Virtuoos familie-epos over de ondergang van de DDR staat er op de flap. Het boek, zo'n 850 bladzijden lang, gaat over een Oostduitse artsenfamilie van vlak voor de Wende. Zij wonen bij elkaar in een wijk in Dresden. Hoofdpersoon is Christiaan, die heel wat te overpeinzen heeft op zijn jonge dag. Verder komt zijn vader Richard, een chirurg, veel aan bod.
Het boek is bejubeld in de pers: het zou de ultieme Wende-roman zijn, Michaël Zeeman heeft zich er lovend over uitgelaten en hij niet alleen, trouwens. Ik heb 300 bladzijden gelezen en toen vond ik het wel genoeg. Ik kreeg geen band met de personages, ze interesseerden me niet. Af en toe werd het even leuk, bijvoorbeeld als Richard verschillende dingen moet regelen en de hele dag van loket naar loket wordt gestuurd, maar meestal vond ik het gewoon stomvervelend.
Ik ben benieuwd wat andere veellezers van dit boek vinden. Of die er wel enthousiast over zijn. En waarom dan? Daarom wil ik er een leestafelring voor bekende leden van maken. Het moet een langzame ring zijn, want het is een dik boek en zelfs opengevouwen kan het niet door de brievenbus. Uiteindelijk wil ik het wel een keer terug, want wie weet, begin ik er nog eens aan. Als jullie er allemaal door verpletterd zijn, bijvoorbeeld. Geef je op, als je erin wilt kijken. Bij de eerstvolgende gelegenheid neem ik het voor je mee.[/i]
Uwe Tellkamp - De Toren
Uwe Tellkamp - De Toren
Ook dit gaat voorbij.
Ik ga het boek zeker lezen, maar doe dat wel met een eigen exemplaar tzt. Ik ben nog met een paar kleppers bezig, er liggen een paar vrijwillige moetjes klaar (zoals Speeldrift.. maar daar ben ik vandaag in begonnen als treinboek) én ik heb nog twee bibliotheekboeken liggen. Kortom, eer ik dat allemaal gelezen heb, zitten we al weer dik in het nieuwe jaar, ben ik bang.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)
(Lakota saying)
Dettie schreef:Wat zijn kleppers Ellen?
(Hele) dikke boeken..

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)
(Lakota saying)
Dettie schreef:staat nog steeds op mijn wish-list
Ik wil um best uitlenen, hoor. Geef maar een kick.
Dettie schreef:Heb je De dingen van hem gelezen Ellen?
Nee, dit is het eerste boek van Perec dat ik lees. Ik ga vast meer van hem lezen, maar niet teveel achter elkaar

(Lakota saying)
(Lakota saying)
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”