Joanne Harris - Rode schoenen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Joanne Harris - Rode schoenen

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2007, 16:26

Het vervolg op Chocolat wordt gezegd.
Inderdaad Vianne Rocher en haar dochtertje komen er weer in voor en ook Roux en de chocoladewinkel.
Maar dat is het dan ook.
Wat in Chocolat en haar andere boeken leuk is, de foefjes en de lichte magie, gaat deze keer wel erg ver.
Vianne heeft weer een chocolaterie maar nu in Parijs. Zij is een kleurloze vrouw geworden en heet nu Yanne Charbonneau, de winkel loopt amper, ze maakt zelf geen chocola meer, maar verkoopt kant en klare producten.
Maar dan komt de bijzondere en aparte Zozie d'Alba binnenlopen en in een maand tijd is de winkel weer helemaal opgebloeid, Vianne maakt weer chocola enz.
Zozie is echter een slechte heks, die alleen maar neemt, en daar gaat ze ver in. Ze palmt de dochter van Vianne met haar kunstjes helemaal voor zich in, ze leert haar alles over hekserij. Overal krast ze tekens in, voor dit en dat en zus en zo en dat gaat het hele boek zo door, mij ging het erg vervelen. Het lijkt bijna een les in hekserij ipv een roman. Tussendoor is er het verhaal van Roux en Vianne maar dat staat niet echt op de voorgrond en is erg dun.
De leuke, magische, geheimzinnige toon die de andere boeken hadden is hier veel te ver doorgevoerd. Het hele verhaal is een beetje gezocht.
Ook vreemd was dat het verhaal zich 4 jaar na het gebeurde in Chocolat afspeelt en iedereen heeft ineens internet, mobieltjes enz. Het hele verhaal rammelt nogal.

Ik maak er ook geen echt verslag van want veel meer dan dit kan ik er niet over vertellen. Jammer ik was blij dat er een nieuwe Harris was maar dit is het eerste boek van haar dat ik niet goed vind.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2007, 21:59

Was er al bang voor.. een opvolger die wil profiteren van eerder succes, dan moet je van goede huize komen. Ik dacht dat Harris dat was, maar dus niet..

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”