Julia Alvarez - In de tijd van de vlinders

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Julia Alvarez - In de tijd van de vlinders

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2005, 13:59

In de tijd van de vlinders

Een boek naar mijn hart: het behandelt een vreselijke periode uit de geschiedenis van de Dominicaanse Republiek binnen een verhaal vol liefde, vriendschap en saamhorigheid. Gebaseerd op feiten.
Na de tweede wereldoorlog kwam in de Dominicaanse Republiek de dictator-generaal Trujillo aan de macht, die zijn volk onderdrukte. Wie zijn hielen niet likte mocht voor zijn leven vrezen, zo erg was het.

Het boek vertelt het verhaal van de drie zussen die op de terugweg van een bezoek aan de gevangenis waar hun echtgenoten zitten, op zeer verdachte wijze een ongeluk krijgen. De vierde zus leeft nog en houdt de herinnering levend. Ze zit vol schuldgevoelens dat zij nog leeft.
De zussen zijn de martelaren van de revolutie geworden: Las mariposas 'de vlinders'.
Het verhaal wordt wisselend vanuit de verschillende zussen Mirabal verteld, door Patria, de oudste, erg godsdienstig, door Minerva, de meest strijdlustige, door Teresa, de jongste die een dagboek probeert bij te houden, en door Dedé, de nog levende.
Hun verhaal vertelt over de verschrikkingen, over de mensen die verdwijnen, mensen die zomaar in de gevangenis belanden, maar ook over moed, over het verzet.
Mooi boek.

Formaat (hoogte): 20 cm 365 pagina's Bindwijze: ingebonden ISBN: 9025498795

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2005, 18:26

Ja hoor ze doet het weer, wéér een boek dat ik wil lezen.
Had het al bijna gekocht bij e-bay tijdens het zoeken naar een plaatje van het boek. Maar zag 'gelukkig' de rij boeken die ik nog te lezen heb staan.

Het schijnt dat die Trujillo echt een verschrikking was. Het is altijd onbegrijpelijk dat dit gebeurt, dat iemand zoveel macht heeft én dat de bevolking niet massaal in opstand komt.
Is het verzet net zoiets als in Argentinië Marjo, zoals de dwaze moeders?

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2005, 11:30

Ik weet er niet zoveel van, ook van Argentinië niet, maar uit dit boek van Alvarez blijkt niet dat de vrouwen opkomen voor hun zonen of mannen. Ze vergaderen en plegen stil verzet.
Mij werd aangeraden om nu ook van Mario Vargas Llosa 'Het feest van de bok' te lezen. Ken jij dat boek?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2005, 11:44

Ik had het staan maar vond het te kleine lettertjes hebben dat krijg ik niet gelezen. Ik heb het aan iemand doorgegeven via bookcross. Ik heb van diverse mensen gehoord dat het een mooi en gruwelijk boek moet zijn. Gruwelijk door het regime dan.

De dwaze moeders staan elke donderdag met foto's van hun vermiste kinderen of man op het Plaza de Mayo. Een stil protest tegen de Argentijnse regering. Sommige van deze vrouwen zijn ook verdwenen. vandaar mijn vraag.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2005, 15:44

Dat is in de Dominicaanse Republiek blijkbaar hetzelfde (geweest). Ook vrouwen die duidelijk lieten merken dat ze Trujillo maar niets vonden of die weigerden met hem naar bed te gaan, verdwenen, werden vermoord. Ik weet eigenlijk niet of er nog steeds een dictatuur is. Die Trujillo is wel verdwenen intussen..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2005, 22:57

Hier staat de hele geschiedenis van de Dominicaanse republiek marjo

http://www.landenweb.com/geschiedenis.c ... 0REPUBLIEK

Bernadet

Hermine

Berichtdoor Hermine » 01 Mar 2006, 19:41

Ik vond dit een erg mooi en goedgeschreven boek. Ik las een periode veel Zuidamerikaanse schrijvers. Ze brengen steeds een aparte, wat broeierige sfeer.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”