Hergé - De avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Hergé - De avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2016, 15:30

beschrijving:
Avonturenstripverhaal, tekeningen in zwart-wit, teksten in balloons. Het oorspronkelijke verhaal verscheen in 1929/1930 in de Waalse krant 'Le Petit Vingtieme'. Dit is het eerste stripverhaal van Kuifje en dateert uit een tijd, dat de gemiddelde Belg katholiek en fel anti-communistisch was. In dit verhaal wordt het communisme van Lenin en Stalin gehekeld. Herge heeft later afstand genomen van het verhaal, maar onder druk van illegale uitgaven verscheen in 1975 voor het eerst een legale druk in de Nederlandse taal. Deze uitgave uit 2006 is een herdruk van de uitgave uit 1975, echter in gebonden uitvoering en in A5-formaat. Een klassieker met de allereerste klassieke grappen.

(Biblion recensie, Ing. Hans Stoovelaar)

-----------------------------------

Op Wikipedia staat over dit boek te lezen:

Afgezien van de eenzijdige, naïeve politieke boodschap en de gebrekkige research is het verhaal meer een aaneenschakeling van allerlei toevallige gebeurtenissen dan een goed gestructureerd verhaal. Hierom verhinderde Hergé lange tijd de herdruk van dit album tot hij ontdekte dat er illegale kopieën van het verhaal in omloop waren. In 1973 kwam er eindelijk een herdruk uit, zij het in de "Archives Hergé"-reeks.
Op de eerste pagina's heeft Kuifje nog niet zijn beroemde kuifje. Dat verschijnt pas voor het eerst wanneer een tegenwind de haarlok van de jonge reporter doet wapperen.
-------------------
Ook dit vrij dikke stripboek heb ik gelezen vanwege de leesuitdaging 2016. Het viel namelijk onder de verboden boeken! Nu is dat bijna onbegrijpelijk want het hele verhaal hangt van onzin aan elkaar. Het is nauwelijks een échte Kuifje te noemen maar is het wel.
Ik ben er niet kapot van. Het verhaal hangt als los zand in elkaar en Kuifje weet op de meest bizarre manieren altijd te overleven. Eenmaal terug in Brussel wordt hij door een grote menigte toegejuicht, het waarom ontgaat me ook, want in feite heeft hij niets gedaan, alleen maar door de Sovjet-Unie hollen...
De afbeeldingen zijn nog lang niet zo uitgewerkt als in de latere albums én ze zijn in zwart-wit.

In 2017 wordt Kuifje in het land van de Sovjets voor het eerst officieel uitgegeven in kleur.

ISBN 9789030325451 | paperback | 141 pagina's | Uitgeverij Casterman | 1999 (1e druk 1930)

Dettie

Marjo

Re: Hergé - De avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets

Berichtdoor Marjo » 27 Nov 2016, 18:34

Zo..goed bezig, Dettie!

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 27 Nov 2016, 18:46

Prachtig verhaal, maar je moet het natuurlijk in de context van de tijd zien.
Lezer100

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2016, 20:17

Het verhaal is heel absurd Lezer100 en je hebt wel gelijk dat het toentertijd waarschijnlijk heel anders gezien werd.
Maar in de huidige tijd, doet het niet zoveel meer (in ieder geval bij mij niet). Het is bijna burlesk en ik wist eigenlijk niet wat ik zag en las.
Terwijl ik de stripboeken van Kuifje verder erg waardeer.
Jansen en Jansen en Prof. Zonnebloem, Bianca Castafiore geweldig!!

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”