Albert Camus - De pest samenleesboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2006, 14:49

Ja Inge, jij had je mening al gezegd. Ik had eigenlijk van commentaar van mensen die ik ken de indruk dat het een érg mooi boek was. Maar er wordt hier nogal lauw op gereageerd, irene is niet echt enthousiast, jij niet. Harry S, jij was wél te spreken over dit boek?

Bernadet

Harry S

Berichtdoor Harry S » 30 Okt 2006, 22:32

Hoi Bernadet,

Het was geen boeiend boek,ik vond het eerder een beklemmend en bizar verhaal.Ik vond dat het vragen opriep over de zin van het leven,zoals het kind dat na hevig lijden toch moest sterven.Misschien heeft de schrijver wel de bedoeling gehad dat het boek niet direct vergeten werd na het gelezen te hebben.
Het is nou niet bepaald een boek dat ik uit eigen beweging graag zou gaan lezen.
Momenteel ben ik ook in een ouder boek aan het lezen. "Komedianten trokken voorbij" van Johan Fabritius",hierin komen de personages zelf aan bod, dit bevalt mij eerlijk gezegd beter dan "de pest".

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2006, 14:21

Van Fabricius ken ik alleen het meisje met de blauwe hoed en De jongens van Bontekoe.
Voor De komedianten trokken voorbij heeft hij de Van der Hooghtprijs gekregen.

"De jaren dertig vormden voor Fabricius het hoogtepunt van lezerswaardering en scheppingskracht. Langdurige bestsellers werden de delen van een trilogie, een schelmenroman zich afspelend in het decadente en pikante 18e-eeuwse Italië. Het eerste deel uit 1931, Komedianten trokken voorbij , een werk dat een jaar later werd bekroond met de C.W. van der Hoogt-prijs, en ook de twee volgende delen, Melodie der verten uit 1932 en De dans om de galg uit 1934, trokken niet alleen om hun pakkende titels vele lezers."

Bernadet

tiba

Berichtdoor tiba » 31 Okt 2006, 14:26

Bernadet schrijft:

Maar er wordt hier nogal lauw op gereageerd, irene is niet echt enthousiast, jij niet

Ik heb het boek een tijd geleden gelezen, en ben heel blij dat ik dat deed.
Het is een boek dat indruk gemaakt heeft. Ik heb het nu weer ontleend bij de bib, maar had geen tijd om het te herlezen, al verdient het beslist een tweede lectuur... het boek moet helaas teug naar de bib.

Groetjes Tiba.

irene

Berichtdoor irene » 31 Okt 2006, 14:45

Ik was inderdaad, in eerste instantie, niet echt enthousiast over het verhaal. Hierbij moet ik wel vertellen dat ik de beide andere boeken die ik van Camus gelezen heb, bij de tweede en derde keer herlezen steeds beter vond. De Pest staat nu weer keurig in de boekenkast. Het boek zal er vast en zeker wel weer eens uitkomen. Lijkt me een goed idee om de originele franse versie er dan naast te leggen (pppfff wat een plan hè?).

groetjes, irene

Marjo

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2006, 18:17

Maar zoals ik het begrepen heb was het ook niet de bedoeling om dieper op de stof van het boek in te gaan. Als je 'pest' leest als 'de bezetter= de Duitser', dan is het duidelijk genoeg..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2007, 11:54

Je wordt geboren, je begrijpt er niets van en je gaat dood.
Camus ten voeten uit, en het thema van het boek..
Marjo

Lees het verslag van Marjo

http://www.leestafel.info/albert-camus

En ook Desiree heeft een verslag gemaakt van De pest.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/albert-camus

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Apr 2009, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2007, 11:58

Mooi verslag, Desiree. Het verhaal komt weer helemaal naar boven.
Wat me opvalt is dat in die vreselijke periode, waar iedereen door de dood belaagd wordt, sommigen als gieren en uiterst op zichzelf gericht te werk gaan en anderen dan edelmoedig, met gevaar voor eigen leven voor zieken en doden zorgen.
In Narziss en Goldmund van Hesse is er in een stadje ook de pest, daar is er geen sprake van edelmoedigheid en zelfopoffering.

Groetjes. Tiba
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Okt 2007, 08:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”