Anna Enquist - De thuiskomst samenleesboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Sarah

Berichtdoor Sarah » 06 Mar 2007, 12:27

Haha, jij een hardvochtige bitch? Dat is wel het laatste wat ik van jou zou denken, Dettie!

Je hebt gelijk, het boek is erg somber, maar ik denk dat de tijd waarin Elizabeth Cook leefde ook somber was. Je had als vrouw weinig in te brengen. Je kreeg kinderen of je wilde of niet en moest vervolgens lijdzaam toezien hoe ze je werden afgenomen door ziektes, zeevaartschool of het leven op zee. Het zou natuurlijk ook raar zijn geweest als Anna Enquist hier een heel vrolijk verhaal van had gemaakt. Het is al erg genoeg dat de tijdgeest niet helemaal klopt.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt:

en dan wilde ik wel roepen, je hebt nog een zoontje, je hebt een vriend die heel veel van je houdt. Ook al kon die niet voorkomen dat haar man weer weg ging.

maar ja, die vrouw zat inmiddels zo diep in de put dat ze dat niet meer zag. Jij wilde haar het liefst door elkaar rammelen, maar dat gaat een beetje moeilijk in dit geval.....

Het is volkomen begrijpelijk dat je het boek hebt weggelegd als je zo akelig wordt van die somberheid. Er zijn genoeg andere boeken ten slotte.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”