Tracy Chevalier: De jonkvrouw en de eenhoorn
NIETS gekocht! Balen! Heb alleen de thrillerkrant meegenomen. Ze hadden wel mooie boeken maar het merendeel kende ik al. Ik had in gedachte dat het een veel grotere boekwinkel was. Tracy Chevalier hadden ze niet. Wel Harris maar... De schrijfclub en die kende ik al. enz.e nz. Alles was gericht op de maand van het spannende boek. We zijn nog naar Bergen gereden, daar is een super goede boekwinkel maar die was gesloten, nou ja, volgende keer beter!
bernadet
bernadet
Ik heb het boek nu bij de bib besteld evenals Het meisje met de parel, Het meisje dat teveel van lucifers hield en die laatste die je noemde van die Tjechische schrijver. Ben even de titel kwijt.
Kan niet wachten!
Verder heb ik via internet bij onze boekwinkel Maansteen van Wilkie Collins besteld. Die wilde ik al heel lang hebben en dan heb ik nog 20 euro over voor... ????
Je kan niet zeggen dat je artikelen niet goed overkomen he. Iedere keer als je wat meldt dan wil ik het lezen!!!
Groetjes
Bernadet
Kan niet wachten!
Verder heb ik via internet bij onze boekwinkel Maansteen van Wilkie Collins besteld. Die wilde ik al heel lang hebben en dan heb ik nog 20 euro over voor... ????
Je kan niet zeggen dat je artikelen niet goed overkomen he. Iedere keer als je wat meldt dan wil ik het lezen!!!
Groetjes
Bernadet
ik ben ook op zoek naar die van de Amberzaal. ik heb ooit een boek gelezen over de val van het tsarenrijk verteld vanuit het gezichtspunt van een van de dochters van de tsaar. het was zo'n mooi boek dat ik sindsdien meer wil weten over het tsarenpaleis en de tsarenfamilie.
Jammer dat ik de naam van het boek niet meer weet en nog veel jammerder dat ik geen tijd heb om mij daar eens echt in te verdiepen.
groetjes inge
Jammer dat ik de naam van het boek niet meer weet en nog veel jammerder dat ik geen tijd heb om mij daar eens echt in te verdiepen.
groetjes inge
Het boek dat ik gelezen heb ging dus over een van de dochters, ze verteld eerst over het teloor gaan van "hun rijk" en het vermoorden van haar familie. zij kan met haar grootmoeder vluchtten naar Parijs en moet daar leven in ontbering. Ik weet nog dat ze danseres of ballerina wilde worden maar het einde ben ik kwijt.
Ik weet dat er veel boeken over bestaan en inderdaad het zou een goed thema zijn. maar nu onbreekt het me aan hopen tijd
ik zal de eerste weken van de vakantie moeten bezig zijn met mijn huishouden, want dat loopt momenteel serieus in het honderd
maar ik blijf erbij
ik geef het lezen voor niets meer op
groetjes inge
Ik weet dat er veel boeken over bestaan en inderdaad het zou een goed thema zijn. maar nu onbreekt het me aan hopen tijd

maar ik blijf erbij

groetjes inge
Olga is nu te koop bij E bay voor 0,75 cent, portokosten 2,50.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 4207049693
Bernadet
ja, wat gaan we lekker he, zo achter elkaar!
bernadet
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 4207049693
Bernadet
ja, wat gaan we lekker he, zo achter elkaar!
bernadet
Geen idee Inge. Dat is echt zeker 15 jaar geleden dat ik het gelezen heb.
Marjo ik heb de jonkvrouw ook uit. Het verhaal was erg mooi maar toch vond ik Het meisje met de parel beter.
Wat ik van de jonkvrouw erg leuk vond was dat het steeds vanuit een ander vertelt werd maar dat was gelijk ook het minpunt. Doordat het steeds maar een hoofdstuk was dat diegene wat vertelde ging het wat mij betreft net niet diep genoeg. Het bleef een beetje oppervlakkig.
Erg goed was ook dat vrij duidelijk werd vertelt hoe het maken van zo'n wandtapijt in zijn werk gaat. Dat er eerst een voorbeeld gemaakt wordt en dat ze dat onder het weefgetouw leggen, hoe ze de gekleurde delen aan elkaar maken enz.
Bij Het meisje met de parel kon je meer meeleven met Griet omdat het vanuit haar zelf werd verteld. Ook de handelingen die verricht moesten worden om verf te maken vond ik erg leuk om te lezen. Je leert er zo toch weer een hoop bij.
Het meisje met de parel was rustiger lezen, was meer een geheel wat ik van de jonkvrouw niet vond.
bernadet
En wat vond jij beter? en waarom?
ja, erg he, kan jij ook weer aan de slag!
Marjo ik heb de jonkvrouw ook uit. Het verhaal was erg mooi maar toch vond ik Het meisje met de parel beter.
Wat ik van de jonkvrouw erg leuk vond was dat het steeds vanuit een ander vertelt werd maar dat was gelijk ook het minpunt. Doordat het steeds maar een hoofdstuk was dat diegene wat vertelde ging het wat mij betreft net niet diep genoeg. Het bleef een beetje oppervlakkig.
Erg goed was ook dat vrij duidelijk werd vertelt hoe het maken van zo'n wandtapijt in zijn werk gaat. Dat er eerst een voorbeeld gemaakt wordt en dat ze dat onder het weefgetouw leggen, hoe ze de gekleurde delen aan elkaar maken enz.
Bij Het meisje met de parel kon je meer meeleven met Griet omdat het vanuit haar zelf werd verteld. Ook de handelingen die verricht moesten worden om verf te maken vond ik erg leuk om te lezen. Je leert er zo toch weer een hoop bij.
Het meisje met de parel was rustiger lezen, was meer een geheel wat ik van de jonkvrouw niet vond.
bernadet
En wat vond jij beter? en waarom?
ja, erg he, kan jij ook weer aan de slag!
Ik vond juist "de jonkvrouw" beter! Het gaf met zijn afwisseling een duidelijk beeld van hoe dat wandtapijt ontstond. Het wandtapijt zelf was de hoofdpersoon, terwijl bij "het meisje" dat Griet was.
Ik vond dat heel goed gedaan, omdat het wandtapijt tenslotte historisch is, en de personen niet. Het romanverhaal was bijzaak, al verlevendigde het de boel wel.
Je zou kunnen zeggen dat de "diepte" in het tapijt lag.
Marjo
Ik vond dat heel goed gedaan, omdat het wandtapijt tenslotte historisch is, en de personen niet. Het romanverhaal was bijzaak, al verlevendigde het de boel wel.
Je zou kunnen zeggen dat de "diepte" in het tapijt lag.
Marjo
Ik denk dat ik Het meisje... mooier vond omdat ik zelf ook nog wel eens een poging tot schilderen doe.
Ik vond het fijn om te lezen hoe de verfstoffen werden gemaakt, hoe de opstelling van een schilderij werd voorbereid, hoe de kleuren opgezet werden enz. Ik rook als het ware de verf.
Ik heb jouw artikel over de jonkvrouw nog eens nagelezen Marjo maar ik vind niet dat het tapijt de "hoofdpersoon" was. Eigenlijk was dat toch meer de vrouwenverleidende schilder in mijn ogen. Hij was de schakel tussen Brussel en Parijs, hij was de oorzaak ervan dat drie vrouwen een ander leven kregen dan zij gedacht hadden zoals het dienstmeisje dat zwager werd van hem en weg moest, Claude die het klooster in moet en Alienor die hij in positieve zin een ander leven geeft.
In mijn ogen was hij de centrale figuur van het boek.
Waarom vind jij het tapijt de hoofdpersoon? Ik heb alles nog eens nagelezen maar ik kom er niet zo goed uit waarom jij dat vindt.
Omdat het een historisch iets is en vol symbolen zit? Dat is het enige wat ik er uit op kan maken maar ik snap dat niet zo goed dus.
Bernadet
Ik vond het fijn om te lezen hoe de verfstoffen werden gemaakt, hoe de opstelling van een schilderij werd voorbereid, hoe de kleuren opgezet werden enz. Ik rook als het ware de verf.
Ik heb jouw artikel over de jonkvrouw nog eens nagelezen Marjo maar ik vind niet dat het tapijt de "hoofdpersoon" was. Eigenlijk was dat toch meer de vrouwenverleidende schilder in mijn ogen. Hij was de schakel tussen Brussel en Parijs, hij was de oorzaak ervan dat drie vrouwen een ander leven kregen dan zij gedacht hadden zoals het dienstmeisje dat zwager werd van hem en weg moest, Claude die het klooster in moet en Alienor die hij in positieve zin een ander leven geeft.
In mijn ogen was hij de centrale figuur van het boek.
Waarom vind jij het tapijt de hoofdpersoon? Ik heb alles nog eens nagelezen maar ik kom er niet zo goed uit waarom jij dat vindt.
Omdat het een historisch iets is en vol symbolen zit? Dat is het enige wat ik er uit op kan maken maar ik snap dat niet zo goed dus.
Bernadet
Ik vond het tapijt de hoofdpersoon omdat we van het begin tot het einde de wording daarvan meemaken, maar vooral omdat het historische kunst is (kunsthistorie?) De schilder met zijn romances, de edelvrouw die opdracht gaf, de makers in Brussel, allemaal bijzaak. En: verzonnen!!
Nu is het al weer een hele tijd geleden dat ik het las, maar zo is het me bijgebleven.
Het is de manier waarop we het boek als geheel zien, denk ik. Stel dat je niet weet dat het tapijt ooit echt gemaakt is en zelfs nog bewaard is gebleven, dan lees je het boek als roman, maar dat is dus niet mijn beleving geweest.
Marjo
Nu is het al weer een hele tijd geleden dat ik het las, maar zo is het me bijgebleven.
Het is de manier waarop we het boek als geheel zien, denk ik. Stel dat je niet weet dat het tapijt ooit echt gemaakt is en zelfs nog bewaard is gebleven, dan lees je het boek als roman, maar dat is dus niet mijn beleving geweest.
Marjo
De Jonkvrouw en de eenhoorn
Op zoek naar nog meer boeken van deze schrijfster kwam ik op deze site. Leuk om met meerderen te lezen. Na Maagdelijk Blauw heb ik ook de Jonkvrouw en de eenhoorn gelezen. Fascinerend om het maken van de wandkleden zo te zien groeien.
Hallo Isabel, welkom op dit forum.
Tracy Chevalier schrijft erg prettige boeken. Van de jonkvrouw en de eenhoorn vond ik ook zo leuk dat je het hele proces meemaakt van die wandkleden, van ontwerp tot het einde. Hoe de ideeën ontstonden (ook al is het fictie) en vooral dat milles-fleurs wat voor invloed dat had op het uiterlijkvan het tapijt.
Meisje met de parel is trouwens ook een mooi boek van Chevalier.
Groet
bernadet
Tracy Chevalier schrijft erg prettige boeken. Van de jonkvrouw en de eenhoorn vond ik ook zo leuk dat je het hele proces meemaakt van die wandkleden, van ontwerp tot het einde. Hoe de ideeën ontstonden (ook al is het fictie) en vooral dat milles-fleurs wat voor invloed dat had op het uiterlijkvan het tapijt.
Meisje met de parel is trouwens ook een mooi boek van Chevalier.
Groet
bernadet
En nog een erg mooie site van chevalier over dit boek
http://www.tchevalier.com/unicorn/index.html
bernadet
http://www.tchevalier.com/unicorn/index.html
bernadet
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”