Tatiana de Rosnay - Overspel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Annemarie » 06 Aug 2014, 11:12

Een keurige vrouw begaat een misstap en moet daar vreselijk voor boeten.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/tatiana-de-rosnay

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2014, 11:28

Het lijkt bijna een thriller in plaats van een roman als ik het zo lees.
Indringend verhaal als ik het goed begrijp. Heb je het idee dat het thema overspel wordt veroordeeld?
Of is het een kapstok om de rest van het verhaal aan op te hangen en is het thema eerder leugen en bedrog?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Annemarie » 06 Aug 2014, 11:36

Ja, dat laatste. Over het overspel zelf wordt niet echt geoordeeld. Het thema is de leugen. Na de dood van de man had ze het overspel aan haar echtgenoot en de politie op moeten biechten. Dat heeft ze niet gedaan waarna de gevolgen van het overspel steeds groter worden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2014, 12:53

Ik heb na haar beroemde boek nooit meer de neiging gevoeld een ander boek van haar te pakken. Mis ik iets?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Annemarie » 06 Aug 2014, 13:32

Haar naam was Sarah is nog altijd haar beste werk. Ik lees haar boeken graag. Ze zijn vlot geschreven en lezen heerlijk weg. De kwaliteit is goed maar ik denk niet dat jij echt iets zou missen als je het niet leest. De verhalen zijn goed maar staan niet als een huis. De boeken van Tatiana de Rosnay lopen heel goed en ik snap ook prima waarom. Ze zijn toegankelijk en toch ook indringend. Ze heeft een mooie stijl. Dit boek gaat naar mijn moeder die alle boeken van deze schrijfster heeft.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor berdine » 06 Aug 2014, 14:19

Marjo schreef:Ik heb na haar beroemde boek nooit meer de neiging gevoeld een ander boek van haar te pakken.

Hier sluit ik me volledig bij aan. :|

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2014, 11:33

Waarom vonden jullie haar beroemde boek niets dames?
Daar ben ik dan altijd benieuwd naar.

-----
Hélène klampt zich vast aan haar keurige imago.

Ze was zo keurig schrijf je Annemarie, was dat overspel voor haar zo vreselijk, zou dat haar imago zo erg schaden dat ze daarover maar loog? Of was ze bang dat haar huwelijk over zou zijn? Terwijl haar man ook meermalen overspel pleegde.
Met andere woorden, vond je het aannemelijk dat ze loog?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2014, 11:40

Ik kan me niet voorstellen dat ik nog niet verteld heb waarom ik ' Mijn naam is Sarah' niet goed genoeg vind.
Maar vooruit: de manier waarop het verhaal in elkaar steekt: door een journaliste in het heden op te voeren die een 'voltooid
verleden feit' onderzoekt maakt de Rosnay het hele verhaal kapot. Het verhaal van Sarah an sich is prima. Een boeiend
verhaal dat verteld mag worden.
Maar de beweegredenen en de reacties van die Amerikaanse vrouw zijn er zo tegengesteld aan dat het pijn deed om te lezen.
Een echt Amerikaans verhaal dat beroep doet op emoties, ik houd daar niet van. Ik vond de film ook niet goed, dat was
precies hetzelfde.
Maar ik heb ook de toneelbewerking gezien en die was fantastisch! Daar kwam Sarah tenminste goed uit de verf!

Ik begrijp dat anderen 'Sarah' wel een goed boek vinden, maar het is niet 'mijn' soort boek.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2014, 11:46

Ja, waarom, dat wist ik zelf ook niet meer. Maar gelukkig hebben we nog een verslag en de reacties daarop op dit forum. En ja hoor, daar heb destijds ik gereageerd:

Als laatste in Nederland heb ik dit boek ook maar eens gelezen.
Ik ben het met de voorgaande sprekers eens. Sterk overdreven. Vanwege het rechtlijnige, simpele taalgebruik inderdaad voor een groot publiek geschikt. Een beetje kinderlijk geschreven. Het verhaal van Sarah is gruwelijk, maar het wordt zo levenloos uitgewerkt. Het beste van het boek is dat de geschiedenis van het Vel d'Hiv nu door veel meer mensen zal worden herinnerd.


Dus daarom.....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2014, 12:04

Oeps, dat had ik gemist dat er reacties bij het boek stonden.
Ik vraag namelijk altijd waarom iemand iets niets vindt en nu vroeg ik dat
dus ook uit een soort automatisme.

Dank dames voor de reacties! :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Tatiana de Rosnay - Overspel

Berichtdoor Annemarie » 08 Aug 2014, 14:38

Tja, ik vind dit dus prima boeken. Misschien geen literaire kunstwerken maar wel heel prettig en toegankelijk geschreven. Gewoon lekkere leesboeken.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten