Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2014, 10:41

Nu was het de bedoeling een ' Leeslicht'-boek te lezen, maar achteraf heb ik me te veel laten verlokken door het onderwerp van het boek, en dus heb ik nu een boek dat speciaal voor lezers die moeite hebben met lezen geschreven is.
Het is dus geen bewerking.
Niettemin de moeite waard, al geef ik toe dat ik zelf best wat meer had gewild: meer achtergrond, en beschouwing.

Lees meer: http://www.leestafel.info/geert-spillebeen

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2014, 11:00

Nou, het stuk tekst dat jij citeert, klinkt heel acceptabel. Ik heb een Leeslicht-boek in handen gehad en dat was toch een heel stuk simpeler. Dat was meer in de trant van: "De boer gaat melken. Hij pakt een emmer. De koe staat in de wei." enz. Voor een normale lezer absoluut onprettig. Voor de doelgroep waarschijnlijk perfect. Maar ik heb het boek dus maar niet meegenomen...... :(

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2014, 11:34

Dat klinkt inderdaad niet goed. Ik ga nog een poging wagen, er staat een hele lange plank vol met dit soort boeken in onze bibliotheek.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2014, 11:39

Misschien heb je ook bij Leeslicht niveauverschillen. En had ik toevallig een "beginnersboek" in mijn handen....

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2014, 11:40

Ik ga er op letten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2014, 11:47

Het lijkt me weer een indringend, aangrijpend verhaal.
Wat bedoel je met een sec verhaal? Dat het alleen de feiten vertelt, zonder poespas er omheen?

En, dat vergeet ik nou al die jaren steeds te vragen, wat fascineert jou zo in de Eerste Wereldoorlog Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2014, 15:45

Volgens mij heb je dat echt al wel gevraagd, misschien zelfs vaker.

Het is de eerste oorlog waarin de gewone mens meer slachtoffer werd dan de soldaat. In die tijd dacht men nog een oorlog te kunnen voeren zoals Napoleon dat gedaan had: leger tegen leger, soldaat tegen soldaat. Honderd jaar geleden was er een Duitse machthebber die besloot dat hij het volste recht had een neutraal land binnen te gaan - als ze die doortocht gewoon hadden toegelaten was er niets aan de hand, zei hij. Die arrogantie heeft een verschrikkelijke oorlog opgeleverd en de toon gezet voor alle oorlogen daarna.
De verhalen over die verbijstering, het niet begrijpen wat je overkomt, dat fascineert me.
Bij de tweede oorlog wist men zo'n beetje wat men kon verwachten, is het hele verhaal compleet anders.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2014, 16:28

Oh nou, ik ben wel bezig vandaag zeg! :oops:
Ik dacht dat ik wel gevraagd had over de boeken, waarom je ze las en of het uiteindelijk niet veel van hetzelfde was.
Maar niet waarom déze oorlog je zo fascineert en niet bijv WOII, maar met mijn vergiethoofd kan het best zijn dat
ik vergeten ben dat ik dat ook al eens gevraagd heb
Het was in ieder geval oprecht belangstellend bedoeld. :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2014, 15:06

Ik vind de naam van de schrijver ook heel toepasselijk ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2014, 13:36

Wat bedoel je met een sec verhaal Marjo? Dat het alleen de feiten vertelt, zonder poespas er omheen?

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Geert Spillebeen - Jimmy Duffy

Berichtdoor Marjo » 17 Aug 2014, 19:58

Die vraag had je al eerder gesteld zie ik. Er zijn geen beschrijvingen van voorwerpen, plaatsen, omgeving. Geen overdenkingen, of mijmeringen, gewoon een verhaal zonder uitweidingen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten