Nanda Huneman - Fok (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2014, 17:03

Het is dat ik zelf liever lees, maar iemand die een boek als dit kan schrijven moet je vast heel veel kunnen leren als je wél zin hebt om te schrijven.
Fok' is haar debuutroman, en het smaakt naar meer.
Het enige dat ik op te merken heb is dat de titel mij een beetje afstootte. Dat kwam evenwel helemaal goed en de omslag vind ik dan weer wel prachtig!

Lees verder: http://www.leestafel.info/nanda-huneman

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 25 Aug 2014, 15:10

Bij de titel dacht ik eerder aan een vloekwoord dan aan een boek over o.a. varen. Daarom trok dit boek mee niet zo maar nu ik jouw recensie lees besef ik dat dat onterecht is geweest.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Renate » 25 Aug 2014, 15:13

Annemarie schreef:Bij de titel dacht ik eerder aan een vloekwoord dan aan een boek over o.a. varen. Daarom trok dit boek mee niet zo maar nu ik jouw recensie lees besef ik dat dat onterecht is geweest.

Bij fok denk ik eerder aan zeilen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2014, 15:20

Ha ja ik dacht ook aan zeilen. Fokkemast en zo.

Misschien werd juist voor deze titel gekozen om de mogelijk associatie met f.uck, zodat het beter verkoopt.
Ik roep maar wat, en twijfel ook want deze uitgeverij is meestal vrij integer en zal dat niet gauw doen. Maar het zou kunnen...

Het klinkt wel als een mooi verhaal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 25 Aug 2014, 15:39

Jongeren roepen tegenwoordig vaak fok in plaats van het bekendere vloekwoord. Misschien dat de uitgever de dubbele betekenis leuk vond en de lezers nieuwsgierig wilde maken? Dan is het juist wel een slim gekozen titel.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Marjo » 25 Aug 2014, 16:22

Ik denk Annemarie dat jij degene bent die gelijk heeft.
Ik dacht ook meteen aan die betekenis en niet aan zeilen, want ik heb niets met zeilen en ken dat woord alleen als fokkenmast. Nu weet ik meer..
Er zijn zelfs drie betekenissen: als dat scheldwoord, als de mast en als woord met een o ..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 25 Aug 2014, 17:24

En het is kennelijk ook een Amsterdams woord voor bril! http://www.encyclo.nl/begrip/fok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2014, 17:48

o ja, dat is ook zo! Helemaal niet aan gedacht.

dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nanda Huneman - Fok (debuut)

Berichtdoor Renate » 25 Aug 2014, 19:06

Marjo schreef:Ik denk Annemarie dat jij degene bent die gelijk heeft.
Ik dacht ook meteen aan die betekenis en niet aan zeilen, want ik heb niets met zeilen en ken dat woord alleen als fokkenmast. Nu weet ik meer..
Er zijn zelfs drie betekenissen: als dat scheldwoord, als de mast en als woord met een o ..

Ik heb ook niets met zeilen, maar vroeger wel boeken gelezen als: De scheepsjongens van Bontekoe, Scheepsmaat Woeltje, Stuurman Aart en Schipper Wessels, allemaal boeken die zich in de scheepvaart in de Gouden Eeuw of zo afspelen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten