Pascal Mercier - Nachttrein naar Lissabon Samenleesboek sept 2007
Ik heb Nachttrein naar Lissabon ook gelezen en ik vind het een juweel van een boek. Ik denk niet dat ik dit jaar nog een mooier boek zal lezen. Vanaf de eerste zin zit je midden in het verhaal en wordt je meegezogen in de aparte sfeer dit dit boek kenmerkt: dromerig, schemerig, desolaat. Het verhaal blijft tot het eind boeien, de hoofdpersonen worden met veel oog voor detail en zeer levensecht neergezet en de stukken die geciteerd worden uit het boek van Amadeu de Prado of uit zijn nagelaten brieven geven veel stof tot nadenken. Het boek zit ook vol mooie metaforen: de rechter zonder ruggengraat met een kromgetrokken rug door de ziekte van Bechterev, de trein van het leven etc. Normaalgesproken schrijf ik altijd wat mooie zinnen op die me zijn opgevallen, maar in dit geval kan ik het hele boek wel aanhalen. Kortom, ik heb genoten van dit boek. Zelfs de kaft vind ik prachtig. Dit boek verdient het (meerdere malen) herlezen te worden. Er zit zoveel in. Het is onmogelijk om dat allemaal in een lezing te zien.
P.S. De recensie van de Volkskrant laat weinig te raden over, zeg. Ik ben blij dat ik die niet gelezen heb voordat ik aan het boek begon.
P.S. De recensie van de Volkskrant laat weinig te raden over, zeg. Ik ben blij dat ik die niet gelezen heb voordat ik aan het boek begon.
Ja goed het Sarah..ik was er ook helemaal van onder de indruk, mijn hele exemplaar zit vol met onderstrepingen,
en het gedeelte over loyaliteit (blz. 212) en over teleurstelling (blz 218) heb ik zelfs overgeschreven. Te lang om hier even te citeren inderdaad, maar zó mooi.
Als ik jou zo lees krijg ik meteen weer zin in herlezen.
groetjes
Wil
en het gedeelte over loyaliteit (blz. 212) en over teleurstelling (blz 218) heb ik zelfs overgeschreven. Te lang om hier even te citeren inderdaad, maar zó mooi.
Als ik jou zo lees krijg ik meteen weer zin in herlezen.
groetjes
Wil
Nou Wilv, ik zit halverwege het boek. Binnenkort krijg je het terug, dan kan je het weer lezen
Het staat inderdaad vol met mooie zinnen, diepzinnige gedachten,.....
Het is een boek dat je traag moet lezen (maar dat heb ik al gezegd zeker?) Ik lees het 's avonds en dat heeft 2 voordelen: ten eerste slaap ik na een uurtje lezen in dit boek rustiger in omdat ik minder lig te piekeren over wat ik nog moet doen, wat ik vergeten ben te doen,......(ja gewoon rustig liggen denken over de woorden/zinnen in het boek maakt je rustig,) ten tweede is het eigenlijk het enige moment op een dag dat het zo rustig is dat je niet steeds afgeleid wordt.
Inge

Het staat inderdaad vol met mooie zinnen, diepzinnige gedachten,.....
Het is een boek dat je traag moet lezen (maar dat heb ik al gezegd zeker?) Ik lees het 's avonds en dat heeft 2 voordelen: ten eerste slaap ik na een uurtje lezen in dit boek rustiger in omdat ik minder lig te piekeren over wat ik nog moet doen, wat ik vergeten ben te doen,......(ja gewoon rustig liggen denken over de woorden/zinnen in het boek maakt je rustig,) ten tweede is het eigenlijk het enige moment op een dag dat het zo rustig is dat je niet steeds afgeleid wordt.
Inge
Nou Wilv, ik zit halverwege het boek. Binnenkort krijg je het terug, dan kan je het weer lezen
Ha ha..dat was geen stille hint hoor, doe maar rustig aan.
Ja je moet het op je gemak lezen, en sommige stukken herlezen. Ik had de luxe dat ik het in de vakantie las, dan heb je altijd alle tijd en rust , juist voor zo'n boek.
Groetjes
Wil
Ik wilde het graag lezen als samenleesboek van september, maar het was voortdurend uitgeleend in de bieb. Daarom had ik het al opgegeven.
En toen?
Geheel per toeval kreeg ik het van mijn echtgenoot kadoo als boek om tijdens onze vakantie te lezen. In het Duits wel te verstaan...
Want hij leest duitstalige schrijvers altijd in het Duits en we gingen naar Duitsland op vakantie.... dus tja, dan kon dat niet anders dan zo, dat begreep ik toch ook wel....
Ik ben erin begonnen dus.
Het is genieten geblazen!
Prachtig!
Maar het zal wel even duren eer ik het uit heb, want mede door dat *&^&$$#maledictus**&^$### Duits dus, gaat het erruggggg langzaam!
U hoort nog!
groetjes,
Ariadne
En toen?
Geheel per toeval kreeg ik het van mijn echtgenoot kadoo als boek om tijdens onze vakantie te lezen. In het Duits wel te verstaan...
Want hij leest duitstalige schrijvers altijd in het Duits en we gingen naar Duitsland op vakantie.... dus tja, dan kon dat niet anders dan zo, dat begreep ik toch ook wel....

Ik ben erin begonnen dus.
Het is genieten geblazen!
Prachtig!
Maar het zal wel even duren eer ik het uit heb, want mede door dat *&^&$$#maledictus**&^$### Duits dus, gaat het erruggggg langzaam!

U hoort nog!
groetjes,
Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'
Dat klopt helemaal, Wil.
'Woord voor woord' en 'zin na zin' moet ik doelbewust tot mij nemen.
Soms met het woordenboek in de hand (of mijn man...
)
Dus gaat het langzaam.
Dat is wennen voor mij, want ik ben een heuse lettervreter.....
Maar bij dit boek voelt dat inderdaad als een voordeel.
Het is ook traag geschreven, om het zo maar eens te zeggen.
Die nachttrein is bepaald geen hogesnelheidstrein, eerder een boemeltje.
groetjes,
Ariadne
'Woord voor woord' en 'zin na zin' moet ik doelbewust tot mij nemen.
Soms met het woordenboek in de hand (of mijn man...

Dus gaat het langzaam.
Dat is wennen voor mij, want ik ben een heuse lettervreter.....
Maar bij dit boek voelt dat inderdaad als een voordeel.
Het is ook traag geschreven, om het zo maar eens te zeggen.
Die nachttrein is bepaald geen hogesnelheidstrein, eerder een boemeltje.

groetjes,
Ariadne
Jee, mensen, wat een mooi boek is dit. Ik ben nu halverwege ongeveer en ik kan het gewoon niet wegleggen. Elk woord, elke zin doet ertoe en is goed gekozen! En ik heb de hele tijd zo'n heerlijk gevoel dat iemand nu eindelijk eens zegt waar het op staat! Heb dan ook mijn onderschrift met een uitspraak van Multatuli vervangen door een citaat uit dit boek (zij het met een beetje pijn in het hart ook....).
Zalig! Heerlijk! Prachtig! Magnifiek!
(superlatieven te weinig gewoon....
)
Ariadne
Zalig! Heerlijk! Prachtig! Magnifiek!
(superlatieven te weinig gewoon....

Dat is lief maar..kijk eens goed onder mijn naam..ik woon in Portugal hoor..Alhoewel..als iemand het me wil sturen dat zou wel fantastisch zijn..het is wel een kwestie van vertrouwen ..de post , de opstuurder..de ontvanger, en het daarna terugsturen..het moet allemaal goed lukken..dus..misschien is het een riskante onderneming vandaar mijn zorg.. De kosten zou ik allemaal dragen natuurlijk ..
Ha ha..o je..dat had ik even gemist..ik dacht dat je in Belgie woonde
van mij mag het naar Portugal hoor, dat komt vast wel goed.Alleen zie jiJ dat zitten Inge..ik verzin wel van alles, maar jij bent dan degene die het naar Portugal moet sturen.
En Leni mijn exemplaar staat wel vol met onderstreping en aantekeningen..als dat geen bezwaar is? En het is wel een dik boek..ik vrees dat het een kostbaar grapje gaat worden.
ik hoor het wel weer,
Groetjes
Wil

van mij mag het naar Portugal hoor, dat komt vast wel goed.Alleen zie jiJ dat zitten Inge..ik verzin wel van alles, maar jij bent dan degene die het naar Portugal moet sturen.
En Leni mijn exemplaar staat wel vol met onderstreping en aantekeningen..als dat geen bezwaar is? En het is wel een dik boek..ik vrees dat het een kostbaar grapje gaat worden.
ik hoor het wel weer,
Groetjes
Wil
O Inge..ik heb niks liever dan bezoek...je bent al hartelijk welkom..maar nee..als je het mocht opsturen betaal ik echt de kosten via mijn belgische bankrekening. Dat zal het probleem nt zijn maar..zou het niet verloren kunnen gaan? Dat is mijn vrees. Dus..als Wil het wil ligt de verantwoordelijkheid bij haar...en pas dan zou ik voorstel aannemen..
Ik zou nog op dit boek terugkomen, maar dat was ik helemaal vergeten. Dus pas nu een reactie van mij, terwijl ik het boek al in augustus heb gelezen.
Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij de mensen boven mij, het is inderdaad een schitterend boek met ontzettend veel mooie zinnen. Steeds weer kom je zinnen toch waarvan je denkt: dat moet de mooiste zin uit het boek zijn. En dan als je verder leest kom je weer een zin tegen die de competitie aankan met de rest.
Continu wil je verder lezen, meer mooie zinnen, nog dieper het verhaal in, nog meer uitwerkingen van de personages. Mercier weet in dit boek een bijzonder mooie sfeer neer te zetten, waarbij het boek van Amadeu de Prado een geweldige draad is die door het boek heen blijft lopen. Het begin is misschien iets te toevallig, maar dat kan de pret bij mij niet drukken.
Bijzonder voor mij was dat ik op het moment dat ik het las op vakantie was in Portugal. Dat geeft een extra sfeer, zeker als je bedenkt dat ik de dag nadat ik het boek uit had een bezoek bracht aan Lissabon. Leuke dat je dan allemaal dingen kan herkennen uit het boek en dat je sommige dingen beter gaat begrijpen. Lissabon is een hele mooie stad om in rond te dwalen en met dit boek wordt dat alleen maar mooier.
Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij de mensen boven mij, het is inderdaad een schitterend boek met ontzettend veel mooie zinnen. Steeds weer kom je zinnen toch waarvan je denkt: dat moet de mooiste zin uit het boek zijn. En dan als je verder leest kom je weer een zin tegen die de competitie aankan met de rest.
Continu wil je verder lezen, meer mooie zinnen, nog dieper het verhaal in, nog meer uitwerkingen van de personages. Mercier weet in dit boek een bijzonder mooie sfeer neer te zetten, waarbij het boek van Amadeu de Prado een geweldige draad is die door het boek heen blijft lopen. Het begin is misschien iets te toevallig, maar dat kan de pret bij mij niet drukken.
Bijzonder voor mij was dat ik op het moment dat ik het las op vakantie was in Portugal. Dat geeft een extra sfeer, zeker als je bedenkt dat ik de dag nadat ik het boek uit had een bezoek bracht aan Lissabon. Leuke dat je dan allemaal dingen kan herkennen uit het boek en dat je sommige dingen beter gaat begrijpen. Lissabon is een hele mooie stad om in rond te dwalen en met dit boek wordt dat alleen maar mooier.
Het boek is uit. Het gaat deze week nog op de post.
Ik vond het een meesterlijk boek. Zoveel filosofische wijsheid en daar dan toch nog eens een verhaal kunnen aan binden dat ook blijft boeien.... Ongelooflijk.
Ik koop dat boek ook. Ik wil het zelf ook hebben. Staat op mijn verlanglijstje bij eci zodat ik bij de volgende kwartaalselectie weet wat gekocht.
Inge
Ik vond het een meesterlijk boek. Zoveel filosofische wijsheid en daar dan toch nog eens een verhaal kunnen aan binden dat ook blijft boeien.... Ongelooflijk.
Ik koop dat boek ook. Ik wil het zelf ook hebben. Staat op mijn verlanglijstje bij eci zodat ik bij de volgende kwartaalselectie weet wat gekocht.
Inge
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”