Juli Zeh - Speeldrift (samenleesb. decemb 2009/januari 2010)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44197
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2010, 20:40

O dear, o dear, ik ben altijd zo naïef in dit soort zaken.
Moeder Theresa zou ik als hét voorbeeld van altruïsme hebben genoemd. Het gevoel anderen te helpen zal best meespelen maar zo lang en onder zulke omstandigheden... Ik heb nog nooit cynisch over haar gedacht maar altijd vol bewondering en met de gedachte... Oh leek ik maar een beetje op haar.
Nou ja net wat Ellen schrijft mijn rood is jullie rood niet.

Dettie
die niet aan speeldrift toekomt.

(ik maak elke dag een lijstje met dingen die ik 'moet' doen en vaak haal ik het niet dus gaat een deel van het lijstje naar de volgende dag en dat gaat zo maar door, de lijst wordt steeds langer ipv korter, ook 'Speeldrift lezen' stond er op maar dat gebeurt misschien pas over een paar maanden)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Jan 2010, 22:12

Volgens mij doet bijna niemand goed zonder enige bijbedoeling, of onbewuste bijbedoeling, al is het maar dat het je goed doet als je een ander helpt, of dat je een beeld van jezelf krijgt wat je graag ziet,

tot die conclusie ben ik in ieder geval gekomen in de loop der jaren,
in ieder geval met betrekking tot mijzelf,

maar ik ben meteen ook tot de conclusie gekomen dat dat helemaal niet erg is, uiteindelijk gaat het erom dat je dat zelf in de gaten hebt, dat relativeert namelijk enorm,
en vooral ook om het resultaat, dát er goede dingen gebeuren lijkt me belangrijker dan uit welke motivatie ze precies gebeuren.

En dat is geenszins een cynische conclusie, integendeel zelfs.

Trouwens wat je ook van Speeldrift kunt zeggen, het boek heeft in ieder geval tot discussie geleid,



Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 25 Jan 2010, 00:47, 3 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 24 Jan 2010, 23:37

Daar sluit ik me voor 100% bij aan. Je reactie lezende, Dettie, was ik al net zo'n antwoord aan het formuleren als Willeke. :D

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 25 Jan 2010, 11:58

Ik heb het boek nog niet uitgelezen. Daarom ook maar passief aanwezig bij de discussie. Wel leuk om te volgen, helaas dan natuurlijk ook wat verklappers. Maar het is zonder twijfel een boeiend boek.
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

http://jannyan.wordpress.com
http://www.fwg-deverbeelding.nl/

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 25 Jan 2010, 13:07

Helaas heb ik het boek nog steeds niet te pakken kunnen krijgen. Jullie visies maken we wel nieuwsgierig, ik zal er tezijnertijd zeker op terug komen.

groetjes, irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Jan 2010, 14:47

Roep maar als je tijd en zin hebt om te lezen hoor Irene, dan stuur ik het je wel op.

Groetjes
Willeke

Joanne
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 Okt 2007, 14:06
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Berichtdoor Joanne » 31 Jan 2010, 17:57

Ik heb het boek gisteren uitgelezen en vind het erg mooi. Prachtige schrijfstijl, filosofisch (Daar moet je dus wel van houden). Terwijl ik het boek aan het lezen was, kwamen ook De eenzaamheid van de Priemgetallen (Giordano) en Nachttrein naar Lissabom (Mercier) steeds in mijn hoofd. Het eerste boek omdat ik de personages in Speeldrift ook als priemgetallen zie en het tweede door de stijl.

Waar ik eigenlijk nog niet uit ben is in hoeverre Ada zich gedwongen voelde om te doen wat Alev wilde, of het slaafs volgde. Of was het toch ook vooral een eigen keuzen. Uiteindelijk denk ik het laatste. Wat denken jullie?
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell



http://jannyan.wordpress.com

http://www.fwg-deverbeelding.nl/

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 31 Jan 2010, 18:26

Ik denk dat het haar eigen keuze was, in zoverre, dat ze zich gevleid voelde door Alev's aandacht en complimenten. Hij was de enige van haar niveau. Bovendien konden andere mensen haar niets schelen en was ze ook nieuwsgierig waar het spel van Alev heen ging.
Alev had geen ander dwangmiddel dan zijn interesse voor haar.
De link met de andere boeken kan ik niet leggen. Het eerste heb ik niet gelezen en bij het tweede zie ik de overeenkomst niet (behalve dat ik De nachttrein ook moeizaam lezen vond).

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Mar 2010, 19:22

Gisteren heb ik dit boek eindelijk te pakken kunnen krijgen in de bibliotheek.
Eens kijken of het wat is.

irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten