Bozena van Mierlo-Duliṅska - Mijn vader de soldaat

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Bozena van Mierlo-Duliṅska - Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2014, 20:06

Geen makkelijk boek, doordat de verschillende periodes waarin het speelt niet duidelijk aangegeven worden, maar als je dat eenmaal door hebt lees je een interessant verhaal.

Lees meer: http://www.leestafel.info/bozena-van-mierlo-dulinska

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 19 Aug 2014, 20:30

De bespreking van dit boek doet me een beetje denken aan 'Duitse wortels', van Laura Staring. Het speelt zich wel in een ander deel van Polen af, dicht bij de Duitse grens, maar de ervaringen met de Duitsers, Polen en Russen zijn een beetje vergelijkbaar. Met name de Russen, die als 'bevrijders' kwamen waren niet bepaald lekkere jongens.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2014, 20:39

Dat boek van Laura Starinck staat al lang op mijn lijstje, maar het is steeds uitgeleend. Of het te vergelijken is weet ik dus niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2014, 07:40

Marjo schreef:Dat boek van Laura Starinck staat al lang op mijn lijstje, maar het is steeds uitgeleend. Of het te vergelijken is weet ik dus niet.

Of het vergelijkbaar is, weet ik ook niet, maar toen ik de bespreking las, moest ik er aan denken. Dat heeft vooral met het thema te maken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 20 Aug 2014, 08:33

Dit boek ligt hier ook. Ben benieuwd!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 12 Sep 2014, 09:40

Ik heb dit boek verslonden. Wat een hartverscheurend en intrigerend verhaal! Het heeft me nieuwe inzichten in de rol van Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog gegeven. Het verhaal is niet chronologisch maar toch heel goed te volgen. Echt prachtig. Mijn recensie is in de maak.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2014, 10:25

Goed te lezen? Ja voor ons geoefende lezers wel.
Ik had het te lezen gegeven aan een oudere mevrouw die toch ook veel leest - ik voorzie haar van boeken, dus weet dat - maar hier had ze moeite mee. Ze leest het uit vanwege het onderwerp, maar anders...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 12 Sep 2014, 10:37

Je moet het denk ik niet ongeduldig lezen. Dat wat eerst nog niet duidelijk is, komt later. Ik vond het echt geen moeilijk boek maar je moet wel tegen het niet-chronologisch kunnen natuurlijk.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 12 Sep 2014, 12:23


Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2014, 13:43

Klinkt als een interessant boek, maar het zal nog wel even duren voor de bibliotheek het heeft.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 12 Sep 2014, 13:53

Het boek is van afgelopen juni al dus misschien heb je geluk!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2014, 14:40

Annemarie schreef:Het boek is van afgelopen juni al dus misschien heb je geluk!

Helaas niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2014, 17:04

Ja lastig is dat hè Renate, als je enthousiast bent en de bibliotheek heeft het boek niet.
Vaak denk ik zal ik het boek naar haar sturen? Maar echt rijk ben ik niet en het is enorm duur geworden
om een boek te versturen. Een pakket sturen tot 10 kilo is 6,95, één boek versturen kost meestal 3,84.
Voor minder dan het dubbele kun je zo'n 15 boeken versturen! Bizar maar waar.

Dus is het een stuk goedkoper om een heel stel boeken op te sturen. Als je dat leuk vindt dan wil ik wel
boeken voor je opsparen en je dan een doosje sturen maar dan moet je wel roepen welke je wilt lezen (ik
ga dat niet elke keer apart vragen). Ik zie het wel of je dat een goed idee vindt.
(Ik had je gemaild maar die komen nooit aan bij je volgens mij)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2014, 19:03

Dettie schreef:Ja lastig is dat hè Renate, als je enthousiast bent en de bibliotheek heeft het boek niet.
Vaak denk ik zal ik het boek naar haar sturen? Maar echt rijk ben ik niet en het is enorm duur geworden
om een boek te versturen. Een pakket sturen tot 10 kilo is 6,95, één boek versturen kost meestal 3,84.
Voor minder dan het dubbele kun je zo'n 15 boeken versturen! Bizar maar waar.

Dus is het een stuk goedkoper om een heel stel boeken op te sturen. Als je dat leuk vindt dan wil ik wel
boeken voor je opsparen en je dan een doosje sturen maar dan moet je wel roepen welke je wilt lezen (ik
ga dat niet elke keer apart vragen). Ik zie het wel of je dat een goed idee vindt.
(Ik had je gemaild maar die komen nooit aan bij je volgens mij)

Dettie

Enerzijds wordt het door mij zeer op prijs gesteld, anderzijds wordt het weer lastig om wat terug te doen. We hebben hier in
de flat trouwens wel een soort kleine bibliotheek, dus eventueel kan ik daar de boeken na lezing weer afgeven.

Ik wil wel proberen aan te geven als een boek me aanspreekt en de bibliotheek het niet heeft.

Over bibliotheken gesproken, in onze vakantie waren we in Bingen en daar zag ik in een park een boekenkastje staan, waar
boeken in stonden, die mensen daar kennelijk konden lezen. Ik heb er zelfs nog een foto van gemaakt.

Ik begrijp niet goed hoe het komt dat e-mails niet bij mij aankomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2014, 21:01

Wat je eventueel terug kunt doen is melden wat je van het boek vindt. Dat vind ik al leuk genoeg.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 13 Sep 2014, 09:30

Dettie schreef:Wat je eventueel terug kunt doen is melden wat je van het boek vindt. Dat vind ik al leuk genoeg.

Dettie

Daar wil ik in ieder geval wel m'n best voor doen. Dus als je eens een doosje wilt maken? Ik geef meestal wel aan of een boek me interessant lijkt, maar ik weet natuurlijk niet altijd of jij het dan ook in een doosje voor me wilt doen. Er kunnen meer gegadigden zijn, of jij kunt het niet hebben. Dit boek was besproken door Annemarie, dus...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2014, 10:41

Ja als er meer gegadigden zijn dan loten we er gewoon om.
En soms wil ik een boek gewoon heel graag zelf houden. Maar dat zijn heel vaak de mooie prentenboeken.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 13 Sep 2014, 10:54

We kunnen ook doen wat Marjo al eens opperde. Als iemand bereid is een boek op te sturen dan kan deze persoon even vermelden dat het boek beschikbaar is. Dan kunnen vaste Leestafel-leden daarop reageren. Is dat wat? Ikzelf heb ook geen groot budget en dan voorkomen we ook pijnlijke situaties dat ik (of iemand anders) moet zeggen dat het te duur is om een boek op te sturen of om doosjes voor iedereen te maken. Of dat iemand om een boek vraagt dat een ander graag wil houden. Ik denk dat het voor veel leden ook vervelend voelt om zomaar om een boek te vragen. Dus: het even aangeven als een boek beschikbaar is?

Renate: dit boek krijg je van mij! Stuur je jouw adres even via een pb?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2014, 11:07

Oké dan doen we het zo, dat is een goed idee Annemarie (en Marjo).

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2014, 13:51

Het boek is gearriveerd. Even geduld voor ik het uit zal hebben. Ik denk dat m'n vader het eerst gaat lezen.

Vandaag leuke verrassingen bij de post, namelijk dit boek en een pakje met 3 bestelde CD's, die ik volgende week donderdag pas verwacht had.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 16 Sep 2014, 13:55

Fijn dat je het boek hebt ontvangen. Ik wens jou en je vader veel leesplezier toe!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 14:16

M'n vader heeft het inmiddels uit, dus ik zou er in kunnen gaan beginnen. Ik wil echter eerst nog even het eerste hoofdstuk van de autobiografie van Wolfgang Niedecken lezen. M"n vader vond het een mooi boek, maar vond dat je het meerdere keren zou moeten lezen, om alles er uit te halen. Dus het zal nog wel even in huis blijven.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Annemarie » 21 Sep 2014, 14:48

Ik denk ook dat het verhaal zich steeds meer verdiept naarmate je het vaker leest. Leuk dat je vader het mooi vond!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 15:51

Annemarie schreef:Ik denk ook dat het verhaal zich steeds meer verdiept naarmate je het vaker leest. Leuk dat je vader het mooi vond!

M'n vader leest wel minder dan vroeger en ook minder dikke boeken, maar hij leest in ieder geval nog steeds en lijkt gelukkig nog niet echt af te takelen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bozena van Mierlo-Dulinska- Mijn vader de soldaat

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2014, 08:06

Nu ik het eerste hoofdstuk van de autobiografie van Wolfgang Niedecken uit heb, ga ik in dit boek beginnen, hoewel ik ook benieuwd ben hoe de autobiografie van Wolfgang Niedecken verder geschreven is. Daarover zal ik nog wel meer in het draadje 'Momenteel lees ik' schrijven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten