Jonas Karlsson - De kamer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2014, 13:25

Beklemmend maar fascinerend verhaal.

Zie http://www.leestafel.info/jonas-karlsson

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 14 Feb 2014, 14:51

Leuke recensie! Dit soort verhalen vind ik prachtig. Gaat op mijn nog-te-lezen-lijstje.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2014, 19:05

We vragen ons nu af wat er aan de hand is..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 27 Feb 2014, 18:04

Heerlijk boek! Ik heb er echt van genoten. Mooi en wrang tegelijk.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/jonas-karlsson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2014, 12:12

Ja je zegt het goed. Mooi en wrang tegelijk. Ik vond het wel een heel verrassend verhaal.
Aanvankelijk besef je niet wat er aan de hand is.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 28 Feb 2014, 14:43

Nee, het verhaal kan lange tijd twee kanten op. Echt goed gedaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2014, 17:12

De kamer vertelt het bijzondere verhaal van een wereldvreemde man die maar niet begrijpt hoe bot hij zich gedraagt. Björn gedijt niet in de drukke kantoortuin en kijkt neer op zijn collega’s. Zelf is hij ervan overtuigd dat hij zich keurig gedraagt maar in werkelijkheid steekt hij zijn minachting niet onder stoelen of banken.

Dit heb ik niet zo meegekregen of ik weet het niet meer Annemarie.
Hij is niet sociaal. dat klopt wel (geen a-sociaal, dat is weer wat anders)
Ik heb niet in mijn hoofd zitten dat hij zich bot gedraagt, alleen in zijn eigen gedachten is hij bot dacht ik.
Tenzij je het terugduwen van de mappen en papieren bot vindt. Bedoelde je dat? vertel, vertel...

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 28 Feb 2014, 17:35

Hij gedraagt zich ook bot hoor. Zo geeft hij soms helemaal geen antwoord als mensen hem wat vragen. Of als hij wat zegt en iemand reageert van "echt waar?" dan zegt hij "ja, dat zei ik toch net!". Zo zijn er meer dingen. Ik vind hem behoorlijk bot.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2014, 17:47

Dat weet ik niet meer, kennelijk stoorde het me niet, ik heb meer iemand onthouden die heel erg in zijn hoofd 'praat' dan hardop dingen zegt.
Hij heeft toch vaak helemaal niet door dat ze tegen hem praten, dacht ik?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 28 Feb 2014, 19:25

Volgens mij had hij dat wel door maar snapte hij de bedoeling er niet altijd van. Mensen wilden hem leren kennen en een praatje met hem maken maar daar kon hij niet mee omgaan. Zijn collega's bejegenden hem in eerste instantie heel vriendelijk maar het lukte hem niet om daar leuk op in te gaan. Soms zei hij dan maar helemaal niets of hij zei iets heel onaardigs of vreemds.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor berdine » 09 Sep 2014, 13:11

‘Dat komt waarschijnlijk doordat jullie je aan me ergeren. Dat is niet zo vreemd; creatieve mensen ontmoeten altijd tegenstand. Het is heel natuurlijk dat eenvoudigere mensen bang zijn voor experts.’

Dit kwam op mij ook best bot over. :shock:

Wat een geweldig boek! Mooie persiflage op ambtenarij, arbeidsethiek en kantoorgedrag. En een pleidooi om ieder mens in zijn waarde te laten, ook al vertoont hij abnormaal gedrag, zolang hij met dit gedrag een ander geen kwaad doet. Laat ieder zijn talent kunnen gebruiken. Wat stond er in dit geval tegenover? Het gebruik van dat "kamertje". So what? Ze hadden er een goede werknemer aan gehad.
Wat me opviel was dat deze wereldvreemde Björn met zijn rechtlijnige denken ook hier en daar gelijk had. Wanneer hij b.v. naar de dokter wordt gestuurd en hij wordt binnengeroepen, zit de dokter op zijn computer te staren en ziet zijn patiënt, ook na enig gekuch van die zijde, niet staan. Björn die er toch al niet naar toe wilde, draait zich om, om weer te vertrekken. Dan pas kijkt de dokter eindelijk op en begroet hem. Dat is toch eigenlijk onbeschoft gedrag?
En je dossiers op het bureau van je collega dumpen, omdat het op je eigen bureau zo'n rotzooi is, terwijl je weet dat je collega een pietje precies is, is ook tamelijk asociaal.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 15:05

Klinkt als een interessant boek. Björn lijkt me een beetje autistisch. Wat is er nu fijner dan een kamertje voor jezelf, waar je ongestoord je werk kunt doen?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 09 Sep 2014, 15:10

Het is ook echt een boeiend boek Renate. Zo'n kamertje zou ik af en toe ook wel willen :). En jij hebt helemaal gelijk Berdine want het is ook onbeschoft gedrag. Alleen... Björn reageert er niet altijd even handig op!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 15:18

Annemarie schreef:Het is ook echt een boeiend boek Renate. Zo'n kamertje zou ik af en toe ook wel willen :). En jij hebt helemaal gelijk Berdine want het is ook onbeschoft gedrag. Alleen... Björn reageert er niet altijd even handig op!

Een vriend van m'n vader klaagt ook al over het feit dat z'n werk gaat verhuizen en dat hij dan in een kantoortuin, zonder vaste werkplaatsen terecht zou komen. Hij is al bezig om naar andere oplossingen te zoeken, want in een grote zaal werken, trekt hem niet. Ik kan het me helemaal voorstellen. Mensen zijn leuk, maar je moet er geen last van hebben.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 09 Sep 2014, 15:21

Renate schreef:
Annemarie schreef:Het is ook echt een boeiend boek Renate. Zo'n kamertje zou ik af en toe ook wel willen :). En jij hebt helemaal gelijk Berdine want het is ook onbeschoft gedrag. Alleen... Björn reageert er niet altijd even handig op!

Een vriend van m'n vader klaagt ook al over het feit dat z'n werk gaat verhuizen en dat hij dan in een kantoortuin, zonder vaste werkplaatsen terecht zou komen. Hij is al bezig om naar andere oplossingen te zoeken, want in een grote zaal werken, trekt hem niet. Ik kan het me helemaal voorstellen. Mensen zijn leuk, maar je moet er geen last van hebben.


Mensen verschillen en sommige mensen bloeien op als ze zich in een groot gezelschap bevinden. Die mensen zullen genieten van het werken in een kantoortuin. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een meer besloten werkplek. Dat zou mijn concentratie ten goede komen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 15:22

En hoera, de bibliotheek heeft het boek.
Maar goed, deze week kan ik nog niet naar de bibliotheek. Eerst een Duitse thriller uitlezen, dan nog een boek met stukjes van Marjolein Februari en misschien wat van de autobiografie van Wolgang Niedecken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 15:24

Annemarie schreef:
Renate schreef:
Annemarie schreef:Het is ook echt een boeiend boek Renate. Zo'n kamertje zou ik af en toe ook wel willen :). En jij hebt helemaal gelijk Berdine want het is ook onbeschoft gedrag. Alleen... Björn reageert er niet altijd even handig op!

Een vriend van m'n vader klaagt ook al over het feit dat z'n werk gaat verhuizen en dat hij dan in een kantoortuin, zonder vaste werkplaatsen terecht zou komen. Hij is al bezig om naar andere oplossingen te zoeken, want in een grote zaal werken, trekt hem niet. Ik kan het me helemaal voorstellen. Mensen zijn leuk, maar je moet er geen last van hebben.


Mensen verschillen en sommige mensen bloeien op als ze zich in een groot gezelschap bevinden. Die mensen zullen genieten van het werken in een kantoortuin. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een meer besloten werkplek. Dat zou mijn concentratie ten goede komen.

Een gezelschap is leuk voor een feestje, maar niet voor werk. Ik ben niet altijd dol op mensen en werk met mensen zou ook absoluut niets voor mij zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2014, 16:53

Als iedereen een eigen taak heeft dan is met mensen werken niet zo erg maar als je steeds moet wachten op een ander dan kan het knap lastig zijn. In zo'n kantoortuin is het vaak zo dat door middel van kasten plaatsen iedereen min of meer toch een eigen plek heeft.

Dit boek vond ik echt heel goed, ik zag het probleem rond de kast ook helemaal niet aankomen, was erg verrast!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 20:03

Dettie schreef:Als iedereen een eigen taak heeft dan is met mensen werken niet zo erg maar als je steeds moet wachten op een ander dan kan het knap lastig zijn. In zo'n kantoortuin is het vaak zo dat door middel van kasten plaatsen iedereen min of meer toch een eigen plek heeft.
Dit boek vond ik echt heel goed, ik zag het probleem rond de kast ook helemaal niet aankomen, was erg verrast!

Dettie

Wat mij betreft vind ik het toch wel vervelend.
Bij die kennis van m'n vader gaat het om een soort kantoortuin, waar niemand een vaste plaats heeft, hetgeen natuurlijk lastig is, als je gewend bent om kasten met dossiers bij de hand te hebben.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2014, 16:50

Ook dit boek heb ik uit de bibliotheek gehaald.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2014, 17:53

Het is altijd zo leuk dat je zo lekker enthousiast bent en gelijk die boeken uit de bieb haalt.
Daar geniet ik helemaal van.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2014, 20:59

Dettie schreef:Het is altijd zo leuk dat je zo lekker enthousiast bent en gelijk die boeken uit de bieb haalt.
Daar geniet ik helemaal van.

Dettie

Tja, als ik een bespreking zie van een boek dat me interessant lijkt, noteer ik de naam van de auteur en als ik in de bibliotheek ben, ga ik er naar op zoek. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor auteurs die ik in 'Boeken et cetera' zie. Ik heb nu eenmaal constant behoefte aan nieuw leesvoer.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Renate » 24 Sep 2014, 11:15

M'n vader heeft het boek uit en vond de afloop wat vreemd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2014, 11:22

Nou dan ben ik benieuwd hoe jij de afloop vindt. Ik weet die niet meer zo goed eigenlijk.
Jij wel Annemarie?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jonas Karlsson - De kamer

Berichtdoor Annemarie » 24 Sep 2014, 11:48

Ik heb het laatste hoofdstuk herlezen en ik vind het juist heel sterk. Het past juist heel goed bij het boek en de ontwikkelingen die de hoofdpersoon doormaakt. Als ik er teveel over vertel verraad ik teveel voor Renate dus dat doe ik nog maar niet.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten