Herman Koch: het diner

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Inge » 09 Okt 2012, 18:41

Helemaal akkoord. Dat was een van de bemerkingen die ik ook gemaakt had maar dan in tegenovergestelde zin. Jammer dat dat geweldadig zijn door een ziekte moet komen en inderdaad vreemd dat hij in het begin van het verhaal totaal niet geweldadig overkomt. Zeker als dan blijkt dat hij al een eind zijn medicijnen niet neemt.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Inge » 15 Okt 2012, 21:08

De reacties in de bibliotheekleesclub waren erg gelijklopend met wat hier geschreven is. 'k vond het eerder een beetje vreemd maar achteraf gezien ook weer niet.
Ik dacht dat de generaties anders tegenover het "verzwijgen/doofpotcomplot" van de ouders zou staan maar ik denk dat er sowieso teveel vragen open blijven om er te diepgaand op in te gaan.
Waar hadden ze het dan wel vooral over... dat sommige stukken heel erg beelden, gedetailleerd (minutieus), beschreven zijn, en andere onder hem mom van "prive" nauwelijks aangetipt worden.
Ze vinden de moeder nogal koel reageren maar kunnen niet echt een verklaring vinden waarom, ze stelden zich veel vragen over het waarom van die vruchtwaterpunctie, wat er gebeurd was met Beau.
Maar over het algemeen... weinig discussie...
Vreemd ik dacht ze er meer uit zouden halen.

Ik had nochtans een aantal punten opgeschreven maar daar werd eigenlijk weinig over gepraat... Ze beleven echt dicht bij het boek.

Volgend boek is het "voorseizoen" van Pefko eens zien of ik er hier iets over terugvind :D

Marjo
Berichten: 25924
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2012, 20:05

Mooi boek! Het staat ook op de nominatie om gekozen te worden voor de prijs van de middelbare scholieren: Inktaap. Maar ja, gezien het feit dat daar ook A F Th staat, dan ben ik bang dat de kans klein is.

jefvdd
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Nov 2014, 13:46

Recencie Het diner van Herman Koch

Berichtdoor jefvdd » 11 Nov 2014, 14:02

Ik heb de opdracht gekregen om dit boek voor Nederlands te lezen.
Het boek leest in het begin tamelijk langzaam, maar vanaf 'Nagerecht' begon het boek vlot te lezen.
De plot van het boek is niet meteen duidelijk. 2 broers gaan met hun vrouwen uit eten in een restaurant. De aanleiding is zeer langzaam, daarom leest het boek ook niet erg vlot. Het einde leest zeer snel, waarschijnlijk omdat het zo onverwacht is. Ik had een onzeker gevoel na het lezen van dit boek, en zou het ook niet meteen aan iemand aanraden.

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Recencie Het diner van Herman Koch

Berichtdoor Willeke » 11 Nov 2014, 14:24

Hallo Jef, leuk je hier te zien!

Ik moet even in mijn geheugen graven, het is al een tijdje terug dat ik dit boek las.
Waar kwam het onzekere gevoel vandaan na afloop denk je.
Viel het einde tegen en/of het boek, of had je er iets anders van verwacht?

PieterB
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Nov 2014, 14:55

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor PieterB » 11 Nov 2014, 14:57

Ik heb onlangs het boek “Het Diner” van Herman Koch gelezen. Ik wil jullie wat meer vertellen over de inhoud van het boek. Het boek gaat dus over 2 neven die naar een feest geweest zijn in hun school. Op weg naar huis besluiten ze om nog een pint te gaan pakken in een café in de buurt. Maar ze hebben niet genoeg geld, daarom gaan ze eerst nog geld pinnen. Maar in de bank ligt een zwerfster te slapen. Eerst vragen ze vriendelijk aan de vrouw of ze wilt weggaan, maar daar reageert ze niet op. Daarom besluiten ze om er voorwerpen naar te gooien, maar dat loopt uit de hand, de vrouw sterft. Uiteindelijk zien de ouders van de kinderen de video die gemaakt werd door de beveiliging camera, ze herkennen hun kinderen meteen en doen er alles aan zodat niemand er ooit achter komt dat hun kinderen dat gedaan hebben. Wanneer één van de ouders, Serge, het openlijk bekend wil maken dat zijn zoon één van de daders is willen de andere 3 ouders daar een stokje voor steken. Claire, één van de 2 moeders steekt met een afgebroken wijnglas in het gezicht van Serge waardoor hij geen persconferentie kon geven.

Het boek was erg langdradig. Het duurde lang voor er actie kwam. Het speelt zich bijna helemaal af in een restaurant wat me niet echt boeit. Maar naarmate het einde in zicht kwam was het toffer een aangenamer om te lezen.

In het boek hebben ze het ook over de ziekte van Paul, of die al dan wel of niet erfelijk is. Maar op het einde van het boek had ik wel het gevoel dat de ziekte van Paul erfelijk was. Dat hij het van zijn vader ge-erft had.. En dat zijn zoon Michel en de zoon van zijn broer, Rick, de ziekte ook ge-erft had. Ik had dit gevoel omdat Paul het helemaal niet erg vond wat Michel gedaan had, dat hij zelfs lachte toen Michel zei wat voor gruweldaden hij gedaan had.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Recencie Het diner van Herman Koch

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2014, 15:17

Enerzijds wil ik het boek lezen, maar aan de andere kant staat de auteur me tegen. Vroeger las ik z'n columns in De Volkskrant en daar vond ik niets aan.

KimDelien
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Nov 2014, 16:34

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor KimDelien » 11 Nov 2014, 16:53

"Het Diner" van Herman Koch.
Ik vond het boek eigenlijk niet zo goed.. Het thema stond mij niet zo zeer aan. Een heel boek lang over een diner in een restaurant is niet meteen mijn genre.
Er kwam volgens mij ook maar 1 moment in met actie en dat duurde dan ook maar 10 bladzijden. Daarna ging het terug over hoe ze incident gingen oplossen.
De schrijver maakt ook te dikwijls gebruik van flashbacks. Op een duur wist ik niet meer of het in het heden was of dat moment in het verleden afspeelde.
Maar naarmate je verder las, werd het ook wel duidelijker.
Als je echt niet graag leest zou ik dit boek zeker niet aanraden omdat het niet zo interessant is.
Het was wel redelijk makkelijk te lezen omdat het altijd in het ik-perspectief was geschreven.
Het taalgebruik was ook niet te moeijlijk waardoor het ook vlotter las.
Als je daarentegen wel graag een boek leest zou ik dit wel aanraden omdat het redelijk vlot leest.

TimPeeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 19:36

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor TimPeeters » 12 Nov 2014, 19:38

Ook mij lag het boek niet helemaal. Het is een thema dat misschien wel bij doorsnee gezinnen kan voorkomen, maar de manier waarop het gebracht werd was voor mij een tegenvaller.
De (weinige) actiemomenten die erin voorkwamen werden redelijk beknopt gehouden. Het was net daar waar men enige spanning had kunnen creëren.
Het boek had teveel langdradige stukken met elementen die slechts weinig met het verhaal te maken heeft.
Wel schept dit een sfeer en kan je het jezelf mooi voorstellen, maar naar mijn mening werd er in het boek wat overdreven.
Ik moet in ieder geval wel bekennen dat het een boek is dat gemakkelijk leest door het eenvoudige taalgebruik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2014, 23:25

Welkom allemaal, schuif lekker aan bij de Leestafel. Zelf heb ik het boek niet gelezen dus echt meepraten kan ik niet.

Dit boek vinden jullie te weinig actie hebben en daarom is het niet goed? Is voor jullie actie heel belangrijk?
Als je een boek getiteld Het diner koopt en de covertekst leest dan weet je dat het zich allemaal in een restaurant afspeelt, waarom hebben jullie dan toch dit boek gekozen?

Het onderwerp is naar mijn gevoel wel heel beladen, ouders weten dat hun kinderen iets gedaan hebben en willen dat in de doofpot stoppen. Hún kinderen, die zoiets doen!
Werd dat niet goed uitgewerkt? Waren de gesprekken van de twee echtparen te saai?

Dettie
nieuwsgierig

Kogsjb
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 Nov 2014, 19:45

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Kogsjb » 13 Nov 2014, 19:51

Ik het onlangs het boek "het diner" moeten lezen voor school.
Persoonlijk vond ik het niet zo een geweldig boek. het was langs de ene kant zeer voorspelbaar door de opbouw van het verhaal:
- Aperitief (ho 1-7)
- Voorgerecht (ho 8-15)
- Hoofdgerecht (ho 16-35)
- Nagerecht (ho 36-39)
- Digestief (ho 40- 45)
Het lijkt wel een soort van opbouw naar de climax (voor gesteld als het hoofdgerecht). Ook het onderwerp kon me niet zo zeer boeien, het staat wel vrij dicht bij de realiteit door het feit dat de kinderen iets hebben uitgestoken en van die tiener problemen zoals we allemaal kennen. Maar dat dit wordt voorgesteld met een moord vind ik persoonlijk maar niets.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor berdine » 07 Dec 2015, 15:57

Tja, ik vond het ook nogal vergezocht en niet erg bevredigend. Ik begrijp dat ouders hun kinderen willen beschermen, maar dat je het niet erg vindt dat het criminelen worden??? Flauw om het aan een ziekte te wijten, genetisch bepaald, en in dit geval blijkbaar van twee kanten. Gemakzuchtig om de ziekte niet te benoemen. Was het teveel werk om een ziekte te vinden die dit soort gedrag veroorzaakt? Hij houdt meer dingen vaag en dat is ook onbevredigend.
Ik was verrast door het karakter van vader Paul. Ik heb eerst 'Zomerhuis met zwembad' gelezen en daarin is het karakter van de hoofdpersoon exact hetzelfde. Misschien minder letterlijk agressief, maar wel negatief, laatdunkend, arrogant en hypocriet. Ook daar wordt een kennis helemaal de grond ingeboord door de hoofdpersoon. Kan Koch geen andere karakters verzinnen? Ook in Zomerhuis wordt de zwartgemaakte rivaal steeds sympathieker, ondanks zijn tekortkomingen, en de hoofdpersoon steeds walgelijker.
Ik weet niet of de rest van Koch's boeken ook variaties van hetzelfde zijn en ik zal het nooit weten ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2015, 17:53

Je gaat niets meer van hem lezen Berdine?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Herman Koch: het diner

Berichtdoor berdine » 07 Dec 2015, 17:55

Nee.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten