Pascal Mercier - Nachttrein naar Lissabon Samenleesboek sept 2007

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2007, 14:21

o o o wat word ik toch nieuwsgierig naar dit boek, tijd tijd, my kingdom for tijd :-)

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Okt 2007, 15:08

Wacht je dan op een uitgave met grote letters??
Of een gesproken boek, dat kan ook..

Grada

Berichtdoor Grada » 10 Okt 2007, 20:42

:lol: Marjo!

Ik ben er even mee gestopt.

Die grote en diepe wijsheden achter elkaar door, daar werd ik opeens behoorlijk moe van...
Ja, ja, nu weten we het wel.... zoiets.... :p :D
Straks pak ik het wel weer op, hoor.
Want ik wil toch weten hoe het afloopt.
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2007, 22:34

Ik heb het in huis Marjo maar die kleine lettertjes zijn inderdaad wel een struikelblok en nog stapels boeken hier waar ik nog een recensie van 'moet' schrijven.

Dettie

Grada

Berichtdoor Grada » 14 Okt 2007, 05:31

Nou, ik ben weer begonnen en het is weer prachtig!
Het is natuurlijk helemaal geen slecht teken dat je zo nu en dan een boek opzij moet leggen.... In tegendeel, dat is een uitstekend teken.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 14 Okt 2007, 11:11

In dit geval wel, maar als ik een boek weg kan leggen zonder noodzaak van buiten af dan, dan is dat een slecht teken.. Dan boeit het niet genoeg.

Grada

Berichtdoor Grada » 14 Okt 2007, 21:23

Dat denk ik ook wel, Marjo.
Meestal leg ik een boek pas weg als ik er niet door geboeid raak.
Dan ontbreekt het stilistische genot, de spanningsboog verslapt, de ideeën liggen er te dik op, het wemelt van de clichees (van dik hout zaagt men planken...) of het is allemaal te onbenullig voor woorden.
(hoewel ik wel iemand ben van een boek een faire kans geven, dus niet te snel in de hoek smijten... ;))
Maar in sommige gevallen moet ik een pauze inlassen juist omdat het boek zo goed is, er zoveel behartenswaardigs en moois instaat. Dan wil ik dat goed laten doordringen en elek mooie vondst een eigen kans geven. En dat is nu dus het geval. :D

Net als dat ik dan langzamer ga proberen te lezen naar het einde van het boek toe... :D
Mercier beschrijft dat zelf ook in een passage waar Gregorius zich realiseert dat het manuscript van Prado nog maar enkele passages bevat die hij nog niet gelezen heeft. Gelukkig krijgt hij dan weer een paar brieven toegespeeld, deze keer van de jongere zus, Mélodie. :)

Ariadne

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Okt 2007, 08:32

Ik heb daar geen geduld voor. Ik lees dan door, en zet het boek neer op de herleesplank..maar ja, ik kom daar niet altijd aan toe, dus misschien is jouw manier wel beter..

Inge

Berichtdoor Inge » 15 Okt 2007, 10:33

Ik vond het "het" ideale boek voor in bed.... Een hoofdstukje of 2 lezen, er een beetje over liggen nadenken en al "filosiferend" in slaap vallen....

Ik kon het boek ook geen uren aan een stuk lezen. Er stond teveel in om over na te denken.

Inge

Grada

Berichtdoor Grada » 15 Okt 2007, 11:45

Precies! Over elke passage kun je uren nadenken.

Dat ik het in het Duits lees, is ook zeker een vertragende factor.
In dit geval dus helemaal OK.

:) Ariadne

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2007, 15:19

Oei moet er niet aan denken... in het Duits lezen!
Langzamerhand werk ik toe naar De nachttrein... nog 'maar' een paar boeken te lezen en dan hoop ik te kunnen beginnen.

Dettie

leni

Berichtdoor leni » 15 Okt 2007, 16:28

Ik ben een tijdje 'op kot' en heb me een mooi leeslampje gekocht..ik kan al bijna niet meer wachten Inge..ik zie me al liggen zoals jij dat beschrijft ..beetje lezen..beetje liggen met ogen toe en filosoferend indommelen. Ik barst bijna van ongeduld...
aub postbode kom gauw...

Inge

Berichtdoor Inge » 15 Okt 2007, 16:33

Nog niet aangekomen dus :shock: is hier maandag vertrokken.... Misschien verder in de week :)

Inge

leni

Berichtdoor leni » 19 Okt 2007, 19:29

Het boek ligt al in het postkantoor, want kon niet in de brievenbus..De brievenbussen in Portugal zitten soms op 300 m. van het huis. waartoe ze behoren.En ik was de, hele week afwezig. Probeer morgen naar het postkantoor te gaan(20 km van hier)Ja..je moet er wat voor over hebben om een mooi boek te kunnen lezen...en ben nu nog niet zeker of het op zaterdag open is..duimen maar. BEDANKT INGE en WIL...

WilV

Berichtdoor WilV » 19 Okt 2007, 21:28

Het is in ieder geval in het land zullen we maar zeggen :)

Hoop dat je t snel te pakken krijgt,
en dat je het net zo mooi vind als je hoopt.

Veel leesplezier in ieder geval,

Groetjes
Wil

Grada

Berichtdoor Grada » 20 Okt 2007, 12:20

Boehoehoehoehoe...... Ik heb het uit! Verschrikkelijk.... Wat nu?

:(

Ariadne

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2007, 12:43

Vertel hoe je het vond... verslag maken... :D

Dettie
die graag plaagt

Grada

Berichtdoor Grada » 20 Okt 2007, 14:32

:p :D

Inge

Berichtdoor Inge » 21 Okt 2007, 08:55

Ik ben ook blij dat het alvast in portugal geraakt is :lol: Ik hou altijd een beetje mijn hart vast bij al dat verzenden met de post :?

Inge

leni

Berichtdoor leni » 21 Okt 2007, 13:53

Post was toe op zaterdag..maandag gaat mijn echtgenoot het boek ophalen en zaterdag kan ik het beginnen lezen als ik terugkom(studeer momenteel op de universiteit in Coimbra).Deze week toch teveel werk om boek te beginnen.

leni

Berichtdoor leni » 30 Okt 2007, 18:09

Inge en Wil...
maandag in de bus naar Coimbra beginnen lezen..de reis ging nu wel supersnel.Op blz 35 al zitten janken...de herkenning..Pessoa is dichtbij in dit boek...afscheid van een vorig leven als leraar(die lln hebben nog zoveel voor zich.....).Ik ben er onderste boven van. Gisteravond nog anderhalf uur gelezen..tot mijn ogen niet meer konden..ben tot blz 79.Boek gaat niet uit mijn hoofd. Vandaag hier in Coimbra inwijdingsfeest voor de nieuwe studenten..wat doe ik? ga ik naar huis om verder te lezen of feest ik mee..ik ben helemaal geen feestbeest , maar ik had beloofd aan de medelln om mee te gaan.( moet later een paper maken over deze dag.).
Vanochtend in de bib gaan zoeken of Amadeo Prado bestaat, nee dus: Ook geen Portugese vertaling van Merciers boek ..jammer het was een prima oefening geweest. Ik troost me met de originele gedichten van Pessoa want volg nu ook Pessoastudies,interessant maar supermoeilijk.

Steven

Berichtdoor Steven » 30 Okt 2007, 20:39

Wat ik mij trouwens nog afvroeg een tijdje terug met betrekking tot het boek. We zijn het eigenlijk allemaal eens dat dit een prachtig boek is, dat barstensvol staat met prachtige zin. Maar is dit boek al blijvend? Is het een boek dat we over 20/50 jaar nog steeds herinneren als een prachtig boek dat gelezen moet worden, of zijn we het al lang vergeten en lezen we de mooiste boeken van dat moment?

Sommige boeken waarvan je denkt dat ze blijvend zijn verdwijnen als een speer en andere verrassen en blijven juist wel. Bij dit boek weet ik het nog niet. Het heeft alles om blijvend te zijn, maar of het dat is ligt ook aan ons.

Inge

Berichtdoor Inge » 30 Okt 2007, 20:45

Ik denk dat het een boek is dat je in je kast moet liggen hebben om zo nu en dan eens een stukje uit te lezen. dan wordt het een blijvend boek.... Ik weet niet, als het bij 1 keer lezen blijft of het dan blijvend wordt. Voor mensen die niet veel lezen waarschijnlijk wel maar bij veellezers zal er ongetwijfeld iets anders voor in de plaats komen.

Inge

Steven

Berichtdoor Steven » 31 Okt 2007, 17:22

Inge schreef:Ik denk dat het een boek is dat je in je kast moet liggen hebben om zo nu en dan eens een stukje uit te lezen. dan wordt het een blijvend boek.... Ik weet niet, als het bij 1 keer lezen blijft of het dan blijvend wordt. Voor mensen die niet veel lezen waarschijnlijk wel maar bij veellezers zal er ongetwijfeld iets anders voor in de plaats komen.

Inge

Maar zelfs veellezers hebben boeken waaraan de herinnering blijvend is. Wat je wil herlezen en waar je andere boeken mee gaat proberen te vergelijken.

leni

Berichtdoor leni » 31 Okt 2007, 18:34

Ik lees zeer weinig proza maar 'Dagboek van Albion Moonlight ' van Kenneth Patchen zal me altijd bijblijven..ik heb het al 3 keer herlezen en nu lees ik (in het Portugees) al voor de 3de keer Het grote schrift.van Agotha Kristof. Ik ben zeer selectief en vind weinig boeken echt boeiend.
Maar als ik ze uitlees weet ik waarom..omdat ik ze niet wil vergeten. en daarom lees ik ze vaak twee keer (zoals ik een gedicht ook meer lees dan één keer, het is een attitude die van het poëzielezen komt denk ik)

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”