. "Gij moet een echte moeder voor uw kinderen zoeken."
Maar Daniel kan het niet over zijn hart verkrijgen haar naar het weeshuis terug te sturen dus trouwt hij maar met haar. Het gevolg is dat het gezin uit de Quakergemeenschap verstoten wordt en vertrekt naar Virginia.

Lees verder http://www.leestafel.info/linda-spalding

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Annemarie » 11 Dec 2014, 22:06

Zo zie je maar weer: dat een boek in de prijzen valt wil niet zeggen dat iedereen het mooi vindt. Jammer dat het je wat tegengevallen is Dettie. Het onderwerp op zich is best interessant!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2014, 23:51

Ja zeker jammer, ik had er zin in. Het begint ook wel goed maar ze switcht veel te veel van de een naar de ander waardoor je
niet echt een lopend verhaal krijgt en soms mist er een aansluiting en dat is vervelend lezen.
Ik kreeg in m'n recensie niet echt goed verwoord wat ik dacht.
Later las ik deze recensie en daar staat het precies goed.

http://antoinettesboekencommentaar.com/ ... -spalding/

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Annemarie » 11 Dec 2014, 23:54

Jij verwoord het prima in jouw recensie hoor! De schrijfster van de andere recensie heeft het echt als christelijke roman willen beoordelen. Denk je dat dat ook het uitgangspunt van de schrijfster was? Is het meer een levensverhaal of staat religie centraal?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Marjo » 12 Dec 2014, 09:08

Dat is het waarschijnlijk waarom jouw beoordeling anders uitvalt: je leest het met een andere insteek.
Zoals iedere nieuwe lezer dat doet.

Toch is het vaak als meningen verschillen, dat men nieuwsgierig wordt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2014, 09:30

Mijn beoordeling is in feite hetzelfde, in de andere recensie staat ook dat het boek verzand in verhaaltjes.
Ik vond wel dat zij het beter kon verwoorden dan ik.
Het geloof speelt zeker een grote rol maar blijkt in de praktijk moeilijker uitvoerbaar dan in woorden. Daniel stapt ook steeds vaker van
zijn principes af, maar hij ontvlucht alles, draait zich steeds om als hij in feite in zou moeten grijpen. Het is in feite een slappeling.
Ik weet niet of het geloof het uitgangspunt was. Net als het hele boek eigenlijk nauwelijks een echte hoofdpersoon heeft blijft het
verhaal ook rondom het geloof in het midden hangen. Het was waarschijnlijk beter geweest als het verhaal aan het geloof was
opgehangen dan was er een kern geweest van waaruit gekeken kon worden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Marjo » 12 Dec 2014, 11:34

Maar ja, toch een prijswinnaar? Hoe kan dat dan?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Annemarie » 12 Dec 2014, 11:36

Ja, jullie mening komt inderdaad behoorlijk met elkaar overeen. Jammer dat het boek geen ruggengraat heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Linda Spalding - Een mus valt ter aarde

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2014, 12:18

Marjo schreef:Maar ja, toch een prijswinnaar? Hoe kan dat dan?


Omdat volgens mij er genoeg mensen zijn die dit boek wel zullen waarderen.
Het is alleen maar mijn mening en wie weet kijken Nederlanders anders tegen verhalen aan dan Canadezen, geen idee.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten