Op 11 april stapte een nietsvermoedende Kader Abdolah de Bredase boekhandel Van Kemenade & Hollaers binnen voor een lezing. Daar wachtte hem een verrassing. Uit handen van Eric Visser, uitgever van De Geus, ontving de van oorsprong Iraanse auteur een ‘gouden’ exemplaar van Het huis van de moskee. Dit gouden exemplaar symboliseerde het 100.000ste exemplaar van Abdolahs roman.
In het bijzijn van honderdtwintig enthousiaste belangstellenden gaf Kader Abdolah aan hoe zijn werk zich had ontwikkeld en hoe die ontwikkeling samenging met de groei van De Geus. Hij schetste in grote lijnen wat er gebeurde tussen het moment dat hij in 1993 zijn eerste verhalenbundel De adelaars inleverde en de publicatie van Het huis van de moskee in 2005. De auteur bedankte nadrukkelijk zijn lezers die bij elk nieuw boek in aantal toenamen. Het waren ook de lezers die ervoor zorgden dat Het huis van de moskee als tweede eindigde bij de NS Publieksprijs 2006 en gekozen werd als op een na beste Nederlandse roman aller tijden.
Het huis van de moskee is voor Kader Abdolah een speciaal boek omdat hij van tevoren niet wist hoe het eruit zou gaan zien. 'Ik vond het in de zevende verdieping van de kelder van mijn geheugen. Daar stonden dekenkisten. Toen ik de deksel van de eerste kist opende, kwam er een kraai uit, die naar boven, naar het huis van de moskee vloog. Uit de volgende stapten twee grootmoeders. En uit de derde kroop een schepsel dat half mens, half hagedis was.'
Bron
http://www.boekendingen.nl/
Dettie