Pascal Mercier - Nachttrein naar Lissabon Samenleesboek sept 2007

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 31 Okt 2007, 18:45

Door jullie reacties word ik steeds benieuwder. Ik heb het al vier weken geleden besteld in de bibliotheek maar er is hier heel veel vraag naar.
(kopen doe ik zo weinig mogelijk omdat mijn kasten uitpuilen!)
Pieter

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 01 Nov 2007, 09:24

joepie!!!!!! superdeluxe, driewerf joepie!!!!!!

Ik heb gisteren een boekenbon gekregen.... En ik weet al aan wat ik die spendeer..... Nachttrein naar Lissabon dus :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(een supergelukkige) Inge

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2007, 10:12

He...wat goed Inge...

dan heb je hem zélf,
dit is eigenlijk een boek om te "hebben"he.

Gefeliciteerd met je bon!

Groeten
Wil

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 01 Nov 2007, 10:18

Da's het voordeel van verjaardagen, nieuwjaar, .....
:lol: :lol: :lol: :lol:

Inge

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2007, 10:28

He..je was jarig...dat vertelde je er niet bij.... van harte inge!!!


Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2007, 12:05

Ooo nog gefliciteerd Inge! :new-bday:

Dettie

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 01 Nov 2007, 13:01

Hey! Ook van mij van harte gefeliciteerd, Inge.
Fijn dat je Mercier nu ook "hebt". :D

Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Nov 2007, 13:14

Hartelijk gefeliciteerd, Inge
:bday: :bday: :bday:
En heel veel plezier en leesgenot in het komende jaartje.

Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 01 Nov 2007, 20:00

Bedankt hoor mensen :lol:

Inge

leni
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 Okt 2006, 13:35
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » 03 Nov 2007, 12:48

Ik mag niet achterblijven :GELUKKIGE VERJAARDAG..Ik ben ook bijna jarig maar ik ben niets met een boekenbon want hier kan ik het boek niet kopen..jammer.
Dikke proficiat Inge..dankzij jou kan ik het boek lezen dat is ook al tof..

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 04 Nov 2007, 11:25

Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Inge! En met de aanschaf van De Nachttrein naar Lissabon natuurlijk.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 04 Nov 2007, 21:08

Bedankt allemaal :lol:

Inge

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Nov 2007, 21:15

Veel leesplezier met dit mooie boek en alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

groetjes, irene

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Dec 2007, 13:11

Nou ik heb het ook uit!
Gelezen in het Duits, de taal waar het oorspronkelijk in geschreven werd.
Ik heb geen moeite met Duits lezen, natuurlijk moet ook ik het woordenboek er wel eens bij halen om woorden op te zoeken. Hinderlijk, maar wel leerzaam. Iedere keer blijkt maar weer hoeveel woorden, vaak heel gewone woorden je toch niet kent!
Voor mij was dit een boek waar ik stil van werd. Ik werd trouwens niet meteen helemaal voor het boek gewonnen, dat duurde even, maar toen ik uiteindelijk (bij de eerste 50 blz) overstag ging, werd het mooier en mooier. Toen kreeg ik steeds meer het idee, dit is een soort boek wat je om de zoveel tijd tegen het lijf loopt, dit is boek dat je gaat koesteren.
Het staat nu al voor mij vast, dat ik andere boeken van Mercier ook ga lezen. Dit is een schrijver die voor mij tot de allergrootste van dit moment behoort. Een echte favouriet dus. Ik kan dan wel even vooruit met nog 3 romans en 1 novelle.
Wat mij trouwens enorm verbaasde, is de ontdekking dat dit boek al in 2004 is uitgekomen! Ik dacht dat het van dit jaar was.
Ik zal er nog een mooie recensie over schrijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2007, 13:33

Ha wat ben je enthousiast! Ik heb het boek maar heb erge moeite altijd om die kleine letters te lezen. Ik ga binnenkort maar eens een vergrootglas aanschaffen, misschien lukt het dan beter.

Dettie
die uitkijkt naar je recensie.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 04 Dec 2007, 14:19

Het is een hele prestatie dit boek van ruim 400 blz. in het Duits te lezen.
Vooral de filosofische en psychologische passages lijken me moeilijk. Ik heb het ook pas uit (in het Nederlands) en er 16 dagen over gedaan maar vaak de kleine lettertjes twee keer moeten lezen om alles goed te laten doordringen. Ik vond het een heel geslaagd boek dat je aan het denken zet, vooral over jezelf. Ik kijk uit naar jouw recensie.

Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Dec 2007, 15:05

Ik moet hier wel enthousiast over zijn!
Niet veel moeite gehad met de kleine lettertjes, alleen doordat er zoveel op zinnen op een bladzijde staan, doe je er gemiddeld wat langer over.
Grote vraag lees je met een vergrootglas ook zo snel?

Roel

Dettie schreef:Ha wat ben je enthousiast! Ik heb het boek maar heb erge moeite altijd om die kleine letters te lezen. Ik ga binnenkort maar eens een vergrootglas aanschaffen, misschien lukt het dan beter.

Dettie
die uitkijkt naar je recensie.

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 04 Dec 2007, 15:07

Wat fijn dat jullie het ook hebben gelezen en er zo enthousiast over zijn, Roel en Pieter.

Voor mij was het echt een van dé toppers van het afgelopen jaar.

Duitse boeken in het Duits lezen is toch vaak het mooist, Roel.
Ik heb me vooral bij dit boek weer gerealiseerd hoe veel dat uitmaakt.
Jammer dat dat niet bij elke taal kan. :(

Roel, ik ben benieuwd naar je recensie.

Fijne dag!

Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Dec 2007, 15:52

Voor mij was het geen grote prestatie, want ik lees regelmatig zulke boeken in het Duits, zoals ook hier al eerder vermeld Romantiek. Eine Deutsche Affaire van de Duitse filosoof Rudiger Safranski, waarvan ik eerder al de biografie die hij over ETA Hoffmann (een van de mooiste en meest diepzinnige schrijvers van de Duitse romantiek, al wordt hij er niet echt toegerekend, hoewel zijn werk diepromantisch is.) heeft geschreven. In vergelijking met Friedrich Nietzsche, waar ik nu in het Duits aan begonnen ben, is Mercier lezen bij wijze van spreken een peuleschil. Nietzsche is toch lastig in de aparte formuleringen. Ik lees nu zijn Geburt einer Tragodie. Meteen al heel boeiend en moeilijk als het gaat over het verschil tussen apollinisch en dionysisch. Het is toch anders, dan ik altijd gedacht heb.
Terug naar Mercier.
Ik moet wel toegeven dat ik sommige passages ook meermaals heb moeten lezen eer ik ze begreep. Ik heb het niet getimed maar ik zal er ongeveer ook zolang over hebben gedaan. Het is een boek dat me diep geraakt heeft en alle vormen van emoties bij mij op wist te roepen!

Roel

PS Heb je mijn recensie over Beckett's debuut roman gelezen? Die is in het lijstje al behoorlijk gezakt.

PieterW schreef:Het is een hele prestatie dit boek van ruim 400 blz. in het Duits te lezen.
Vooral de filosofische en psychologische passages lijken me moeilijk. Ik heb het ook pas uit (in het Nederlands) en er 16 dagen over gedaan maar vaak de kleine lettertjes twee keer moeten lezen om alles goed te laten doordringen. Ik vond het een heel geslaagd boek dat je aan het denken zet, vooral over jezelf. Ik kijk uit naar jouw recensie.

Pieter

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Dec 2007, 16:11

Hé Ariadne (persoonlijk vind ik dat toch de mooiste van de twee, omdat deze bij het uitspreken poetischer klinkt!),

Dit is voor mij een heel bijzonder boek en zoals hier elders al gezegd, zal ik de rest van zijn werk ook gaan lezen. Ook in het Duits.

Voor mij is het dé topper.

In twee buitenlandse talen heb ik me bekwaamd: Engels en Duits. Boeken geschreven in die talen lees ik dan ook zoveel mogelijk in de oorspronkelijke taal. Helemaal mee eens, ik zou boeken ook wel al die andere talen willen lezen, maar ja dat ligt niet in het verschiet.

Trouwens jij vroeg me al weer een tijdje terug wat ik met "literatuur is transcendent" bedoelde. Ik heb daarop geantwoord, maar vraag me af of jij ook het antwoord nog gelezen hebt?

Groeten,
Roel

PS Hier in Roermond op het werk is het, als ik door het raam naar buiten kijk, behoorlijk donker voor overdag. De avond begint al vroeg!




Grada schreef:Wat fijn dat jullie het ook hebben gelezen en er zo enthousiast over zijn, Roel en Pieter.

Voor mij was het echt een van dé toppers van het afgelopen jaar.

Duitse boeken in het Duits lezen is toch vaak het mooist, Roel.
Ik heb me vooral bij dit boek weer gerealiseerd hoe veel dat uitmaakt.
Jammer dat dat niet bij elke taal kan. :(

Roel, ik ben benieuwd naar je recensie.

Fijne dag!

Grada

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 04 Dec 2007, 19:26

Roel schreef:Dit is voor mij een heel bijzonder boek en zoals hier elders al gezegd, zal ik de rest van zijn werk ook gaan lezen. Ook in het Duits.


Genau. Meine Idee! :D

In twee buitenlandse talen heb ik me bekwaamd: Engels en Duits. Boeken geschreven in die talen lees ik dan ook zoveel mogelijk in de oorspronkelijke taal. Helemaal mee eens, ik zou boeken ook wel al die andere talen willen lezen, maar ja dat ligt niet in het verschiet.


Engels ligt mij van de buitenlandse talen het best.
Maar verder lees ik Spaans, Duits en Frans ook vrij gemakkelijk.
Alle hoofdtalen van de wereld, dat zou mooi zijn, maar dan moet ik me alsnog tot een geniaal talenwonder ontpoppen... zoals die jongen die in een week IJslands leerde. Dat zal wel niet meer gebeuren. ;)

Trouwens jij vroeg me al weer een tijdje terug wat ik met "literatuur is transcendent" bedoelde. Ik heb daarop geantwoord, maar vraag me af of jij ook het antwoord nog gelezen hebt?


Oeps! Ik ga onmiddellijk kijken.

groet,
Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 11 Dec 2007, 15:47

Hoi Grada,

Jij leest ook in het Frans en het Spaans.
In het Frans zou ik graag Marcel Proust meestwerk "Op zoek naar de verloren tijd" lezen en werk van Yourcenar bv, maar dat lukt helaas niet.

Ik ben nieuwsgierig, wat heb je voor schrijvers buiten Cervantes in het spaans gelezen? Jammergenoeg wordt er maar bitter spaanse literatuur in het Nederlands vertaald. Naast Cervantes heb ik alleen Rodereda, Gopui, Munoz Molina en Galdos in Nederlandse vertaling gelezen.

Groeten,
Roel

Grada schreef:
Roel schreef:Dit is voor mij een heel bijzonder boek en zoals hier elders al gezegd, zal ik de rest van zijn werk ook gaan lezen. Ook in het Duits.


Genau. Meine Idee! :D

In twee buitenlandse talen heb ik me bekwaamd: Engels en Duits. Boeken geschreven in die talen lees ik dan ook zoveel mogelijk in de oorspronkelijke taal. Helemaal mee eens, ik zou boeken ook wel al die andere talen willen lezen, maar ja dat ligt niet in het verschiet.


Engels ligt mij van de buitenlandse talen het best.
Maar verder lees ik Spaans, Duits en Frans ook vrij gemakkelijk.
Alle hoofdtalen van de wereld, dat zou mooi zijn, maar dan moet ik me alsnog tot een geniaal talenwonder ontpoppen... zoals die jongen die in een week IJslands leerde. Dat zal wel niet meer gebeuren. ;)

Trouwens jij vroeg me al weer een tijdje terug wat ik met "literatuur is transcendent" bedoelde. Ik heb daarop geantwoord, maar vraag me af of jij ook het antwoord nog gelezen hebt?


Oeps! Ik ga onmiddellijk kijken.

groet,
Grada

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2007, 19:08

Dag Roel,

Er is een kleine maar fijne uitgeverij die boeken uitgeeft van Spaanse schrijvers http://www.mkw-uitgevers.nl/

Voor hun Spaanse bibliotheek zie http://www.mkw-uitgevers.nl/spabib.html

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Dec 2007, 23:22

Ik heb pas Sneller dan het licht gelezen van Javier Cercas, ook uit het Spaans vertaald. Vond het een mooi boek, ben benieuwd naar meer van hem.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Dec 2007, 11:50

Ken ik, Dettie.
Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief.
Probleem is, welk boek kiezen???
Ik denk gewoon maar een keer proberen.

Groeten,
Roel

Dettie schreef:Dag Roel,

Er is een kleine maar fijne uitgeverij die boeken uitgeeft van Spaanse schrijvers http://www.mkw-uitgevers.nl/

Voor hun Spaanse bibliotheek zie http://www.mkw-uitgevers.nl/spabib.html

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten