Samenleesboek: Patrick Süskind - Het parfum

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2006, 10:28

Ja ik vond het ook een prachtig boek, ik heb plaatjes van de film gezien en de hoofdrolspeler ziet er zo anders uit dan ik in mijn gedachte had. Dat wil ik dan niet zien, ik wil mijn eigen beelden houden.

Bernadet

Roel

Berichtdoor Roel » 20 Dec 2006, 13:56

Komend jaar ga ik het boek ook herlezen.
Film met goed gekraakt in Nrc. Kwam hier op neer dat het er allemaal prachtig uit ziet, maar dat het verhaal en de indrukken niet beklijven. Na het zien van de film, bleef de recensent met een leeg gevoel achter.
Moet ik de film in de bios gaan zien? Ik weet niet, het erbij halen van hollywood sterren op leeftijd als Dustin Hoffmann klinkt zeer geforceerd, lijkt me niet bevordelijk voor de kracht van de film.

Bernadet schreef:Ja ik vond het ook een prachtig boek, ik heb plaatjes van de film gezien en de hoofdrolspeler ziet er zo anders uit dan ik in mijn gedachte had. Dat wil ik dan niet zien, ik wil mijn eigen beelden houden.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2006, 14:38

En juist de scene met Dustin Hoffman is wèl leuk..niet vanwege de speler, maar omdat het een oud winkeltje met de sfeer die erbij hoort tekent.

Roel

Berichtdoor Roel » 20 Dec 2006, 14:42

Hé Marjo, je hebt de film al gezien!
Dus als ik het goed begrijp doet Hofmann voor spek en bonen mee!
Ja, zo'n oud winkeltje, daar smelt ik ook voor. Zeker en vast.

Maar je vond de film dus tegenvallend?

Marjo schreef:En juist de scene met Dustin Hoffman is wèl leuk..niet vanwege de speler, maar omdat het een oud winkeltje met de sfeer die erbij hoort tekent.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2006, 15:07

De film op zich was mooi, mooie beelden, mooie kostuums..maar het verhaal Roel, dat kopt van geen kanten. Dat einde is vreselijk op zich, en ongeloofwaardig. Ik heb het al eerder in dit item gezegd: ik kon het boek al niet lezen omdat ik het saai geschreven vond, maar nu ik het verhaal ken lees ik het helemaal niet meer..
Ik dacht eerst nog dat men dan de film wel veranderd zou hebben, dat het verhaal niet hetzelfde was als in het boek, maar het blijkt zelfs heel dicht op het boek te zitten. Niks voor mij..

GertjanMe

Berichtdoor GertjanMe » 05 Mei 2007, 12:25

Ik heb parfum geleze en nu moet ik er een presentatie van geven in de school. Ik moet bespreken waarom het purfum zo een succes is. Nu ben ik op zoek naar sites met deze informatie of sites met goeie recencies van het boek.
Joe, Gertjan

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2007, 15:19

Hier staat een recensie op onze site

http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple68.html

en je kan dus onze discussie hier op het forum volgen.

Waarom het een succes is? Omdat het een verhaal is dat goed geschreven is en heel apart is.
Wat gebeurt er als je geen lichaamsgeur hebt. Is het echt zo dat mensen dan bang worden. Het is ook een beetje thrillerachtig en een gedeeltelijk historisch (over het maken van parfum) verhaal. Bij elkaar ingrediënten die het tot iets bijzonders maken.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 05 Mei 2007, 18:32

Na het lezen van het boek ben ik meteen parfum gaan kopen. :?

Bookiewurm

Berichtdoor Bookiewurm » 16 Jun 2007, 10:49

Zo'n 10 jaar nadat ik mijn boekbespreking Duits over dit boek heb gehouden kan ik nu eindelijk zeggen dat ik het ook daadwerkelijk gelezen heb :D
Hoewel de eerste paar bladzijden even doorbijten zijn, heb ik de overige bladzijden in een ruk uitgelezen. Subliem onderwerp en geweldig uitgewerkt. Het is wel de eerste keer dat ik de neiging heb om straks de film te huren van een boek dat ik gelezen heb, dat doe ik namelijk bewust nooit. Maar ik ben benieuwd hoe ze de geweldige geurbeschrijvingen en ervaringen in beeld brengen..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2007, 14:06

Ja, ik vond het ook een geweldig boek, eigenlijk was ik eerst heel benieuwd naar de film maar ik denk toch dat ik liever mijn eigen beelden houd die bij het lezen van het boek in me opkwamen.

