Wat weet ik van deze schrijfster? Helemaal niets. Nu ik dit boekje gelezen heb nog niet eigenlijk, maar de interesse is gewekt.
De Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf (1858-1940) werd op het landgoed Marbacka geboren. Als 14-jarige verlaat zij voor een half jaar het Zweedse platteland om in Stockholm vanwege haar kinderverlamming een gymnastiek-behandeling te ondergaan. Deze periode wordt in dit dagboek beschreven.
Maar ze schreef dit dagboek toen ze al op hoge leeftijd was. In hoeverre zijn haar herinneringen dan nog zodanig dat je werkelijk van een dagboek kunt spreken? De feiten zullen wel kloppen: haar verblijf bij de oom en tante, de ontmoeting met de student waar ze een beetje verliefd op wordt, en de verdere voorvallen. Maar haar reacties op dat alles, haar gevoelens, dat is niet echt betrouwbaar.
Niettemin is het een overtuigend relaas geworden over een meisje dat volwassen wordt aan het eind van de 19e eeuw. Een braaf en godsvruchtig kind, dat zich naïef verbaast over de denkbeelden van oudere mensen, terwijl in haar eigen manier van denken ook langzaam barstjes ontstaan in de overtuigingen die ze van haar opvoeders heeft meegekregen. Een tiener in die tijd is evenwel een totaal andere dan eentje in onze eigen tijd. Aardig om te lezen.
Ik heb behalve Niels Holgerson nooit iets van haar gelezen, misschien moest ik dat toch maar eens doen. Vooral omdat de heer Rudy Kousbroek, die voor dit boek een inleiding heeft geschreven met een levensloop en bibliografie van Selma Lagerlöf, stelt dat de huidige uitgaven van het Holgersonboek nauwelijks meer overeenkomsten vertonen met de oorspronkelijke uitgave.
ISBN 9035119657 'Dagbok för Selma Ottiliana Lovisa Lagerlöf' 1932 vertaald door N.M. Wartena 2001, Bakker Amsterdam 155 pag
Selma Lagerlöf - Dagboek van de veertienjarige Selma Lagerlöf
Selma Lagerlöf - Dagboek van de veertienjarige Selma Lagerlöf
Laatst gewijzigd door Marjo op 20 Jul 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”