Probeer het mortuarium.
Het is een boek in 'matter-of-fact' stijl, maar wat moet je ermee?
De hoofdpersoon werkt voor een wapenhandelaar, een dikke man kil maar met grillen, hardwerkend maar waarvoor?
Ze regelt transporten, is aanwezig bij onderhandelingen, zit een tijdje in de gevangenis en ontsnapt, de standaard ingrediënten voor een thriller.
Dat is ongeveer de helft van de hoofdstukjes, na zo'n hoofdstukje volgt een hoofdstukje waarin ze verteld over de tijd nadat ze een gewone huisvrouw-met-baan is en de herinneringen boven komen.
Beetje moreel dilemma, beetje spanning, beetje gewoon huisleven (lijkt spiderman wel), beetje beschrijving van persoonlijke motieven en relaties. Of de seksscène en de achtervolging missen kan ik me niet herinneren. De pseudo-poëtische droom en de suggestie van een maatschappij typering in ieder geval niet.
Maar moet zo makkelijk weggezet worden?
Voor de spanning hoefde ik dit boek niet te lezen, want het gaat niet om wat er gebeurt, maar om de motieven van de hoofdpersonen.
Waarom doet ze dit werk? En waarom verteld ze in zo'n verbeten stijl? Wat zoekt ze in deze handel? Afleiding in een betekenisloze oninteressante wereld? Spanning omdat ze nu eenmaal zo'n inhoudsloos rambo-figuur is? Bewondering van een sterke man? Vlucht voor onzekerheid of de herinneringen aan een traumatische jeugd?
Het is zoeken en ik zwiepte van de ene naar het andere vage vermoeden, het bleef onbestemd.
Naarmate het boek vordert valt de rambo theorie af, ze blijkt toch gevoel te hebben. En wat te denken van die Jimmy? Waarom fascineert die man haar zo? Zelf vond ik het een walgelijk schepsel, wat niet echt helpt om te begrijpen wat de schrijfster nu eigenlijk bedoelt.
Zo gaat het ook met het antwoord op de vraag of illegale wapenhandel nu wel of niet immoreel en verwerpelijk is? En hoe de hoofdpersoon dit voor zichzelf goed praat. Vooral voor wie de film Lord of War heeft gezien, waarin gesteld word dat daar waar een voedingsbodem voor escalatie is, de aanwezigheid van goedkope wapens zorgt voor escalatie naar oorlog.
Het kiezen voor zo'n onderwerp geeft wel min of meer de belofte dat er in ieder geval meer stof tot nadenken wordt geboden, maar dit blijft min of meer afwezig. Het enige verklaring is een uitspraak die je van the american rifle association zou verwachten: Met wapens kunnen onschuldigen zich verdedigen tegen de slechte mensen.
Een hypocriete en simpele bewering.
De hoofdpersoonwil duidelijk die pijnlijke vraag negeren, leed dat ze ziet grijpt haar aan. Leed dat buiten haar gezichtsveld bestaat negeert ze volkomen. Maar moet ons wat dat betreft nu nog eens een spiegel worden voorgehouden? Leven we niet allang met een collectief schuldgevoel? Zijn we niet allang murw en geven we ons niet met een hol gevoel over aan een hedonistische levensstijl? Ik in ieder geval wel.
Daarom weet ik niet wat ik van dit boek moet vinden.
De kaft staat me tegen, de schrijfstijl staat me tegen, in de hoofdpersoon kon ik me totaal niet verplaatsen, laat staan in haar baas, qua maatschappij beschrijving kan ik het ook niet helemaal waarderen.
Maar waarom knaagt het dan toch wat? Is het alleen het idee dat ik iets mis, iets over het hoofd zie, tekort schiet als lezer? Of heeft ze een onbewuste snaar geraakt?
Ik weet het niet.
Dan zijn er aan het einde van het boek nog de onbestemde dromen, die volledig uit de toon vallen bij de rest van het boek.
Maar er zijn zovele boeken die ik niet kan waarderen maar waar een grote doelgroep voor is. 'De da Vinci Code' ???
Ik kan niemand aan-, of afraden dit boek te gaan lezen. Waarschijnlijk is het niet voor mijn ogen bedoelt, zijn er mensen die het een intrigerend boek vinden of misschien zeer geschikt voor verloren kwartiertjes op perrons en tijdens de reclames op tv.
In ieder geval bedankt voor het opsturen, als iemand het boek wil lezen, stuur me dan even een berichtje, dan stuur ik het door.
De volgende scene geeft waarschijnlijk een betere indruk van het boek:
'De inlichtingendienst scant de ether en tapt de lijnen op gecodeerde berichten. In het Wiskundig Centrum worden ze vertaald.
Iedere wapenhandelaar weet dit en is er bang voor. Wat wil Shen-li van mij? Ik moet dringend mijn gedachten ordenen. Mijn mobiel redt me. Het is Jimmy. Zijn moeder heeft een beroerte gehad. Hij vliegt morgen naar Canada en laat alles voorlopig aan mij over. Ik stamel: 'O god, Jimmy, ja natuurlijk, ga maar gauw.'
Wat een kloteavond. Mijn eten is inmiddels koud.
Shen-li vraagt of alles oke is en net als ik probeer te knikken, stapt er een nichtje van Martin binnen. Als zij mij hier zo ziet zitten, weet Martin vanavond nog dat ik niet alleen was.'
Eva Maria Staal - Probeer het mortuarium
Eva Maria Staal - Probeer het mortuarium
levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Eva Maria Staal signeert
Berkel en Rodenrijs - Zaterdag 17 februari is Eva Maria Staal, oud-inwoonster van Berkel en Rodenrijs, te gast bij kantoorboekhandel Van Atten aan de Kerkstraat. Zij zal van 14.00 tot 16.00 uur haar onlangs verschenen boek 'Probeer het mortuarium' promoten en signeren.
De debuutroman van Staal gaat over een vrouw in de wapenhandel. Ze kan erover meepraten, want ooit is Staal, die een pseudoniem gebruikt, zelf ook actief geweest in de wapenhandel. Het boek is uitgegeven door Nieuw Amsterdam en kost € 15,95 in de boekhandel.
Hmm, is dat waar of is het een reclamestunt van de uitgever?
Dettie schreef:Eva Maria Staal handelde jarenlang in wapens en schrijft voor Hollands Maandblad. Dit is haar debuutroman.
Staat op de site van uitgeverij Nieuw Amsterdam.hendrik schreef:Of de seksscene en de achtervolging missen kan ik me niet herrineren
Wat bedoel je hiermee Hendrik?
Dettie
Dat het zo nu en dan wel erg lijkt op een standaard thriller.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”