Charles Lewinsky - Het lot van de familie Meijer (samenleesboek) april/mei 2008

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Charles Lewinsky - Het lot van de familie Meijer (samenleesboek) april/mei 2008

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2008, 09:06

Zo alvast maar een item geopend... :D

Veel leesplezier allemaal. Ik denk dat we bij dit dikke boek wel de twee maanden helemaal nodig hebben.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2008, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

irene

Berichtdoor irene » 01 Apr 2008, 10:29

Het exemplaar ligt al op de "leestafel". Maar eerst nog de Overgave van Japin lezen, die heb ik pas sinds kort in huis.

groetjes, irene

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 02 Apr 2008, 22:02

Dettie schreef:Zo alvast maar een item geopend... :D

Veel leesplezier allemaal. Ik denk dat we bij dit dikke boek wel de twee maanden helemaal nodig hebben.

Dettie

Nee hoor, je hebt er geen twee maanden voor nodig. Het is namelijk zo meeslepend dat je alles laat liggen om het uit te lezen. Ik ga er nog wat over schrijven. Kan dan mooi hier.
Ook dit gaat voorbij.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 02 Apr 2008, 23:11

Gisteren het boek gereserveerd bij de bieb met 6 reserveringen voor me.... maar het boek is blijkbaar zo populair dat de centrale bieb een aantal exemplaren in bestelling heeft!

WilV

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2008, 18:40

Het is namelijk zo meeslepend dat je alles laat liggen om het uit te lezen

Ja mooi he..ik heb het ook opmerkelijk snel uitgelezen voor zo'n dikke pil.Ik bleef lezen.
Erg mooi boek!!

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2008, 11:16

Zo zeg! Ik kreeg vandaag het boek binnen, wat een enorme dikke pil.
Ben wel benieuwd na al jullie lovende woorden.

Dettie

Grada

Berichtdoor Grada » 09 Apr 2008, 12:47

Zo is het mij ook vergaan. In een adem uitgelezen, de rest kon het echt even schudden! Ik kwam die bank niet meer af. :D
'Do you think it's a whoozle?'

Wandelaartje

Berichtdoor Wandelaartje » 21 Apr 2008, 11:43

Ik heb het uit. Wat een schitterend boek, ik kon het slechts met grote moeite wegleggen om andere belangrijke werkzaamheden, zoals koken, te gaan verrichten. Het boek blijft tot de laatste bladzijde boeien en ik vond het dan ook jammer dat ik het uit had.
Van alle boeken die ik de laatste tijd gelezen heb, is dit mijn absolute favoriet!
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

Grada

Berichtdoor Grada » 21 Apr 2008, 11:47

Leuk, Wandelaartje. Jammer dan, hè, wanneer het uit is. :(

Ik heb dat ook hoor, het is echt het meest meeslepende boek dat ik in tijden gelezen heb. :D

Daar komt bij dat ik dol ben op dikke familiekronieken. Dit is een prachtige aanvulling op het genre.

Grada

Bookiewurm

Berichtdoor Bookiewurm » 23 Apr 2008, 16:48

Wat een heerlijk boek. Ik ben halverwege en wordt nu al verdrietig van het idee dat het ooit uit is. Maar voorlopig nog niet :D

Maaike

WilV

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2008, 16:53

He..wat zijn we unaniem deze keer,
nog niemand die het tegen vond vallen?

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2008, 17:04

Kan er nog niets over zeggen, ik moet er nog in beginnen!

Dettie

irene

Berichtdoor irene » 23 Apr 2008, 17:17

Ik heb het eerste deel nu bijna uit. Mooi boek, maar toch vind ik het wel fijn om ondertussen een dunner boekje erbij te lezen.

groetjes, irene

Grada

Berichtdoor Grada » 23 Apr 2008, 18:03

Waarom dan, Irene? Ik kon en wou er gewoon niet mee stoppen!

berdine

Berichtdoor berdine » 27 Apr 2008, 20:43

Mooi boek, inderdaad. Naar het einde toe ging ik steeds sneller lezen en wilde ik steeds maar door. Gelukkig was het weekend. ;)

Bookiewurm

Berichtdoor Bookiewurm » 28 Apr 2008, 13:39

Uit, jammer, heel jammer!

Wat een heerlijk boek. Ik heb genoten van de eerste tot de laatste letter. Goed uitgewerkte karakters die echt tot leven kwamen.
Mooi ook hoe de auteur een beschrijving geeft van de positie van de joden al voor de wereldoorlogen en hoe de positie van de gemeeschap was binnen de samenleving. Ik proibeer binnenkort een meer uitgebreide reactie te schrijven!

Groet, Maaike

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 04 Mei 2008, 21:48

Ha! Bericht van de bibliotheek dat het boek voor me klaarligt. Hier ga ik mij eens lekker op verheugen :D .

Joanazinha

Harry S

Berichtdoor Harry S » 15 Mei 2008, 20:04

Ik heb "Het lot van de familie Meijer" van de goede sint gekregen vorig jaar en heb er al meerdere malen in gelezen,(tot pagina 390).
Het is heel boeiend, maar heb het nog niet uit, omdat ik tussendoor nog andere boeken gelezen heb zoals bijvoorbeeld "Voetlicht en vetpotten"van Rob van Reijn, roman over Jan van Well, en zijn theaterleven van 1772 tot 1818. Een heel mooie roman over een stuk geschiedenis van Amsterdam!
Moeten jullie ook eens lezen.
Momenteel lees ik van Harry Mulisch, "De Verhalen" :).

Op het samenleesboek kom ik zeker nog terug als ik het uit heb!

Harry

Harry S

Berichtdoor Harry S » 15 Mei 2008, 20:11

Bij mijn vorige reactie zie ik bij mijn profiel dat ik een vrouw zou zijn.
Dat is niet zo, ik ben een man.
Kan dit gewijzigd?
Hoe gaat dat?

Harry.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2008, 20:31

Je bent vanaf nu een man Harry S.
Ik heb het veranderd.

Groetjes
Dettie

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 17 Mei 2008, 19:38

Oh, kan ik ook zo gemakkelijk een man worden? Alleen om te ervaren hoe het is?
Ook dit gaat voorbij.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 17 Mei 2008, 22:19

Ik heb eindelijk tijd gemaakt om het boek op te halen; heb het nu in huis en ben heel benieuwd!

Joanazinha

Tresoula

Berichtdoor Tresoula » 20 Mei 2008, 15:54

Heerlijk boek, lekker dik en heel goed verteld.
Ik kan me niet herinneren ooit een verhaal uit of over Zwitserland te hebben gelezen. In boeken over de WOII is Zwitserland het onbereikbare, veilige land, dus dit boek vult echt een stukje geschiedenis aan.

En prachtige figuren, waarvan ik oom Melnitz de meest eigenaardige vind.
Het boek begint met een stukje, zoals het eindigt, met oom Melnitz, maar hij wordt in de eerste alinea niet genoemd. Daarom lijkt dat stukje te zweven, of over Salomon te gaan. Omdat de tekst hetzelfde is als het einde, weet je dat het over de dode oom Melnitz gaat.
Oom Melnitz wordt dus eerst niet bij name genoemd, maar is er wel. Dan wordt oom Melnitz genoemd, maar denk je aan een oud familielid. Schokkend, zoals hij bij Chanele in bed ligt, als oude man, en schokkend dat dat kennelijk normaal wordt gevonden. Ik dacht, dat dat de reden was, dat Chanele besloot toch met Janki te trouwen, om weg te zijn van die oude man.
Pas later wordt verteld, dat hij een dode is, die door alle leden van de familie wordt gezien en gehoord en er altijd is op rouwdagen.

Sommige gebeurtenissen zijn zonder einde of zonder verklaring gelaten. Dat gebeurt in het echte leven ook en dat maakt het in een verhaal mysterieus, vind ik.
Zoals hoe Chanele haar vader vindt en er verder niets mee doet, de belevenissen tijdens de reis om z’n zoon terug te halen, die Zalman niet verteld, diezelfde zoon van Hinda en Zalman die met z’n gezin in Duitsland woont en verdwijnt (niet genoemd in een concentratiekamp),

Een minpunt vind ik, dat er zoveel (té veel) Jiddische woorden in voorkomen. Weliswaar komen sommige woorden me als Amsterdamse bekend voor en is er een verklarende woordenlijst achterin, maar ik vind het niet prettig lezen.
Bovendien zie ik er de meerwaarde niet van in.
Wanneer het om een enkel woord zou gaan, als goi of goosjer, dan is het niet erg, maar een hele zin of meer…Wordt er verwacht dat we die letters ook lezen? Het schept ook geen bepaalde sfeer, alleen irritatie bij het lezen van een fantastisch verhaal.
In sommige hoofdstukken staat de vertaling achter de woorden, dan kun je gewoon doorlezen.
Als het gewoon in het Nederlands was geweest, had dat het verhaal er niet minder om gemaakt.

WilV

Berichtdoor WilV » 20 Mei 2008, 16:02

Ik heb ook genoten van dit boek. Ik las het aan het begin van de vorige maand, zodat ik bij sommige dingen die je schrijft even goed na moest denken. Mijn het meeste zich nog wel goed in mijn hoofd. Het boek maakte indruk.

ja die Oom Melnitz
Ik had door de eerste pagina van het boek waar meen ik (mijn exemplaar is uitgeleend nu) gezegd word dat hij al zoveel keer gestorven was en toch steeds weer aan tafel zat,
wel vrij snel in de gaten dat het om een ander karakter gaat dan de rest van de personages. Hij heeft ook een beetje de rol van waarschuwer tegen antisemitisme volgens mij.

Hoewel het een beste pil is denk ik dat ik het, niet nu maar later, nog wel eens ga lezen. ik heb er echt ontzettend van genoten.

Groetjes,
Willeke

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2008, 09:50

Afbeelding

Ik vond dit plaatje en moest gelijk aan dit boek denken. :D

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”