Dettie

Steven

Berichtdoor Steven » 17 Mar 2009, 15:55

Het is al weer een tijdje geleden dat er op dit topic is gereageerd, maar zo'n prachtig boek kan wel een schopje gebruiken.

Ik heb het boek net uit gelezen en wat is het prachtig geschreven. Op een van de eerdere pagina's werd het al een lang gedicht genoemd, daar komt het zeker in de buurt.

JB is een personage waar je als lezer absoluut niet van gaat houden, maar toch heb je steeds de drang om hem maar te blijven volgen. En inderdaad is er bij hem sprake van een puur dierlijk instinct, alleen wel gecombineerd met enkele menselijke eigenschappen.

Geuren zijn zo ontzettend bepalend in ons leven. Pas geleden heb ik nog een artikel zitten lezen over een wetenschappen die beweerde dat wanneer men parfum gebruikte men eigenlijk vreemd ging. We zoeken onze partner namelijk op basis van lichaamsgeur en met parfum misleid je dus eigenlijk het andere geslacht. En misleiden met parfum is hetgeen dat JB tot in de perfectie beheerst.

Een prachtig boek, dat mag nog wel een keer gezegd worden.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2009, 20:42

hum...

mira

Berichtdoor mira » 17 Mar 2009, 23:19

Ik heb het lang geleden gelezen en vond het een meesterwerk.

mira

IrisG123

Re: Samenleesboek: Patrick Süskind - Het parfum

Berichtdoor IrisG123 » 02 Mei 2012, 16:48

Ik heb het net uitgelezen voor school en ik moet zeggen dat ik het ook een prachtig boek vond. Ik had het wel niet zo snel uit zoals de meesten onder jullie. Laat ons zeggen dat ik er ongeveer anderhalve maand om gedaan heb (wat ik voor mezelf eigenlijk ook best veel vind). Desalniettemin een prachtig boek. De schrijver beschikt toch over een grote dosis fantasie, niet? Hoewel het verhaal fictie is, lijkt het me wel mogelijk echt zich afgespeeld te kunnen hebben. Het doet je toch wel nadenken. Het vergt tijd en interesse. Geen spijt van mijn keuze toch.

WilV

Berichtdoor WilV » 02 Mei 2012, 21:48

Hoi Iris,
Maakt niet uit hoe lang je over een boek doet, toch, als je het maar mooi vind.

Ik denk dat de schrijver zich erg verdiept heeft in de tijd waarover hij schreef, en van daar uit zijn fantasie heeft gebruikt. En dat heeft hij zó opgeschreven dat ik álles geloofde wat hij schreef. En zelfs ineens zelf ook van alles rook.

Groetjes Willeke

Inge

Berichtdoor Inge » 02 Mei 2012, 22:45

WilV schreef: En zelfs ineens zelf ook van alles rook.

Dat had ik bij het boek nu ook... het gevoel de dingen ook echt te kunnen ruiken. Bij de film mis ik dat een beetje...

WilV

Berichtdoor WilV » 02 Mei 2012, 23:08

Ik las nog niet zo lang, toen ik dit boek las, en het heeft grote indruk gemaakt. Wil het altijd nog eens herlezen.

Ik miste de reuk ook bij de film, de kracht van dit boek is dat je je mee laat slepen door woorden en geuren, daar heb je eigenlijk geen beeld bij nodig.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2012, 10:44

Ik vond het begin heel goed van dit boek en natuurlijk ook wel wat luguber. Het eind vond ik minder toen werd het een soort fantasy verhaal, maar evengoed was het wel een heel bijzonder, prachtig en goed geschreven boek.

Dettie
die nu de goede link naar de recensie geplaatst heeft

http://www.leestafel.info/p-sueskind

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”