De Engelse schrijver Charles Dickens is geen schrijver van een duidelijke verhaallijn, het zijn juist vaak meerdere verhalen die samenkomen in zijn romans. In Bleak House kijkt een zekere dame Esther Summerson terug op haar jeugd. Esther staat als kind al alleen in de wereld, haar moeder heeft haar al vroeg in de steek gelaten, dat is tenminste het verhaal wat men haar heeft verteld. Ze ontmoet bij een bezoek aan de fanatieke en ietwat eigenaardige Mevrouw Jelleby, Richard en Ada, ook wezen, die vertellen dat ze wonen bij Meneer Jarndyce. Zo ontmoet Esther meneer Jarndyce die haar voogd wordt en ze wordt er zelfs zijn persoonlijke bediende.
Tegelijkertijd schildert Dickens beetje bij beetje het leven van het echtpaar Dedlock die een teruggetrokken leven leiden op landgoed Chesneywold. Sir Leicester Dedlock is een gevierd man, Lady Dedlock, die zelfs op latere leeftijd nog beeldschoon is, verbergt een aantal vreselijke geheimen. Iedereen in dit boek raakt betrokken bij de chancery, een instituut voor advocaten en rechters, waar zaken behandeld worden die jaren doorgaan en nooit lijken te eindigen. Ada en Richard worden verliefd op elkaar en dit leidt na jaren tot een tragische liefde. De werelden van Jarndyce (zoveel John Jarndyce als de advocaten Jarndyce en Jarndyce) en Dedlock kruipen steeds verder naar elkaar toe. Dit culmineert op een gegeven moment in een spannende zoektocht naar de moeder van Esther.
Er lopen zoveel lijnen door dit boek dat het moeilijk is na te vertellen. Talloze, opnieuw kleurrijke personages bevolken deze kloeke roman. Als Dickens meteen op pagina 1 en verder de weerscondities van het 19de eeuwse London beschrijft ben in de ban. Gaandeweg vraag je je af waar dit allemaal toe moet leiden, vele honderden bladzijden verder zie je pas eigenlijk waar het omdraait. Al is dit niet in van zijn beste romans, Bleak House blijft boeiend en ontroerend genoeg om tot het einde te boeien.
Charles Dickens - Bleak House
Geeft niet Bernadet.
Ik had het langer kunnen maken, maar ik heb veel van die tussen verhalen weggelaten. Ook al omdat ik veel zou moeten gaan terugzoek en daar heb ik geen tijd voor. Het barst hier werkelijk van de tussen verhalen of subplots. De advocatuur is wat hier alles moet binden.
Ja, het is klein afgedrukt, oud engels vaak en daardoor doe je er wel even over. Ik heb er van vlak voor kerstmis tot in februari dit jaar overgedaan.
Ik had het langer kunnen maken, maar ik heb veel van die tussen verhalen weggelaten. Ook al omdat ik veel zou moeten gaan terugzoek en daar heb ik geen tijd voor. Het barst hier werkelijk van de tussen verhalen of subplots. De advocatuur is wat hier alles moet binden.
Ja, het is klein afgedrukt, oud engels vaak en daardoor doe je er wel even over. Ik heb er van vlak voor kerstmis tot in februari dit jaar overgedaan.
Dettie schreef:Roel, ik kan het verslag niet plaatsen op de site omdat het kort is. Sorry.
Had ik maar wat meer tijd of 6 paar afzonderlijk functionerende ogen dan zou ik het onmiddellijk gaan lezen.
Groet
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”