Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2014, 11:48

Dit forumitem was verdwenen merkte berdine op dus even opnieuw een link gemaakt naar de recensie van Marjo.

Zie http://www.leestafel.info/renske-de-greef

-

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor berdine » 14 Dec 2014, 10:11

Ik vond dit een slecht boek. Er zit geen lijn in, er is geen ontwikkeling. De hoofdpersoon is een destructieve jonge vrouw, al komt ze meer over als een meisje. Ze denkt niet na, ze handelt alleen maar en door die handelingen maakt ze veel kapot en brengt ze aardig wat mensen in de problemen. Ze neemt geen verantwoordelijkheid voor haar daden. Zelfs haar geliefde opa, die aan dementie lijdt helpt ze verder in de vernieling. En nog steeds komt ze niet tot inzicht.
Als ze op het eind besluit voor opa te gaan zorgen, kun je alleen maar denken: "Arme opa!"
Het stoort me ook dat de schrijfster geen research heeft gedaan voor de simpelste dingen. Dan had ze geweten dat het bestellen van boodschappen bij Albert Heijn niet op dezelfde manier gaat als het bestellen van een pizza. De zelfmoordpoging van opa komt in een veel te laat stadium in zijn ziekteproces. Opa is er dan niet meer toe in staat.
En kun je ook een periodieke alcoholist zijn?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Renate » 14 Dec 2014, 11:57

Je kunt in ieder geval een periodieke alcoholist zijn. Dat zijn mensen die in bepaalde periodes ineens heel veel drinken en echt verslaafd zijn. Op een gegeven moment kunnen ze dan weer een tijd zonder drank en later steekt de zucht naar alcohol ineens weer de kop op.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor berdine » 14 Dec 2014, 12:01

Ok, maar ook zo lang als een zakenreis zou duren. Ik neem aan hooguit een of twee weken en dan weer een poosje niet?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Renate » 14 Dec 2014, 13:17

berdine schreef:Ok, maar ook zo lang als een zakenreis zou duren. Ik neem aan hooguit een of twee weken en dan weer een poosje niet?

Dat kan natuurlijk. Als mensen alleen in bepaalde omstandigheden te veel drinken, bijvoorbeeld om angsten te bezweren, of om zich over bepaalde remmingen heen te zetten. Dat kan je als een vorm van verslaving zien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2014, 13:27

Periodiek alcoholisme heet ook wel dipsomanie, in het woordenboek staat:

aanvalsgewijze aandoening die in perioden optreedt, waarbij sprake is van drankzucht.
Mensen die hieraan lijden, krijgen op bepaalde tijden een aanval (bijvoorbeeld elk kwartaal)


In het Zuid-Afrikaans zeggen ze het zo: :D
Sieklike begeerte na sterk drank wat af en toe by iemand voorkom.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Marjo » 14 Dec 2014, 13:32

Ik herinner me niet veel van dit boek. Mijn verslag is niet echt positief, maar ook niet negatief..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor berdine » 14 Dec 2014, 15:14

Nee dat zag ik Marjo.
Het leest vlot, daarom heb ik ook doorgelezen. Ook verwachtte ik een ontwikkeling. De vrouw gaat inzien dat ze verkeerd bezig is, dat ze haar gedrag moet veranderen, of dat het tenslotte verkeerd met haar afloopt (iets waar ze naar solliciteert) of wat dan ook. Maar niets van dat alles, alles blijft zoals het is. Er worden allerlei anekdotes bijgesleept, die enkel versiering zijn. Er is in feite geen echt verhaal. Dat is mijn grootste bezwaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Renske de Greef - Was alles maar konijnen

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2014, 17:03

Ik heb nu een paar recensies over dit boek gelezen. De gedeeltes rond opa worden veelal geprezen maar die zijn er te weinig om het boek goed te vinden. De rest van het boek wordt te vaag en van de hak op de tak springend gevonden. Duidelijk dat ze veel columns heeft geschreven en dat nu in feite nog steeds doet, zegt iemand een recensie.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten