Harry Mulisch: Siegfried

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2006, 14:56

Oei wat een felle reactie. ik schrik ervan.
De vragen waren een grap als reactie op het commentaar van Marjo (MvT) en ze leverden gelijk een discussie op.

Hier staat mijn verslag http://www.leestafel.info/harry-mulisch
waarin eigenlijk staat waarom ik (ook) die mening ben toegedaan.

De hoofdpersoon in het boek is een gevierde schrijver (Mulish dus) die wordt uitgenodigd voor een aantal lezingen en t.v. opnames in Wenen vanweg zijn nieuwe, zeer goed ontvangen, dikke boek "De Uitvinding van de liefde". (=De ontdekking van de hemel) Tijdens een t.v. interview vertelt hij dat hij bezig is met een boek over Hitler.

Mulisch was bezig met een boek over Hitler en het resultaat is Siegfried.

In het boek beschrijft Mulisch zelf de hoofdpersoon als een aantrekkelijke man (ondanks zijn leeftijd). De hoofdpersoon is iemand die veel filosofische gedachten heeft en veel van filosofie afweet (Mulish ook).

Ik vind enkele boeken van Mulish wel erg goed (De aanslag, De ontdekking van de hemel) maar het is opvallend dat hij vaak zelf in zijn boeken voorkomt en dan niet op een bescheiden manier. Ook in 'De pupil' waar eveneens een verslag van op de site staat, is de hoofpersoon de aantrekkelijke aankomende schrijver.
Ik vind dat vrij vervelend, ik heb niet zo'n behoefte om die zelfverheerlijking te lezen, maar ieder zijn eigen mening hoor.

4. Deze kennis is erg karakteristiek voor zijn boeken, en zo leer je nog eens wat...
5. Hij is de schrijver, als het je niet aanstaat, lees het dan niet.
6. Hij schrijft op zijn eigen niveau wat nou eenmaal niet iedereen kan "behappen"

4. Ik weet inmiddels genoeg van filosofie en ben getrouwd met iemand die filosofie gestudeerd heeft, en wij discusiëren veel over filosofen en hun filosofie, enige kennis ontbreekt mij dus niet. Maar ik lees dan liever gericht dan dat het mij te pas en te onpas in een roman voorgeschoteld word.
5. Het was een samenleesboek van de leesgroep in mijn woonplaats.
6. zie 4.

Mulisch heeft een hypothese uitgewerkt in romanvorm. Want daar draait het eigenlijk om, om die hypothese. Het is een hypothese van Mulisch zelf die hij graag kenbaar wil maken. In mijn ogen hoeft hij zichzelf dan niet zo te etaleren, iedereen weet dat ze een boek lezen geschreven door Mulisch, waarom dan zichzelf zo prominent aanwezig laten zijn in zijn boeken?
Ik denk dat Mulisch deels wordt gelezen om zijn folosofische gedachten en deels om de roman in die filosofische gedachten. Naar mijn gevoel rijmen deze twee dingen niet altijd in zijn werk.

Maar nogmaals ieder zijn gedachten over een schrijver, daarom bestaat leestafel ook, zodat je kan discussiëren over je bevindingen en deze bevindingen kunnen erg afwijken van elkaar. Dat maakt een discussie des te interessanter.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2006, 16:03

En dan heb ik een vraag voor Marjo; heb je enig idee waar het einde van Siegfried over ging?

Het is zowat een jaar geleden dat ik dit boek las, ik kan geen antwoord geven hierop, ik weet dat niet meer.
Ik blijf van mening dat Mulisch zijn filosofie best had kunnen opdelen om het beter te laten bezinken. Hij is intelligent zeg je zelf, en een goed schrijver, dus dat moet hij kunnen.
Ik denk niet dat ik het ooit een tweede keer zal lezen..

Gast

Berichtdoor Gast » 31 Jan 2006, 16:21

Mulisch, tja, zeker een groot schrijver - hoewel ik hem persoonlijk niet tot de grootste zou rekenen - maar ook zo arogant als een aap. De man die zich zelf vaak laat bellen in publieke gelegenheden zodat hij zich flanerend en ostentatief naar de telefoon kan bewegen. Sommige zweren bij hem, anderen haten hem. Ieder zijn meug.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2006, 11:52

BB schreef:Mulisch, tja, zeker een groot schrijver - hoewel ik hem persoonlijk niet tot de grootste zou rekenen - maar ook zo arogant als een aap. De man die zich zelf vaak laat bellen in publieke gelegenheden zodat hij zich flanerend en ostentatief naar de telefoon kan bewegen. Sommige zweren bij hem, anderen haten hem. Ieder zijn meug.

Mulisch, inderdaad een grote schrijver / grote geest. Ik herlees nu de OvdH , maar vind het een stuk minder boeiend dan de eerste keer. Misschien omdat ik nu wat ouder ben en waarschijnlijk ook omdat ik voor de tweede keer dingen lees een stuk minder leuk vind. Misschien dat ik ook wel een beetje uitgelezen ben.
Mulisch: "Ik was liever filosoof geweest" en "Ik zou het liefst stilletjes de wereld verlaten, wetend dat het goed zit."
Dat is Mulisch, kippenvel krijg ik ervan. Dat ie wat ongewoon/excentriek is, dat past wel bij hem, vind ik. Ik zou dat niet meteen arrogant noemen.

Polyhymnia

Berichtdoor Polyhymnia » 01 Feb 2006, 12:59

Ontdekking van de hemel was 900 pagina's lang, siegfried daarentegen heeft er maar 150... die hele filosofische verhandeling aan het eind gaat over waarom Hitler het niets is, en dat hij ook de ondergang heeft veroorzaakt van Nietzsche, die Hitlers komst ook nog eens zou hebbn oorspelt, en de dood van Herter aan het eind. je kunt dat niet in hapklare brokken door het boek verspreiden omdat het plot dan veel minder goed zou zijn...

Mulisch als persoon is trouwens inderdaad nogal arrogant, maar toch, zolang ie goede boeken blijft schrijven...

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2006, 13:11

die hele filosofische verhandeling aan het eind gaat over waarom Hitler het niets is, en dat hij ook de ondergang heeft veroorzaakt van Nietzsche, die Hitlers komst ook nog eens zou hebben voorspeld,

Ja dat is precies de verhandeling van Mulisch, en wat ik in m'n verslag heb staan. Ik vond dat wel schokkend. Hitler als de absolute antichrist. In feite stelt Mulisch dat Hitler/de antichrist het gevaar zag in Nietschze en zijn geest vernietigd heeft zodat niet naar buiten zou komen wat Nietschze wist.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2006, 14:06

Bernadet schreef:
die hele filosofische verhandeling aan het eind gaat over waarom Hitler het niets is, en dat hij ook de ondergang heeft veroorzaakt van Nietzsche, die Hitlers komst ook nog eens zou hebben voorspeld,

Ja dat is precies de verhandeling van Mulisch, en wat ik in m'n verslag heb staan. Ik vond dat wel schokkend. Hitler als de absolute antichrist. In feite stelt Mulisch dat Hitler/de antichrist het gevaar zag in Nietschze en zijn geest vernietigd heeft zodat niet naar buiten zou komen wat Nietschze wist.

Bernadet

Mulisch heeft opgemerkt dat Nietzsche gek werd toen Hitler geconcipieerd werd.
Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier." Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2006, 14:11

Welkom Henk.

Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier.

Zou dat God geweest kunnen zijn?

Ik vind het wel een schitterende opmerking van die recensent! Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Groet
Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2006, 14:39

Bernadet schreef:Welkom Henk.

Dank je, Bernadet. Ik lees wel eens op dit forum, maar ik denk niet dat ik veel ga posten. Ik heb nog maar een aantal boeken die ik wil lezen (alles van Mulisch, Liefde in tijden van cholera van Marquez, Het gouden paviljoen van Mishima en Pardiso van Lima, Grunberg is ook wel aardig), ik word steeds selectiever :-).

Hitler was aan het eind van zijn leven ergens bang voor, voor een persoon. Hij zei dan: "Er, er war hier.

In Siegfried komt dat ook aan de orde.

Ik vind het wel een schitterende opmerking van die recensent! Een recensent schreef eens dat die persoon Mulisch was. Dat Hitler bang was voor Mulisch. Prachtig!

Ik denk dat het echt Mulisch geweest is. Ik geloof wel dat dat kan. Voor de geinteresseerd hier nog een interview met Mulisch waar dat ook aan de orde komt:
http://tinyurl.com/abvu9 (realplayer), na 52:30 komt het ter sprake. Wel grappig om Mulisch zo te horen. Het interview gaat verder ook over Siegfried over Hitler en Mulisch' vader.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2006, 15:38

henk schreef:

Dank je, Bernadet. Ik lees wel eens op dit forum, maar ik denk niet dat ik veel ga posten. Ik heb nog maar een aantal boeken die ik wil lezen (alles van Mulisch, Liefde in tijden van cholera van Marquez, Het gouden paviljoen van Mishima en Pardiso van Lima, Grunberg is ook wel aardig), ik word steeds selectiever :-).

O ja, en nog een aantal boeken van Salinger.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2006, 16:07

Salinger, kijk DAT vind ik nou een groot schrijver...

Polyhymnia

Berichtdoor Polyhymnia » 03 Feb 2006, 19:08

Bernadet

ik denk dat het Wagner was...

En dat intervieuw kan ik niet kijken :( ... leek me wel interessant maarja mijn computer komt uit het jaar 0 en is geloof ik bang voor realtime.. :S

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2006, 11:15

Waarom denk je dat het Wagner was Polyhymnia?

Als Hitler de antichrist was dan is er maar één waar hij echt onzettend bang voor is en dat is dan God volgens mij.

Bernadet

Polyhymnia

Berichtdoor Polyhymnia » 04 Feb 2006, 16:00

hm..daar had ik wel een reden voor...ik ben het nu aan het zoeken....want ik kan het me niet helemaal precies meer herinneren...

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Feb 2006, 16:16

Bernadet schreef:Waarom denk je dat het Wagner was Polyhymnia?

Als Hitler de antichrist was dan is er maar één waar hij echt onzettend bang voor is en dat is dan God volgens mij.

Bernadet

Waarom God? Hitler dacht immers dat wat hij deed goed was.

Polyhymnia

Berichtdoor Polyhymnia » 04 Feb 2006, 16:47

als Hitler antichrist was, dan gelooft ie toch helemaal niet in god dus dan hoeft ie toch ook niet bang voor hem te zijn lijkt mij..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2006, 17:00

De antichrist (Grieks: αντίχριστος antichristos = in plaats van Christus) is de ultieme manifestatie van het kwaad in een menselijk wezen. Het begrip komt in de Bijbel voor in de brieven van Johannes. In de Openbaring van Johannes, het laatste boek uit het Nieuwe Testament, komt het woord antichrist niet voor, maar naar algemene overtuiging wordt de persoon daarin wel beschreven en het beest genoemd.

De antichrist laat zich helemaal leiden door de satan en deze tracht door deze persoon de mensheid geheel in zijn macht te krijgen en de gelovigen uit te roeien. De antichrist heeft ook een soort geestelijk adviseur, de valse profeet genaamd. Aanvankelijk presenteert hij zich als degene die alle problemen van de wereld komt oplossen en krijgt hij de absolute macht over de mensheid. Van wezenlijk belang daarbij is dat hij zich zal voordoen alsof hij een 'goddelijk' wezen is waarbij hij zich bedient van bovennatuurlijke gaven waarmee hij zal pogen de mensheid te verleiden hem als 'god' te vereren.

Na verloop van tijd laat hij echter steeds meer zijn ware aard zien en barst zijn beestachtigheid volledig los. Hij zal de mensheid dwingen óf voor hem te kiezen óf voor God. Diegenen die voor hem kiezen moeten hem en het beeld dat van hem wordt gemaakt aanbidden en een teken van hem op hun voorhoofd of rechterhand aanvaarden (het teken van het beest: het getal 666). God daarentegen waarschuwt dat diegenen die dat doen onder Zijn Laatste Oordeel veroordeeld zullen worden.

De antichrist treedt in de geschiedenis op aan het einde van de tijd (eindtijd) vanwege de naderende terugkeer van Jezus Christus om Zijn Duizendjarig rijk op aarde te vestigen. Op het moment dat de heerschappij van de antichrist tot een climax komt, keert Jezus Christus naar de aarde. Daarop worden de antichrist en de valse profeet levend in een vuurpoel geworpen (zie Openbaringen 19, 20: En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.); tevens wordt de satan in een diepe afgrond geworpen alwaar hij tot aan het einde van het Duizendjarige rijk moet verblijven.

-----

Vandaar dat ik dacht dat het God was

Bernadet

Bookiewurm

Berichtdoor Bookiewurm » 06 Feb 2008, 15:49

Eerlijk gezegd heb ik niets met Mulisch. Op de HAVO wel wat boeken voor mijn lijst gelezen van hem, maar dat was niet echt een plezierige activiteit. De ontdekking van de hemel staat in mijn kast, maar na drie keer beginnen (en ik heb echt geprobeerd door te bijten) ben ik ook drie keer weer gestopt.
Dus toen een vriendin aankwam met "Siegfried" had ik zo mijn bedenkingen. Maar ik moet zeggen dat ik heb genoten van dit boek. Het onderwerp sprak me aan en werd ontzettend mooi uit de doeken gedaan. De Mulisch-brok was heftig maar gelukkig kort en daardoor bleef het boek interessant.
Leuk om achteraf nog wat opmerkingen van leestafelaars te lezen die inmiddels toch al weer een paar jaar oud zijn.

Groet, Maaike

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2008, 16:05

Ja dat gedeelte over het bejaarde stel en wat zij te vertellen hadden vond ik wel erg goed en ook wel Hitler als antichrist maar dat verheerlijken van hem zelf... *gaap*

Dettie

Lezer100

Re: Harry Mulisch: Siegfried

Berichtdoor Lezer100 » 08 Apr 2016, 22:19

Na het lezen van "De aanslag" komt "Siegfried" heel teleurstellend over. Ik denk dat de vragen hierboven zeker terecht zijn. Het uitgewerkte idee van een zoon van AH is er eigenlijk ver over voor mij, en dan nog een zwaar filosofisch einde van het boek. Als ik dan toch nog eens een roman met AH in een rol zou lezen, wordt dat eerder een herlezen van "Hij is er weer".
Lezer100

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”