Carlos Ruiz Zafón - De schaduw van de wind Samenleesboek
Nou hier komt mijn verslag.
Het is een boek waar ik snel doorheen las, personages zijn geloofwaardig en ontroeren en grijpen de lezer aan (tenminste mij), het verhaal is spannend, op meerdere momenten creeert de schrijver zelfs spanning om te snijden. Een goed boek ja zondermeer, maar geen meesterwerk? Waarom niet? Een aantal redenen. Het is me te vaak te populair geschreven. Er zijn hele mooie zinnen aan te wijzen, maar ik had toch vaker om meer diepgaande beschrijvingen verwacht, het verhaal schreeuwt erom. Dus meer uitdieping van de sfeer om het hallucinant te maken. Wat ik jammer vind is dat bepaalde gebeurtenissen, verhalen meerdere keren zo goed als hetzelfde langskomen, ik had hier meer vindingrijkheid verwacht. Ook verbaasde het mij dat er niet meer passages uit het boek van de geheimzinnige schrijver in dit boek, De schaduw van de wind geciteerd werden. Dat vond ik toch wel vreemd, want daar draait wel veel om. De stijl in het boek varieert soms behoorlijk gaat van populaire, om meer diepgang vragende zinnen tot diepzinnige bespiegelingen (zonder onleesbaar te worden) over thema's als oorlog, eenzaamheid, liefde en vriendschap; dat zijn voor mij de beste passages uit het boek. Ik moet de schrijver ook nageven dat hij ijzersterke personages heeft gecreeerd die na blijven zinderen, ookal is boek al dagen uit. De gotische en horror-passages zijn heftig en soms bloederig en gewoon zeer geslaagd, dat geld ook voor de gedachten en schilderingen van de Spaanse burgeroorlog.
Ik kwalificeer dit boek als een thriller met soms grote literaire diepgang.
Het is een boek dat ik zeker zal herlezen.
Het is een boek waar ik snel doorheen las, personages zijn geloofwaardig en ontroeren en grijpen de lezer aan (tenminste mij), het verhaal is spannend, op meerdere momenten creeert de schrijver zelfs spanning om te snijden. Een goed boek ja zondermeer, maar geen meesterwerk? Waarom niet? Een aantal redenen. Het is me te vaak te populair geschreven. Er zijn hele mooie zinnen aan te wijzen, maar ik had toch vaker om meer diepgaande beschrijvingen verwacht, het verhaal schreeuwt erom. Dus meer uitdieping van de sfeer om het hallucinant te maken. Wat ik jammer vind is dat bepaalde gebeurtenissen, verhalen meerdere keren zo goed als hetzelfde langskomen, ik had hier meer vindingrijkheid verwacht. Ook verbaasde het mij dat er niet meer passages uit het boek van de geheimzinnige schrijver in dit boek, De schaduw van de wind geciteerd werden. Dat vond ik toch wel vreemd, want daar draait wel veel om. De stijl in het boek varieert soms behoorlijk gaat van populaire, om meer diepgang vragende zinnen tot diepzinnige bespiegelingen (zonder onleesbaar te worden) over thema's als oorlog, eenzaamheid, liefde en vriendschap; dat zijn voor mij de beste passages uit het boek. Ik moet de schrijver ook nageven dat hij ijzersterke personages heeft gecreeerd die na blijven zinderen, ookal is boek al dagen uit. De gotische en horror-passages zijn heftig en soms bloederig en gewoon zeer geslaagd, dat geld ook voor de gedachten en schilderingen van de Spaanse burgeroorlog.
Ik kwalificeer dit boek als een thriller met soms grote literaire diepgang.
Het is een boek dat ik zeker zal herlezen.
Eigenlijk vind ik wel dat Rotor gelijk heeft: een thriller met een literaire diepgang. De meeste thrillers worden tegenwoordig verkocht onder het motto: Literaire thriller, denk aan Saskia Noort, Simone van Vught (of hoe ze ook mag heten), Nicci French. etc. etc. Toch vind ik deze boeken vaak niet meer dan een bouquetreeksboekje" Toegegeven ze lezen soms lekker weg, maar de literaire kwaliteiten zijn soms ver te zoeken!
Toch heb ik ademloos genoten van Schaduw in de wind: vanwege dat vergeten kerkhof, en vanwege Barcelona, waar ik al zolang eens een kijkje wil nemen.
Een alleslezer, van Aafjes tot Zwagerman, van Alighieri tot Zafon.
Irene
Toch heb ik ademloos genoten van Schaduw in de wind: vanwege dat vergeten kerkhof, en vanwege Barcelona, waar ik al zolang eens een kijkje wil nemen.
Een alleslezer, van Aafjes tot Zwagerman, van Alighieri tot Zafon.
Irene
een thriller met een literaire diepgang
Ja, dat is goed gezegd. Op deze manier wil ik wel thrillers lezen.
Als ik van tevoren had geweten dat het een thriller was, was ik er waarschijnlijk niet eens aan begonnen. Ik vind veel thrillers niet zo goed.
Hoe moet ik het zeggen, te plat geschreven? Te makkelijke oplossingen, ontsnappingen?
Eigenlijk mag ik dit niet zeggen want ik lees te weinig thrillers om daar een goed oordeel over te kunnen geven.
Maar dit boek vond ik gewoon lekker spannend, mooi geschreven en ondanks dat er gruwelijke dingen gebeurd waren werd het zo beschreven dat je het boek niet vol walging opzij legt.
Bernadet
Hallo,
Ja, een thriller, iets wat ik niet had verwacht. Ik had een echte literaire roman met gotische inslag verwacht, maar de hele opbouw van het verhaal en subverhalen is als in een thriller, daar tussendoor gaat Zafon de diepte in met uitwijdingen over allerlei onderwerpen die rechtstreeks uit het verhaal opkringelen. Maar in een literaire roman wordt er een groot bouwwerk van gemaakt, hier stond toch alles meer in dienst van het thriller-plot. Als je een echte literaire romans met een thriller-plot (moord) wil lezen, moet de noor Jan Kjaerstad proberen.
Lizzy vond het soms te mooie zinnen, voor mij hadden ze nog poetischer mogen zijn! Sommige zinnen waren raak, anderen misten net die ademtocht, wat ze vleugeltjes zou geven. En gekunsteld waren deze zinnen zeker niet!
Bianca zegt dat ze minder het idee had een thriller te lezen vanwege de mooie zinnen. Tegenwoordig zijn er zoveel schrijvers in dit genre te vinden, dat je werkelijk alle kanten uit kan. Van heel populair tot inderdaad ook schrijvers die hun zinnen meer uitdiepen.
En de echte horror-scenes waren voor mij als horror-liefhebbers smullen geblazen. Het boek is eigenlijk een grote jacht, maar dan een zolang mogelijk uitgestelde jacht.
Ja, een thriller, iets wat ik niet had verwacht. Ik had een echte literaire roman met gotische inslag verwacht, maar de hele opbouw van het verhaal en subverhalen is als in een thriller, daar tussendoor gaat Zafon de diepte in met uitwijdingen over allerlei onderwerpen die rechtstreeks uit het verhaal opkringelen. Maar in een literaire roman wordt er een groot bouwwerk van gemaakt, hier stond toch alles meer in dienst van het thriller-plot. Als je een echte literaire romans met een thriller-plot (moord) wil lezen, moet de noor Jan Kjaerstad proberen.
Lizzy vond het soms te mooie zinnen, voor mij hadden ze nog poetischer mogen zijn! Sommige zinnen waren raak, anderen misten net die ademtocht, wat ze vleugeltjes zou geven. En gekunsteld waren deze zinnen zeker niet!
Bianca zegt dat ze minder het idee had een thriller te lezen vanwege de mooie zinnen. Tegenwoordig zijn er zoveel schrijvers in dit genre te vinden, dat je werkelijk alle kanten uit kan. Van heel populair tot inderdaad ook schrijvers die hun zinnen meer uitdiepen.
En de echte horror-scenes waren voor mij als horror-liefhebbers smullen geblazen. Het boek is eigenlijk een grote jacht, maar dan een zolang mogelijk uitgestelde jacht.
Een goed boek ja zondermeer, maar geen meesterwerk
Vond ik het een meesterwerk?
Nee niet in de zin dat het een groot literair boek is.
Vond ik het een literaire thriller? nee toch ook niet echt,
nee ook niet echt, eerder nog een complot-theorie boek, maar ook dat denkt niet helemaal de lading.
Een litheraire thriller met iets meer diepgang en veel mooiere zinnen,
dat komt inderdaad wel het meest in de richting wat mij betreft.
Wat bij mij bij dit boek het meest naar voren springt was het ontzettende leesplezier waarmee ik het gelezen heb.... Lezen om het plezier van het lezen.
Ik lees wel eens vaker iets gewoon omdat het zo lekker leest, (inderdaad Nicky French, Saskia Noort etc)
maar heb ik als ik het uit heb toch niet echt voldoening,
en dat is bij dit boek weldegelijk het geval. Het gaat ook nog ergens over.
En ik vond dat er weldegelijk af en toe erg mooie zinnen in zaten.
Groet,
Wil
Vond dit wel een heel erg boeiend boek. Met prachtige, poëtische zinnen, maar soms net iets té. Het verhaal werd telkens weer van een andere kant belicht. Vond het ook wel spannend en soms werd het me iets te horrorachtig. Maar desondanks kon ik het niet laten liggen.
Omdat er zoveel personnages in voorkwamen, raakte ik de draad soms kwijt. Denk dat ik het later nog wel eens wil lezen, zodat de dingen weer wat duidelijker worden. Dat lijkt me ook wel de kracht. Het laat je niet zo gauw los.
Omdat er zoveel personnages in voorkwamen, raakte ik de draad soms kwijt. Denk dat ik het later nog wel eens wil lezen, zodat de dingen weer wat duidelijker worden. Dat lijkt me ook wel de kracht. Het laat je niet zo gauw los.
Geen leven zonder boeken
Ik heb het boek in de vakantie gelezen. Die mooie zinnen vond ik wat cliché-matig, vooral in het begin. Overbodige mooischrijverij, vond ik . Het verhaal mocht er zijn, al ging ik me steeds meer afvragen waarom er zoveel aandacht uitging naar die Daniel. Iedereen kwam steeds maar weer bij hem uit en dat ging me op den duur irriteren. Maar ik heb op dit moment een beetje genoeg van boeken-met-jongetjes-in-de-hoofdrol.
Het mooiste personage vond ik Fermon (zo heette hij toch?): veel ironische humor en dat mag ik wel.
Van mij had de Spaanse Burgeroorlog en de ellende die erna kwam wat meer uitgediept mogen worden.
Dat neemt niet weg dat ik me een paar dagen goed heb vermaakt met dit boek, want spannend is het wel, en voor het grootste deel leest het ook lekker weg.
Het mooiste personage vond ik Fermon (zo heette hij toch?): veel ironische humor en dat mag ik wel.
Van mij had de Spaanse Burgeroorlog en de ellende die erna kwam wat meer uitgediept mogen worden.
Dat neemt niet weg dat ik me een paar dagen goed heb vermaakt met dit boek, want spannend is het wel, en voor het grootste deel leest het ook lekker weg.
Ook dit gaat voorbij.
-
Schaduw van de wind
Ik kwam net de verslagen van dit boek tegen en zet het meteen op mijn verlanglijstje! Het lijkt me een fantastisch boek om helemaal in weg te kruipen! Bedankt dames!
Monique
Monique
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”