Sarah Waters - Fingersmith

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel

Sarah Waters - Fingersmith

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2005, 23:39

Daar heb ik even over gedaan, maar de 630 bladzijden zitten definitief achter de kiezen. Een heel knap boek moet ik zeggen.
Waar gaat het over? Het gaat over een zekere Susan Trinder die in een huis verblijft met allemaal dieven. Ze wordt onder hoede genomen door mrs Sucksby, nadat haar moeder volgens deze mevrouw door ophanging aan haar einde is gekomen. Dan verschijnt er een zekere "Gentleman" (die wordt in het boek zo genoemd) en die ontvouwd een plot om een wees-dame van haar fortuin te beroven. Suzan Trinder (die dan Suzan Smith wordt genoemd) moet dan haar meid worden om haar te overtuigen om met Gentleman te trouwen. Het loopt echter heel anders en Suzan Trinder belandt in een gekkenhuis, terwijl de lady Maud met Gentleman er vandoor gaan. Tijdens het verblijf van Suzan bij deze lady Maud ontdekken de twee diepere gevoelens bij elkaar. Als Suzan in het gekkenhuis wordt gestopt volgt de lezer de verdere vlucht van Maud en Gentleman, daarna wordt het verblijf in het Gekkenhuis weer op gepakt.
De ontsnapping uit het Gekkenhuis en het verblijf van Maud in het huis
van de dieven wisselen elkaar af. Uiteindelijk komen de twee weer dichter bij elkaar, verliezen elkaar opnieuw en het verhaal eindigt in een groteske scene die ik hier niet verklap.
Sarah Waters heb ik leren kennen via Affinity, haar tweede boek. Dat was een goeie, maar ik had kritiek op de stijl. Ik was teleurgesteld dat er niet meer poezie in zat, omdat de sfeer van het boek daarom schreeuwde. Desalniettemin was het een heel sterk boek. Hier doet ze een stapje terug en zijn de zinnen minder beeldend. Opvallend zijn hier de korte zinnen, die elkaar staccato opvolgen. Maar het werkt wel. Dit is een even duister boek als Affinity and nog meer dan in dat boek, werd ik hier teleurgesteld in de veel te beknopte beschrijvingen. Het blijft merkwaardig een Victoriaans spookverhaal, maar realistisch opgeschreven en dat wreekt. Henri James deed hetzelfde met The taming of the screw. Goed, maar het schreeuwde om verdere invulling en de film (verfilmd als The innocents) was daarom veel ijzingwekkender dan het boek. Bij Fingersmith gebeurd dat ook, maar ondanks dat is het absoluut een meeslepend verhaal als je gevoelig bent voor Victoriaanse gebruiken en gevoelens. De schrijfster weet de lezer in een zinderende spanning te houden. Soms is het wel even doorbijten, maar dat komt, omdat je niet weet wat er nog gaat komen. Heel knap is hoe ze lezer met een totaal onverwachte wending in het boek meerdere keren een klap met een koekepan verkoopt. Op een gegeven moment meer richting einde raakte ik de draad kwijt hoe het nou precies zat, ik bedoel na nog meer schokkende onthullingen. De schrijfster weet precies wat ze waar moet onthullen en doseert het verhaal meesterlijk.
Een heel goed boek dus, wat ik meerdere keren moet lezen voor ik alles helemaal begrijp. De gemiste kans over de atmosferische beschrijvingen blijft, dus geen beschrijvingen van het kaliber Dickens, Hawthorne en McGrath. Ik ben heel benieuwd naar haar debuut.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2005, 16:52

Ik heb je verslag in het archief geplaatst rotor, bij het andere verslag over dit boek.

http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple25.html.

Ik vond het verhaal spannend, de sfeer van het Victoriaanse Londen werd mooi weergegeven en ik werd elke keer verrast door de onverwachte wendingen.

Ik vond dit boek beter dan 'Tipping the velvet/Fluwelen begeerte' rotor.
Maar ook Fluwelen begeerte is bijzonder en de moeite waard.

Groet
bernadet

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 19 Okt 2005, 15:33

Hmm, ik heb nog nooit van haar gehoord, maar het klinkt als een bijzonder boeiend verhaal. Ik kan me geen interessantere omgevingen voorstellen dan een huis vol dieven en een gekkenhuis. In welke tijd speelt het verhaal??? Als het in de tijd van Dickens speelt wordt het natuurlijk nog interessanter. Had men toen uberhaubt gekkentehuizen? Vast alleen voor mensen met familie's die betaalden voor de 'zorg'.

Roel

Berichtdoor Roel » 23 Okt 2005, 23:04

Hallo Hendrik,
Sarah Waters is een veel belovend Engelse schrijver, die momenteel 3 romans heeft gepubliceerd. Al haar boeken zijn in Engeland bejubeld door veel critici.
Ja, dit is de victoriaanse tijd. Ja, gekkenhuizen waren er zeker en reken maar dat deze niet in de dienst van het beter worden van de patient stonden, in ieder geval de toegepaste methode's wezen daar niet op. Maar ik denk dat je wel grotendeels gelijk hebt, dat de Gekkenhuizen vol zaten met mensen die daar gebracht werden door rijke familieleden. Daarnaast denk ik ook dat er weldegelijk arme drommels opgenomen werden, die een gevaar voor de samenleving vormden of zo werd beweerd!

irene

Berichtdoor irene » 27 Okt 2005, 23:16

Vandaag heb ik dit boek via de bibliotheek te pakken gekregen.
Het begin pakt je al meteen!!! Probeer het zeer zeker uit te lezen.
Groet, Irene

Roel

Berichtdoor Roel » 28 Okt 2005, 08:50

Hallo Irene,
Ik ben heel benieuwd naar je eindoordeel!

Roel

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2006, 19:09

Ik zag een paar weken terug de BBC verfilming van Fingersmith veel afgeprijst op dvd liggen. Natuurlijk meteen gekocht. Het boek had zo'n indruk gemaakt en maakt het nog, ik denk er nog steeds aan terug, dat ik wilde weten of de verfilming geslaagd was. Bij de BBC zit je meestal qua niveau goed, dat klopte ook hier. Het duurt maar liefst 3 uur. Vanaf de opening zat ik geboeide te kijken en dat hield ook niet meer op tot het de aftiteling opkwam. Heel goed geacteerd, kostuum e.d. uit de kunst (laat dat maar aan de Engelsen over), ook de verhaallijnen waren goed uitgewerkt. Natuurlijk kon niet het hele boek in de film, daar is het te groot voor. Daarom was de vlucht van Maud in de film erg kort. En als ik me niet vergis, was het einde ietsi pietsi anders. In het boek wordt er op het einde niet tussen de meisjes gekust, in de film wel. Dat vond ik ook goed aan het einde, voor de film werd dat geromantiseerd. Dus het einde was sentimenteler dan het boek.

En Irene, niks meer gehoord! Wat vond je van het boek?

irene

Berichtdoor irene » 13 Jan 2006, 21:15

Alles is weggevallen met de crash Rotor!!! Ik heb veel verteld.
Het boek staat in mijn top tien van de beste gelezen boeken afgelopen jaar. Dat zegt, denk ik, wel genoeg!
Overigens zit ik ook nog steeds achter de dvd's aan, alhoewel ik van mening blijf dat het boek lezen altijd nog boeiender en aangenamer is, dan een film kijken!

Groetjes, irene

Roel

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 13:08

Hallo Irene,
Ik dacht al dat je teveel door Dante of de Ilias was meegesleurd!
Dat is wel balen, alles weg!!
Fijn om te horen, dat het boek zo goed is bevallen.
Dit boek laat mij ook niet los, zodanig dat ik het ook ga aanschaffen.
Ja, maar met film kun je weer andere aspecten naar voren brengen, die je met heb boek niet kan: dingen laten zien. Ik was echt onder de indruk van de verfilming heel goed! Een absolute aanrader. Ookal raffelde de film enkele passages uit het boek erg af. Maar tijdens het kijken stoorde dat volstrekt niet.

irene

Berichtdoor irene » 30 Jan 2006, 18:03

Hallo Rotor,
Ook ik was zaterdagavond in de ban van de verfilming van Fingersmith...
Lang geleden dat ik zo geboeid naar een film gekeken heb. Het boek had wel meer diepgang, maar de verfilming was inderdaad niet slecht.

Groetjes, Irene

Roel

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 13:22

Hallo Irene,

Ja, mooi die film he.
Het kan ook niet anders dan het boek meer diepgang heeft. Zo'n diep uitgewerkt boek kan je nooit zo verfilmen, zulke films zijn onbetaalbaar en komt geen hond meer naar kijken!

irene schreef:Hallo Rotor,
Ook ik was zaterdagavond in de ban van de verfilming van Fingersmith...
Lang geleden dat ik zo geboeid naar een film gekeken heb. Het boek had wel meer diepgang, maar de verfilming was inderdaad niet slecht.

Groetjes, Irene

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2006, 12:54

Ik heb het boek net uit. Wat een verhaal! Huiveringwekkend vond ik de manier waarop het verblijf van Susan in het gekkenhuis beschreven wordt en dan met name de scene waarin de 'zusters' een feestje houden op de kamer van Susan en zich daarbij beestachtig uitleven. Het boek beschrijft de hopeloosheid van het leven van mensen in het Victoriaanse tijdperk: als je niet tot de bovenklasse hoorde, was je gedoemd tot je kapot werken in een uitzichtloos baantje of tot criminaliteit. Al lezende ga je begrijpen waarom mensen liever voor een bestaan in de criminaliteit kozen. Vrouwen hadden niks te vertellen: Susan kan niet uit het gekkenhuis worden ontslagen voordat haar man daarvoor tekent. Daarom moet ze ontsnappen.
Het enige kritiekpunt dat ik heb, is dat de intriges wel erg ingewikkeld zijn. Knap van Sarah Waters is dat ze het zo weet te schrijven, dat het allemaal klopt, en dat het allemaal zo had kunnen gebeuren.
Ik moet de rol van mevrouw Sucksby nog verwerken: zij blijkt het allerdoortrapst te zijn van allemaal! Aan het einde van haar leven heeft ze wel wat spijt, maar ze zal vast niet aan de hel ontkomen zijn, denk ik.
Ik hoop dat Sarah Waters nog veel boeken gaat schrijven.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2006, 15:53

In april komt er weer een uit, deze keer over de tijd van de tweede wereldoorlog (af was het nu toch de eerste?) In ieder geval, en dat vind ik jammer, niet meer Victoriaans. Hier vind je wat info, helemaal onderaan..
www.vrolijk.nu/nieuws/200203-sarahwaters.html

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2006, 16:45

Stttttt, niet verder vertellen..... ik heb een recensie-exemplaar aangevraagd, dus wie weet....

Bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2006, 16:48

De nachtwacht
Sarah Waters

De auteur van de veelgeprezen romans Fluwelen begeerte, Affiniteit en Vingervlug is terug met een spannende roman over Londen in de jaren veertig

Veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt, willen daar niet graag over praten. Sommigen van hen hebben daar een goede reden voor. De Nachtwacht vertelt het eerlijke en intieme verhaal van vier Londenaren:
drie vrouwen en een jongeman met een verleden.

KAY, die tijdens de oorlog een ambulance bestuurde en alles uit het leven haalde, draagt nu mannenkleren en zwerft rusteloos door de straten van Londen, altijd op zoek.

HELEN, slim, lief, geliefd, draagt een pijnlijk geheim met zich mee. VIV, glamour girl, blijft in haar naïviteit hardnekkig trouw aan haar minnaar, een soldaat.

DUNCAN, op het eerste gezicht een onschuldige jongen, heeft tijdens de oorlog zijn eigen gevecht moeten leveren. Hun levens en geheimen blijken op wonderbaarlijke wijze met elkaar verbonden te zijn. Oorlog leidt tot opmerkelijke verbintenissen.

De nachtwacht geeft een prachtig beeld van Londen in de jaren veertig en maakt pijnlijk duidelijk hoe de Tweede Wereldoorlog het leven van vier mensen onherstelbaar verandert. Waters voert ons terug in de tijd, van 1947 naar 1944 en uiteindelijk 1941 en creëert daarmee een omgekeerde puzzel. Pas door terug te gaan in de tijd begrijpt de lezer wat deze vier mensen heeft bewogen. We zijn getuige van luchtaanvallen en verduisterde straten, maar ook van lesbische en verboden relaties, wilde feesten en seksavonturen, die Waters altijd zo broeierig weet te beschrijven.

Bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2006, 17:45

Ha Petra,

Ja geweldig boek. Ik vond het af en toe ook wel ingewikkeld maar toch is het wel te volgen. Ja ongelooflijk dat haar man moest tekenen om sarah uit het gekkenhuis te kunnen halen.
Volgens mij ging het Camille Claudel ook zo.

Bernadet

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”