Frits Criens - Verzwegen oorlog (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Frits Criens - Verzwegen oorlog (debuut)

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2009, 11:41

Frits Criens 'kende' ik tot nu toe alleen als dichter. De meeste van zijn gedichten worden light verse genoemd. (Hoewel zijn laatste bundel meer serieuze poëzie bevat)
Light verse is een benaming voor die gedichten die een wat lichtere, meer speelse toon hebben. Vaak worden deze gedichten door de critici niet volledig serieus genomen. Persoonlijk ben ik echter van mening dat je voor goede light verse (zoals Criens maakt) inhoud moet hebben, anders kan je geen light verse schrijven, dat zouden dan melige rijmpjes worden. Dat Criens inhoud heeft bewijst hij wederom met dit boek.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/frits-criens
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 11 Sep 2009, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25886
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2009, 13:58

Er staat zo nadrukkelijk 4 mei onder...vast met opzet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2009, 17:34

Ja zeker, ik vond het wel toepasselijk om juist vandaag deze recensie te plaatsen. Heb ook tot vandaag gewacht met die recensie.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Mei 2009, 19:01

Wat een mooi verslag Dettie.
Mooi ook dat je het juist vandaag plaatst.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2009, 08:01

Frits Criens komt vandaag (5 mei) tussen half elf en half twaalf op Radio Een, las ik net.

Dettie

Marjo
Berichten: 25886
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2009, 11:41

Ik heb totaal niet dezelfde ervaring met dit boek als jij, Dettie.
Dat de oorlog hard en onmenselijk is, dat weet ik wel, en dat lees ik, maar ik voel het niet. Het komt niet tot leven voor mij.
En wat Tien betreft: ze ontdekt hoe hij werkelijk is, maar na zijn dood gaat ze hem idealiseren. Ze heeft niets anders dan dat, in alle ellende die ze meemaakt.
Heel zielig allemaal. Dat wel. En ik weet nu weer een ander feit over de oorlog, ook prima. Maar ik was er niet stuk van.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/frits-criens

Marjo

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Sep 2009, 14:02

Verdriet / leed / problemen mag je nooit vergelijken.Maar mij sprak dit boek ook niet aan. Erg natuurlijk, maar het hele leven hangt van problemen aan elkaar een ander aspect van de oorlog, ook ongelukkig,
Maar ik heb het er toch moeilijk mee als ik dan toch wel vergelijk wat er in WO II verder is gebeurd. De Holocaust en zoveel meer ellende.Miljoenen doden in Rusland enz. Er is een hongerwinter geweest veel mensen hebben daaronder geleden. Is dan de hele bevolking die leefde tussen 1939 en 1945 oorlogsslachtoffer?Misschien wel, maar mijn gevoel over dit boek een zwaar verlopen leven, maar dat hebben veel mensen ook zonder oorlog en ik zou het meer in dat perspectief wil zien.
Wat me wel heel erg schokte was, dat ook daar veewagens vor zijn gebruikt.
Maar ze reden toch niet naar de gaskamers.
Schuilt er niet achter elke voordeur een verhaal en miljoenen op de wereld die helemaal geen voordeur hebben. En ik deel de waarneming van Marjo, is het een boek van Frits Criens of de vrouw.
Sorry, ik heb natuurlijk wel een bepaalde bril op.

Manja Croiset

Marjo
Berichten: 25886
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2009, 13:54

Hier staat overigens niet achter dat het om een debuut gaat?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2009, 16:48

Ik heb het er achter gezet Marjo.

Heb je het boek gelezen Manja?

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Sep 2009, 18:47

Nee en Ja, Dettie! Vroeger toen ik nog heel veel las en kocht , ging ik naar de boekwinkel en bracht er uren door,. pakte boeken "scande"ze met mijn blik , las her der een fragment en besloot dan wel of niet te kopen.
Ik had het te leen van Jitske, die ook wou weten hoe ik het vond en zo heb ik dus in zijn totaal gescand en her en der stukkken gelezen en dacht nee , het is geen Manja boek en wat ik vond heb je gezien. Misschien had ik het erbij moeten zeggen, hoe ik het tot me genomen had.

Manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2009, 16:50

Ik heb hier even over na moeten denken.
Het boek heet Verzwegen oorlog. Je kan het ook zo zien dat door de verschrikkingen van de Holocaust andere mensen geen aandacht krijgen die het wel verdienen. Net als mensen die na WOII naar Indonesië moesten, die zitten ook in de vergeten/verzwegen hoek. (pas de laatste jaren is er een beetje aandacht voor)
Ik denk dat Frits Criens met dit boek heeft willen aangeven dat iedereen geleden heeft door de oorlog, en ieder een verhaal heeft, dat iedereen eigenlijk aandacht verdient voor zijn/haar verhaal.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 14 Sep 2009, 17:18

Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.
Pieter

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Sep 2009, 17:44

Dettie schreef:Ik heb hier even over na moeten denken.
Het boek heet Verzwegen oorlog. Je kan het ook zo zien dat door de verschrikkingen van de Holocaust andere mensen geen aandacht krijgen die het wel verdienen. Net als mensen die na WOII naar Indonesië moesten, die zitten ook in de vergeten/verzwegen hoek. (pas de laatste jaren is er een beetje aandacht voor)
Ik denk dat Frits Criens met dit boek heeft willen aangeven dat iedereen geleden heeft door de oorlog, en ieder een verhaal heeft, dat iedereen eigenlijk aandacht verdient voor zijn/haar verhaal.

Dettie


Dettie, ik kan enerzijds onderschrijven en begrijpen wat je bedoelt en toch blijf ik bij wat ik eerder zei ( waar ik ook al dubbel was met, LEED MAG JE NOOIT VERGELIJKEN), maar Pieter bevestigt het in andere bewoording ook een beetje.
Natuurlijk heeft het boek recht van bestaan,mag het verhaal verteld worden.
Iemand die een kind verloren heeft, is ook ernstig beschadigd. Legio voorbeelden. Wat de NSB- ers en met name hun onschuldige kinderen hebben meegemaakt, is ook een drama zonder weerga en waar wij Nederlanders ons voor dood moeten schamen. ALLEMAAL OORLOGSLACHTOFFERS.
Ik verval in herhalingen en ik stop.
Manja
Toch nog een Ps. misschien een gekke opmerking,misschien snap je toch wat ik bedoel. Is er in een gezin een chronisch ernstig ziek kind en dan gaat daar veel aandacht naar toe en dan anderen voelen zich/ worden verwaarloosd.
Wie ben je liever dat verlamde kind of de gezonde die de aandacht buiten de deur moet zoeken? En ik maar roepen , dat je niet vergelijken mag en dat blijf ondanks alles toch steed vinden, maar komt iets emotioneel dichtbij, dan vallen je principes soms weg.Emotie wint het van de ratio.
Ik wil mijn aandeel aan deze discussie graag besluiten met de titel van een boek van André Marlraux, Het menselijk tekort. Daarmee is allles gezegd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2009, 19:12

PieterW schreef:Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.
Pieter


Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en zei dacht ik) dat elk leed zijn eigen verhaal heeft. Omdat de holocaust, de bombardementen etc in het groot gebeurden, het aantal slachtoffers enorm véél was, gaat heel veel aandacht daar naar toe, maar daarnaast zijn er heel veel mensen die ook heel erge dingen meemaakten. Ik lees het vaak dat dat wordt afgedaan als... ja maar dat is niets vergeleken met... terwijl deze mensen het ook enorm moeilijk hadden. Alleen zijn die dingen individueel. Ik denk dat Frits Criens met zijn boek dit keer die mensen wilde gedenken.
Dit in de vorm van die vrouw, maar die vrouw staat voor al die individuen die ook vreselijke dingen zagen, meemaakten, ondergingen alleen worden die niet zo erg gevonden als de holocaust en bombardementen etc.
Net wat Manja zegt, je mag niet vergelijken, maar ook deze mensen zoals de vrouw in het boek van Criens mogen ook een stem krijgen. Mogen ook eens gehoord worden ipv dat alles verzwegen moet blijven omdat het niet zo erg is als...

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Sep 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Sep 2009, 19:47

En los van "recht"op vertellen.
Dettie jij vond het dus wel een goed boek en Marjo niet.
Ik laat mij er nu buiten.

manja

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 15 Sep 2009, 00:01

Laten we het erop houden dat de door Frits Criens gekozen titel, bewust of onbewust, voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
Welterusten, Pieter

Marjo
Berichten: 25886
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Sep 2009, 08:28

Dit laatste, daar ben ik het mee eens. En los van het feit dat ik het boek minder goed geschreven vind, staat mijn mening dat iedereen zijn verhaal mag vertellen. IEDEREEN heeft recht op erkenning, zowel het zieke als het gezonde kind.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 15 Sep 2009, 09:19

Marjo schreef:Dit laatste, daar ben ik het mee eens. En los van het feit dat ik het boek minder goed geschreven vind, staat mijn mening dat iedereen zijn verhaal mag vertellen. IEDEREEN heeft recht op erkenning, zowel het zieke als het gezonde kind.


Niemand die dit heeft bestreden :)
Pieter

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 16 Sep 2009, 09:04

Dettie schreef:
PieterW schreef:Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.
Pieter


Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en zei dacht ik) dat elk leed zijn eigen verhaal heeft. Omdat de holocaust, de bombardementen etc in het groot gebeurden, het aantal slachtoffers enorm véél was, gaat heel veel aandacht daar naar toe, maar daarnaast zijn er heel veel mensen die ook heel erge dingen meemaakten. Ik lees het vaak dat dat wordt afgedaan als... ja maar dat is niets vergeleken met... terwijl deze mensen het ook enorm moeilijk hadden. Alleen zijn die dingen individueel. Ik denk dat Frits Criens met zijn boek dit keer die mensen wilde gedenken.
Dit in de vorm van die vrouw, maar die vrouw staat voor al die individuen die ook vreselijke dingen zagen, meemaakten, ondergingen alleen worden die niet zo erg gevonden als de holocaust en bombardementen etc.
Net wat Manja zegt, je mag niet vergelijken, maar ook deze mensen zoals de vrouw in het boek van Criens mogen ook een stem krijgen. Mogen ook eens gehoord worden ipv dat alles verzwegen moet blijven omdat het niet zo erg is als...

Dettie


Vandaag, las ik in mijn krant, wordt de dag herdacht die in 1944 het begin was van de hongerwinter. Er stierven 20.000 mensen en nog veel meer hebben er verschrikkelijk onder geleden. Ook een min of meer vergeten groep. Het spijt me dat ik deze groep hierboven niet noemde.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44167
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2009, 09:46

Er worden een heleboel mensen en groepen niet genoemd Pieter, je kan dan wel aan de gang blijven met spijt betuigen.
Zullen we afspreken dat de vrouw in Criens boek staat voor al die vergeten mensen, voor alle slachtoffers.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten