Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2014, 14:57

In 2010 mochten we het verrassende debuut van Janneke Holwarda (1953) begroeten: Zeesteen. ECI bekroonde het boek terecht en er waren in bladen jubelende kritieken.
Er zijn echter meer schrijvers, die geweldig debuteren maar daarna wegzakken in het moeras van de literaire middelmaat of erger. Met enige spanning nam ik dus het tweede boek van Holwarda ter hand:
Maan op de heenweg.

lees verder http://www.leestafel.info/janneke-holwarda

Karel Wasch

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2014, 19:10

Wat mij opvalt is dat het een heel diepgaand verhaal is terwijl het boek maar 155 bladzijdes telt. Knap!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor berdine » 09 Okt 2014, 20:20

Mooie recensie! Ik heb het boek bij de bieb gehaald. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2014, 09:43

Nou dat is leuk berdine, ben benieuwd hoe jij het vindt.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor berdine » 12 Okt 2014, 11:00

Nou ik vind het ook een erg mooi boek. Er wordt veel verteld met weinig woorden. Ik heb niet veel toe te voegen aan het verslag, behalve dat ik denk dat het zich in de jaren 30 van de vorige eeuw afspeelt en niet eerder. Er is regelmatig sprake van "de crisis".

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Janneke Holwarda - Maan op de heenweg

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2021, 18:19

Dit:
'Ik heb de indruk,' zeg ik 's avonds tegen mijn moeder, 'ik heb sterk de indruk dat mijn vader hier niet meer woont.' Ik leg de klemtoon op 'sterk' en op 'vader' Mijn moeder is gevoelig voor zulke taal. We staan in de keuken bij het aanrecht. Vader is er niet, wat mijn theorie bevestigt. 'Het lijkt me een juiste kijk op de zaak.' Ze kijkt mij niet aan. Ze kijkt naar het brood en ik ook. Ik zie hoe het broodmes even in het brood blijft steken.'

Prachtig! Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers. Dit is een heel mooi boek! En ik denk ook dat Berdine gelijk heeft, gezien genoemde crisis.
Deze schrijfster verdient toch intussen meer aandacht!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten