De nieuwste roman van Pfeijffer wordt op de flaptekst omschreven als een monument voor een stad zo als er maar één is: Genua, La Superba (de hoogmoedige). In dit geval slaat de titel dus op de stad met al zijn facetten, geschiedenis, gebouwen, mensen, tamelijk abstract dus, maar hij slaat ook heel concreet op de vrouw met het dieprode haar, afgebeeld op de omslag van het boek, verwijzend naar de mooie rode ster La Superba. - De ster staat in het sterrenbeeld Jachthonden. - Zij is het die, net als de ster, ondanks alles weet stand te houden in het gekkenhuis waar 'de ene mens de andere mens een wolf is'.
Lees verder http://www.leestafel.info/i-l-pfeijffer
Cavendish
Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba
Re: Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba
Mooie recensie! Ik ben wel benieuwd naar dat afgehakte been.
Tja, ik kan je daar weinig over vertellen. Cavendish heeft het boek gelezen, niet ik.
Dettie

Dettie
Nou, dan verzin ik er zelf wel wat grappigs bij 

Dan weet je eigenlijk ook niet hoe het met de 'leesbaarheid' is. Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over.
Ik heb het even gevraagd en ja Cavendish vond het een erg goed boek wat makkelijk te lezen was.
Maar hij is heel veel gewend. Hij leest vaak zware filosofische werken, dan is dit voor hem 'lekker weglezen'.
Het is maar wat je gewend bent, als je altijd chicklits leest zal La Superba vrij pittig zijn.
Dettie
Maar hij is heel veel gewend. Hij leest vaak zware filosofische werken, dan is dit voor hem 'lekker weglezen'.
Het is maar wat je gewend bent, als je altijd chicklits leest zal La Superba vrij pittig zijn.
Dettie
Ik zit er tussen in denk ik?
Ik ben "La superba" aan het lezen en ik denk dat het voor de meeste mensen hier goed leesbaar is.
Nu en dan zijn er stukken waarvan ik denk "mijn god wat schrijft hij hier nu?" maar dat is dan vooral een kwestie van "dure of Italiaanse woorden" zoals "dichotomie, schifoso, bucolische diëresis, enz".
Is dan een kwestie van even opzoeken en je bent weer vertrokken.
Het verhaal, als je het een verhaal kunt noemen nodigt wel continu uit om verder te lezen.
Er is 1 woord waar ik niet uitkom: conjunctivi. Komt het van het Latijns conjunctivus? Is het niet meer of minder dan de aanvoegende wijs (conjunctief)?
De zin is:"De man gebruikt een paar conjunctivi, een van de meisjes snapt het niet en zegt iets ongrammaticaals, het publiek joelt en het meisje moet voor straf..."
Nu en dan zijn er stukken waarvan ik denk "mijn god wat schrijft hij hier nu?" maar dat is dan vooral een kwestie van "dure of Italiaanse woorden" zoals "dichotomie, schifoso, bucolische diëresis, enz".
Is dan een kwestie van even opzoeken en je bent weer vertrokken.
Het verhaal, als je het een verhaal kunt noemen nodigt wel continu uit om verder te lezen.
Er is 1 woord waar ik niet uitkom: conjunctivi. Komt het van het Latijns conjunctivus? Is het niet meer of minder dan de aanvoegende wijs (conjunctief)?
De zin is:"De man gebruikt een paar conjunctivi, een van de meisjes snapt het niet en zegt iets ongrammaticaals, het publiek joelt en het meisje moet voor straf..."
De verklaring die jij zelf geeft, is juist. Een vorm op -i is het meervoud van de vorm -us. Conjunctivus wordt dus conjunctivi.
Ik heb er al wel een stukje in gelezen... dat been!!
Dettie
Dettie
dat been is bijzonder... maar ook walgelijk... het idee
Voor zover ik weet heeft hij het zelf teruggehaald en leest er nu iets over in de krant... komt het nog eens terug bij hem????

De ik-persoon heeft zelfs een korte verhouding met een afgehakt been waarvan hij zich om niet als verdachte te worden aangehouden snel van ontdoet, maar dat later op hilarische wijze weer in zijn leven terugkomt.
Voor zover ik weet heeft hij het zelf teruggehaald en leest er nu iets over in de krant... komt het nog eens terug bij hem????
Geen idee, cavendish heeft het gelezen, ik heb alleen een klein stukje gelezen.
Dettie
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”