Amin Maalouf - De omzwervingen van Baldassare

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Amin Maalouf - De omzwervingen van Baldassare

Berichtdoor Tresoula » 03 Jun 2008, 14:26

Gisteren in (een herhaling?) van Tegenlicht het gesprek gezien tussen Joris Luyendijk en Amin Maalouf.
Toevallig ben ik bezig met een boek van Maalouf 'De omzwervingen van Baldassare.

Heeft iemand dit boek ook gelezen?

In het archief vond ik een ander boek van Maalouf dat was gelezen door Marjo.
Dit boek wil ook graag lezen. Ik vind het een erg fijne schrijver.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2008, 14:31

Hè daar had ik naar willen kijken, weer vergeten.

Nee ik heb het boek niet gelezen Tresoula. Staat ook nog op m'n verlanglijstje.

groetjes
Dettie

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Berichtdoor Tresoula » 03 Jun 2008, 14:54

Wordt straks om 3 uur herhaald op 2

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2008, 15:24

En dat lees ik nu dus om 1/2 4 :(

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 03 Jun 2008, 15:47

Uitzending gemist, Dettie. Heb ik zonet ook even op gekeken. Hij heeft wel een punt over die identiteit. Zo hebben bijvoorbeeld je ouders wellicht een verschillende identiteit, en heb je die meegekregen. Dus dan heb je al een dubbele identiteit.

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Amin Maalouf - De omzwervingen van Baldassare

Berichtdoor Tresoula » 17 Dec 2008, 15:29

De omzwervingen van Baldassare – Amin Maalouf
1666 – Het jaar van de antichrist
Achterflap:
Maalouf slaat een brug tussen oost en west
In De omzwervingen van Baldassare roept Maalouf een intens tijdsbeeld van de zeventiende eeuw op.
De sympathieke boekenverzamelaar en handelaar in curiositeiten Baldassare Embriaco gaat in 1665 vanuit Libanon op zoek naar een zeldzame publicatie die hij even in zijn bezit heeft gehad maar weer is kwijtgeraakt. Het gaat om het boek dat de honderdste naam van Allah onthult, als aanvulling op de 99 namen die in de koran worden opgesomd. Wie deze honderdste naam kent, zal verzekerd zijn van het eeuwige leven. Volgens de voorspellingen zal in 1666 de wereld vergaan. Baldassare wordt heen en weer geslingerd tussen zijn gezond verstand, dat hem zegt dat er geen enkele reden is dat de wereld vergaat, en zijn bijgeloof, versterkt door angst en massahysterie. Toch besluit hij op reis te gaan, op zoek naar het verdwenen boek.

‘Maalouf schrijft boeiende, spannende historische romans van een bijzonder hoog niveau’. – NRC Handelsblad

Mijn mening:
Heerlijk boek. Grotendeels geschreven als een dagboek, leest heel gemakkelijk weg, al is het onderwerp niet alledaags. De hele reis wordt zo beeldend beschreven, dat je later niet meer weet of je nou het boek had gelezen of een film hebt gezien. Baldassare komt zelfs in het oude London en beschrijft de grote brand van Londen.

Wikipedia vermeldt hierover:
Onder de Grote brand van Londen verstaat men de brand die drie dagen door de City van Londen woedde vanaf 2 september 1666 Juliaanse kalender, 12 september Gregoriaanse kalender, en die een belangrijk deel van de stad verwoestte. De vernietigde oppervlakte bedroeg anderhalve mijl in het vierkant, met 87 kerken en 13.200 huizen. Verbazingwekkend genoeg vermelden de annalen slechts negen tot zestien slachtoffers.
Wikipedia vermeldt ook dit boek van Maalouf.

Je kunt je ook heel goed inleven, hoe je met gemak meegetrokken kunt worden met de angst van de massa. Baldassare is heel nuchter en toch heeft hij gaandeweg de neiging rekening te houden met de mogelijkheid dat de wereld alleen dit jaar nog draait.

Op de binnenflap staat hierover een stukje uit het boek:
Waarom zou ik er niet rond voor uitkomen: in de laatste jaren heb ik het merendeel van mijn inkomsten te danken aan de Apocalyps. Ja, ik word gekleed door het Beest, gevoed door het Beest. Zodra er maar een glimp van hem in een boek opduikt, stromen de kopers van overal toe, met open beurzen. Alles wordt voor gigantische prijzen gekocht. Zowel de geleerdste werken als boeken die je absoluut niet serieus kunt nemen. Ik heb zelfs een boek op de plank gehad met als titel Exacte beschrijving van het Beest en de talloze monsters uit de Apocalyps, in het Latijn, met veertig verklarende tekeningen….Maar ook al verdien ik goed aan die morbide modegril, ik maak me er niet minder ongerust om.

Niets is in dit boek vreemd: liefde, haat, jaloezie, moord, ontvoering, bedreiging.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2008, 15:33

Ik heb een ander boek van hem gelezen, en dat beviel me toen wel, dacht ik. Maar toch heb ik nooit meer iets van deze schrijver gezocht.
Misschien toch eens doen.

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Berichtdoor Tresoula » 17 Dec 2008, 15:40

Ja, ik had je stukje gelezen over Eeuwig zonder vrouwen. Die staat nog in de wacht.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2008, 20:34

Ha ja die was het!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten