Ergens in de negentiger jaren heb ik dit boek voor het eerst gelezen. Dit is tijdens mijn eerste boek wat betreft het herlezen van het werk van deze onlangs overleden schrijver. Het is zeker niet de sterkste Lampo. Dat komt vooral omdat er eigenlijk sprake is van een soort pseudo-magisch realisme. De lezer wordt op het verkeerde been gezet, doordat Lampo suggereert alsof het om magisch realistische gebeurtenissen gaat. Daarom is de onthulling wel teleurstellend. En kenmerkend voor Lampo's latere werk met sentimentele einde's. Niettemin heb ik ondanks deze teleurstellingen het boek met veel genoegen herlezen.
Het verhaal gaat over een schrijver wiens vader plotseling overlijdt, waardoor hij een crisis situatie terechtkomt. Dit wordt verhoogd door de verschijning van een jonge blonde vrouw tijdens de crematie. Die vrouw duikt ineens op aan zijn zijde en verdwijnt daarna weer spoorloos. Daarnaast loopt er parallel aan een verhaal over de schrijver Geert Claerhout (de hoofdpersoon) die een boek wil schrijven met de titel Flanderia Fantastica. Zondermeer amusent, boeiend en wetenswaardig zijn de ontdekkingen die hij doet via allerlei helpende handen, zowel mannen als vrouwen. Dan is er ook nog het verhaal van een zekere meneer Biddeloo die onderzoek doet naar de ware schrijver achter Shakespeare.
Kortom een aardig boek, maar geen hoogvlieger in het oeuvre van Lampo.
Hubert Lampo - Zeg maar Judith
Hoi Marjo,
Nee, ik heb gisteren net dit boek uitgelezen! In de pauze's op het werk heb ik aan De scharlaken stad van Haasse doorgelezen.
Maar ik ga nu wel zo snel mogelijk eraan beginnen Ik komende week een week vakantie en het weekend staat voor de deur. Ja, ik zag al toen ik aan het bladeren was, dat dit zeer magisch realistisch was. Het is ook een hervertelling.
Ik verheug me erop.
groeten,
Roel
Nee, ik heb gisteren net dit boek uitgelezen! In de pauze's op het werk heb ik aan De scharlaken stad van Haasse doorgelezen.
Maar ik ga nu wel zo snel mogelijk eraan beginnen Ik komende week een week vakantie en het weekend staat voor de deur. Ja, ik zag al toen ik aan het bladeren was, dat dit zeer magisch realistisch was. Het is ook een hervertelling.
Ik verheug me erop.
groeten,
Roel
Marjo schreef:Ben je nu aan Don Juan begonnen? Ik ben halverwege. Het is zo totaal een andere Lampo, dan ik me dus herinnerde. Geen gezapige gezelligheid..
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”