Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2014, 17:42

Joanna Rakoff verhuist op drieëntwintigjarige leeftijd naar New York waar ze gaat werken bij het legendarisch literaire agentschap van J.D. Salinger. - In het boek het Agentschap genaamd. - Joanna weet aanvankelijk niet eens wie Salinger is en heeft ook nog nooit een boek van hem gelezen. Als haar bazin zegt: "We moeten het over Jerry hebben" heeft Joanna ook geen idee wie die Jerry is.

lees verder http://www.leestafel.info/joanna-rakoff

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2014, 12:26

Wat een leuke recensie en wat lijkt me dit een boeiend verhaal! Een orgineel gekozen invalshoek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 15:02

ja het is echt een heel leuk boek, ik heb het van iemand cadeau gekregen, een schot in de roos precies mijn smaak!

Het aparte is de hele sfeer van dat boek. Het agentschap las manuscripten en als er iets goeds bij zat dan stapten ze op uitgevers af
om te bemiddelen. Een goed agentschap was goud waard en streed ook echt voor de auteur.
Salinger was zo belangrijk voor het agentschap dat zelfs het kantoormeubilair enz er op aangepast waren!
Fantastisch om te lezen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2014, 15:12

Die sfeer klinkt heel bijzonder. Wat grappig dat het kantoormeubilair op de schrijver was aangepast. Waar moet ik dan precies aan denken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 15:30

oude troep haha.
Niets moderns terwijl de PC toch al aardig ingeburgerd was. Oude typmachines, oude archiefkasten enz enz.
Donkere slecht verlichte ruimtes (maar wel gezellig) degelijk meubilair.
De tijd was daar echt stil blijven staan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2014, 15:38

Ik zie al helemaal zo'n oud, muf kantoor voor me. Het lijkt me stiekem toch wel heel gezellig al die oude meubeltjes. Strak en modern past ook helemaal niet bij dit verhaal.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2014, 18:22

Annemarie schreef:Ik zie al helemaal zo'n oud, muf kantoor voor me. Het lijkt me stiekem toch wel heel gezellig al die oude meubeltjes. Strak en modern past ook helemaal niet bij dit verhaal.

Nee, maar ik zou toch niet graag nog zonder computer werken. Ik heb vroeger veel op de elektrische schrijfmachine geschreven en nu heeft m'n vader nog een elektrische schrijfmachine, waar ik helemaal niet zo blij mee ben. Als er een probleem is, dan mag ik er weer bij komen. Dat zou niet zo'n ramp zijn, ware het niet dat m'n vader tamelijk eigenwijs is en de dingen niet altijd doet, zoals het zou moeten. Bovendien zijn er onderdelen van de schrijfmachine smerig, omdat m'n vader nog al eens van correctievloeistof (Typ-ex) gebruik maakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 18:44

Hij heeft niet zo'n machine met correctielint? Dat zat volgens mij ook bij de elektrische schrijfmachines.
Ik vond ze wel fijn werken, maar ik werkte op een IBM met draaikop.

De mensen op het kantoor in het boek willen ook wel met computer werken, maar Salinger was de voornaamste bron van inkomsten.
Het was een man met principes en wensen. Ondanks zijn aimabele gedrag wist iedereen dat als je maar iets verkeerd deed dan was je hem kwijt, en zij hun banen. Toch vinden ze het allemaal ook wel wat hebben maar aan de andere kant is wel de angst dat ze té ver achter gaan lopen. De computerwereld is natuurlijk veel sneller.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joanna Rakoff - Mijn jaar met Salinger

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2014, 20:20

Dettie schreef:Hij heeft niet zo'n machine met correctielint? Dat zat volgens mij ook bij de elektrische schrijfmachines.
Ik vond ze wel fijn werken, maar ik werkte op een IBM met draaikop.

De mensen op het kantoor in het boek willen ook wel met computer werken, maar Salinger was de voornaamste bron van inkomsten.
Het was een man met principes en wensen. Ondanks zijn aimabele gedrag wist iedereen dat als je maar iets verkeerd deed dan was je hem kwijt, en zij hun banen. Toch vinden ze het allemaal ook wel wat hebben maar aan de andere kant is wel de angst dat ze té ver achter gaan lopen. De computerwereld is natuurlijk veel sneller.

Dettie

Ik geloof dat er vroeger wel een correctielint in zat, maar dat was een dure liefhebberij. Bij correcties liep ook het schrijfmachinelint door.
Ik had zelf ook een schrijfmachine met correctielint. Ik had een Brother met een schijfje. Dat was m'n tweede elektrische schrijfmachine. M'n eerste elektrische schrijfmachine sneuvelde min of meer toen m'n eerste vriendje het uitmaakte. Ik gaf de schrijfmachine een stevige duw, waardoor hij van m'n bureau vloog en ergens aan de andere kant van m'n kamer landde. Schrijfmachines kunnen niet vliegen en na de landing is hij nooit meer de oude geworden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten