Franz Fühmann - De jodenauto

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2014, 16:23

Dit is dan weer niet echt een boek voor op het strand. Hoewel..het kan wel makkelijk is stukken gelezen worden, en het is zeker de moeite waard.
Het geeft inzicht in de menselijke aard.


Lees meer: http://www.leestafel.info/franz-fuehmann

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2014, 16:43

Indrukwekkend. Vooroordelen zijn nu eenmaal heel moeilijk af te leren. Mensen nemen die vooroordelen vaak als waarheid aan omdat ze hun hele leven niets anders dan dat hebben gehoord en geleerd. In hun ogen zijn het dus helemaal geen vooroordelen. Voor hun is het de waarheid en voor iedereen om hun heen ook dus waarom twijfelen? Ik vind dat heel boeiend en wat ik echt intrigerend vind is het punt waarop een mening begint te wankelen. Het moment van inzicht. De ommekeer.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2014, 19:30

Maar als je dingen verteld worden waarvan je zelf met eigen ogen en oren kunt vaststellen dat ze niet kloppen, dan is het toch maar goed dat je je mening bij kunt stellen. En niet verdwaasd allerlei verklaringen daarvoor zoekt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2014, 20:33

Er is zeker ook nog zoiets als gezond verstand. In mijn jeugd werden mij ook wel eens meningen opgedrongen maar dat ging er bij mij gewoon niet in. Dat veroorzaakte wel eens frictie maar dat had ik er voor over. Maar...ik groeide op in een diverse omgeving met verschillende meningen. Als vrijwel een heel land er dezelfde mening op na lijkt te houden is het toch anders lijkt me.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2014, 08:00

Kan dat? Dat iedereen hetzelfde denkt? Er zullen altijd toch wel dissidenten zijn? Misschien durven ze hun mond niet open te doen, zoals deze schrijver wel heeft gedaan, maar stiekem? Ondergronds?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Annemarie » 03 Jun 2014, 08:03

Denk maar aan bijvoorbeeld Noord-Korea. Daar denkt heus niet iedereen er hetzelfde over maar dat uitspreken, zelfs ondergronds, is levensgevaarlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2014, 08:56

het verhaal doet me denken aan Montijn van Dirk Ayelt Kooiman. Ook iemand die denkt dat hij de goede keuzes
maakt en steeds voor het ideaal gaat, totdat hij later ontdekt wat zijn keuzes waren. Hij kiest steeds de verkeerde
oorlogskant. Niet alleen in Wereldoorlog II maar ook in latere oorlogen. Heel indrukwekkend ook, net als dit boek me
heel indrukwekkend lijkt.
Mooie recensie ook Marjo.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Franz Fühmann - De jodenauto

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2014, 12:45

Dank je.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten