Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(debuut

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(debuut

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2014, 19:22

Ik had het boek al eerder gelezen, maar een verslag kwam er maar niet van. Ik heb het nog maar een keer gelezen, met genoegen overigens

Lees meer: http://www.leestafel.info/ineke-riem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2014, 19:28

Klinkt leuk, een beetje sprookjesachtig.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2014, 19:31

En tegelijk ook niet. Dat is het knappe er van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2014, 20:07

Het lijkt een beetje een doornroosje die honderd jaar sliep en dan pas wakker gekust kon worden.
Dat is het vast niet, maar ik moest er aan denken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2014, 20:40

Dettie schreef:Het lijkt een beetje een doornroosje die honderd jaar sliep en dan pas wakker gekust kon worden.
Dat is het vast niet, maar ik moest er aan denken.

Dettie

Inderdaad, daar moest ik ook aan denken.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2014, 08:09

Dat is niet gek, want natuurlijk geeft het verhaal een hint in die richting. En ze wordt zelfs wakker gekust...maar de rest is totaal anders.
Ik heb eigenlijk geen idee wat de moraal is van Doornroosje. Misschien zit dat ook wel in het boek verwerkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2014, 09:03

Marjo schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat de moraal is van Doornroosje. Misschien zit dat ook wel in het boek verwerkt.



Bij het Meertens instituut staat dit.

"De overleveringsgeschiedenis laat zien dat een sprookje als Doornroosje door vertellers telkens wordt aangepast aan de
smaak en de moraal van zijn publiek en zijn tijd. Voor de meeste vertellers en luisteraars is Doornroosje - in abstracto -
toch vooral een fictief verhaal geweest waarin noodlot en uitverkiezing centraal staan.

Al kort na de geboorte lijkt de heldin door het noodlot te worden getroffen - veelal door bovennatuurlijke bemoeienis (in
welke mogelijkheid al geloofd wordt zolang de mensheid bestaat). Gelukkig blijkt haar vroegtijdige dood te kunnen worden
omgezet in een langdurige toverslaap. De ouders proberen voortdurend om hun dochtertje af te schermen voor onheil en
ongeluk. Maar het blijkt moeilijk te zijn om te strijden tegen het noodlot; men kan nu eenmaal niet iemand voor alle gevaren
afschermen, noch door bepaalde gasten niet uit te nodigen, noch door alle spinnewielen in het land te verbranden. Het
noodlot slaat uiteindelijk toch toe.
Maar net als talloze andere sprookjes, laat Doornroosje zien dat ondanks een negatieve
lotsbestemming het toch allemaal nog goed kan komen. Het vereist wel het nodige geduld, maar uiteindelijk is er dan toch
de uitverkiezing: na lang wachten krijgen de prins en de prinses elkaar."

http://www.meertens.knaw.nl/medewerkers ... oosje.html

Ergens anders las ik:
Doornroosje gaat over het (achterhaalde) idee dat meisjes geen sek.sualiteit hebben totdat ze door "de man" worden wakkergekust.

Het spinnewiel en wilde rozen zijn vruchtbaarheidssymbolen.

In een eerdere versie valt Doornroosje in slaap, wordt verkracht door een getrouwde koning, ze bevalt negen maanden later
van een tweeling (nog steeds in slaap) die zon en maan worden genoemd en wordt uiteindelijk de vrouw van de koning, zijn
eerste vrouw wordt in het vuur gegooid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doornroosje

De sprookjes werden vroeger verteld aan volwassenen en zijn later pas kinderverhalen geworden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2014, 13:31

Als er een bedoeling achter zit, bewust door de schrijfster er in gebracht, gaat het om dat noodlot, dat je niet af kunt wenden.
En inderdaad: met een positieve wending.

Dank dat je dat allemaal hebt opgezocht!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2014, 10:52

En het boek is uit. Erg apart en mooi geschreven. Kan me voorstellen dat het genomineerd is.
Mijn verslag volgt nog maar ik wilde dit alvast roepen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2014, 11:49

Leuk dat je nu ook een van de drie gelezen hebt!!
Ik heb echt geen idee wie zal winnen, het moet haast een drievoudige ex aequo worden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2014, 12:03

Ik ben nu in Pels bezig, héél anders

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2014, 12:09

Heel anders, ja, ik bedoelde ook niet dat de boeken hetzelfde zijn, maar ze zijn alle drie erg goed, en hebben alle drie een originele insteek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2014, 12:12

Ja inderdaad Pels is ook goed, ondanks dat het ook verhalen zijn, waar ik normaal gesproken niet zo van hou.
Het eerste verhaal van Pels vind ik heel bevreemdend maar veel verder ben ik nog niet.
Eerst me maar eens storten op boekverslagen, (die steeds maar niet goed willen lukken, grrr)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2014, 14:24

Zo verslag staat op de site. Opnieuw heel moeilijk om weer te geven wat ik er van vind.

zie http://www.leestafel.info/ineke-riem

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2014, 16:10

Het zijn geen recht toe recht aan-boeken dit jaar. Maar dat vind ik dan wel weer het mooie er van.

Ik denk dat je gelijk hebt, dat zei ik al, maar ..ikke zelf..ik weet niet..
Hoe langer geleden is dat ik ze gelezen heb, hoe meer ik toch aan de kermis denk..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Annemarie » 11 Sep 2014, 19:05

Wat een bijzondere boeken zijn er dit jaar genomineerd! Deze klinkt erg interessant.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor librije » 11 Sep 2014, 20:01

Wat leuk Dettie, dat je nu ook deze hebt gelezen. Ik was er helemaal weg van, vooral omdat ik meer dan 30 jaar op Voorne-Putten heb gewoond en dus meteen herken dat het hier om Oudenhoorn gaat, dat ik goed ken, maar waar ze personen en zaken van andere dorpen doorheen heeft geweven. Dubbel genieten dus, want dan zie je ook humor die anderen wellicht ontgaat. Ook van deze staat een verslag op mijn blog, als je het nog na wilt lezen.

Wat ik van Pels vond meldde ik je al eerder. Ik las De kermis van Gravezuid van Hannah van Wieringen als laatste. De Zeven Pogingen en De Kermis vond ik allebei, elk op zijn eigen manier, erg goed. Uiteindelijk heb ik toch voor De kermis als eerste gekozen bij de ALP. Als je het hebt over de traditie van Gerbrand Bakker, dan komt dat boek toch wel erg in de buurt, zowel qua omgeving, als stijl. (Ook deze staat op mijn blog natuurlijk, dat weet je wel te vinden toch?) Ik ben heel benieuwd wat jij er van gaat vinden!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2014, 20:14

Kermis heb ik al wel gelezen maar ook nu broed ik op een recensie, ik merk dat verhalenbundels vrij lastig zijn om wat over te schrijven.
Maar morgen of anders zeker dit weekend komt ook de recensie van Gravenzuid.

Ik vond Zeven pogingen etc. wel een heel origineel boek. Bijna onnederlands. Niet dat heel zware, sombere wat Nederlandse boeken nog wel eens kenmerkt. Die oude dame is inderdaad erg leuk, vooral haar ondeugende uitstapje vond ik heerlijk om te lezen.

Ik kon echt niet kiezen tussen dit boek en Gravenzuid, dus alle twee even goed gestemd. Ben heel benieuwd welk boek gaat winnen.

Dettie
die jouw blog altijd via facebook opzoekt omdat ik de naam van je blog steeds vergeet. Ik zoek altijd op Librije... maar neen.
'gewoon' Mijn boekenkast :D
http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... m-een.html Mooie recensie ook!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Willeke » 14 Jul 2015, 22:40

Vandaag begonnen in dit boek en meteen de smaak te pakken.

Afgelopen weekend las ik toevallig in de Trouw een kort interviewde met de schrijfster over haar favoriete gezegde. Ze koos "Puurt wat duurt".
Ik las het met interesse, en kom het nu tot mijn verrassing meteen op een van de eerste bladzijdes tegen, op een beschuitbus op de rommelmarkt.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Willeke » 16 Jul 2015, 19:27

Wat een ontzettend fijn boek is dit en een debuut nog wel. Origineel zonder dat het gekunsteld aanvoelt en mooi van taal. Maar wat vooral opvalt en blijft hangen zijn de personages. De bezitster van het museum, de dorpsdokter, de inbreker die nooit iets mee neemt, de zoon van de politieman die studeert en natuurlijk de slapende Lioba.

De dorpssfeer is ook knap neer gezet en het einde is ronduit verrassend.

Kortom, ik ben enthousiast.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(de

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2015, 10:11

Mijn vermoeden dat je het mooi zou vinden is hiermee bevestigd. Zelf vond ik dit vooral door de sfeer zo bijzonder.
Dat slapende meisje waar iedereen mee bezig is, al dan niet actief of lijfelijk. Ze zit in ieders hoofd en zet een verandering in die voor iedereen werkt. Heel bijzonder verhaal.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten