Ludwig Tieck - Franz Sternbalds Wanderungen (1798)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel

Ludwig Tieck - Franz Sternbalds Wanderungen (1798)

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2005, 20:11

Na al eerder de verhalenbundel Nachtstücke (2 delen) en de roman Die elixiere des Teufels van ETA Hoffmann en Henrich von Ofterdingen van Novalis gelezen te hebben, heb ik nu vandaag deze roman uitgelezen.
Sinds ik ontdekt heb dat mijn wortels diep in de Duitse romantiek schuilgaan, ben ik op jacht naar alle schrijvers die daar toe gerekend worden.
Dit is een handzame, knalgele uitgave van Reclam uitgeverij met naast de roman een compleet verzorgde toelichting, oordelen over de roman en een flinke bio. Na dit verhaal over Franz Sternbald gelezen te hebben, mag ik concluderen dat Tieck niet onderdoet voor Hoffmann en Novalis wat betreft schrijverskracht.
Het verhaal gaat over een jonge schilder Franz Sternbald die in de leer is bij niemand minder dan Albert Dürer (het speelt zich dus ook in de zestiende eeuw af) die hem aanraad om naar Italië te reizen, als hij verder vooruit wil komen in zijn kunst. Dat wordt dus een voettocht! via Duitsland, Nederland en België en weer Duitsland waar hij onderweg allerlei slag mensen ontmoet en allerlei dingen meemaakt.
Het is een roman over de vrijheid van de kunstenaar, de mens die op zoek is naar zijn identiteit. Ook bij de natuur wordt natuurlijk stilgestaan. Er staan verder prachtige gesprekken in over de kunst uit die tijd, maar ook gaat een belangrijk deel over de liefde. Sternbald ontmoet namelijk op zijn wandeltocht een keur aan schoonheden, van boerendochters tot kasteelvrouwen maar wil zich niet binden.
Ik heb genoten van dit boek. De stijl is toegankelijk en is nu nog goed te lezen. Het boek staat trouwens vol met gedichten van Tieck zelf. Hij was tenslotte ook dichter. Ook raakt het aan het wonderlijke, een kenmerk van de romantische roman en korte verhalen, ook met Hoffmann, maar zijn werk is normaal veel donkerder van toon.
Het is het gedrukt in kleine letters, waardoor de roman 401 bladzijden telt. Maar het leest dus makkelijk (behalve in de passages waar filosofische bespielingen staan, dan is het moelijker niet door de woordkeus, maar de zinsbouw.

Het volgende werk wat ik ga lezen, ook van Reclam in handzame editie is Ahnung und gegenwart van Joseph von Eichendorff. Verder zullen schrijvers als Jean Paul (Richter), J. Wackenroder (vriend van Tieck), Heinrich von Kleist, Clemens Brentano, Archim von Arnim, Bonaventura, Joseph Görres, Friedrich de la Motte Fouqué en Friederich Schlegel nog aan de buurt komen. Zij allen zijn schrijvers van romans, korte verhalen, sprookjes, fabels, essays, toneelwerken en gedichten.
Tenslotte in Duitsland wordt het gedachtegoed van de romantiek nog altijd volop gekoesterd en zijn bijna alle werken nog volop verkrijgbaar en komen er steeds weer nieuwe edities uit van verschillende uitgevers. In Nederland ligt dat een stuk moelijker, maar ze zijn via een goede boekhandel altijd via import te bestellen. Of via internet natuurlijk. Ik bestel ze snel via Amazon.de.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2005, 21:13

Hè, eerst dacht ik, ja, lijkt me wel wat, zo'n wandeling door natuur en geest, maar ik ben bang dat de vorm me toch niet aanspreekt: verhalen en gedichten..maar ik schrijf het op, wie weet!

Roel

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2005, 22:38

Hallo Marjo,
Laat je niet afschrikken door de gedichten. Op het hele boek is het aantal bladzijden te waarlozen. Misschien dat er een 20 tal stuks in staan. Het zijn net zulke toegankelijke gedichten als Goethe ze schreef. De warmte van de beschrijvingen en personages is indrukwekkend. Ook de natuurbeschrijvingen zijn prachtig.
Dit boek heeft voor mij de dichter, schrijver Tieck meteen op de kaart gezet en ben ik heel benieuwd naar zijn andere werk.
Ik heb afgelopen weekend Titan van Jean Paul binnengekregen. Schrik niet dat is een roman van maar liefst 800 bladzijden. Ook zijn Siebenkäs die ik binnenheb, is in de 300 bladzijden. Dit genie, want zo mag je hem wel noemen, was in zijn tijd even populair als Goethe! Ik ben heel benieuwd naar zijn schrijfstijl, want een romantisch lid van mijn familie die alles van de Duitse romantiek heeft staan, kwam niet door Jean Paul heen. Als ik dat hoor ben ik al weer geïntrigeerd en wil het lezen. Trouwens een interessante opmerking van Schiller over Jean Paul wil ik je niet onthouden. Die zei dat het proza van deze schrijver zo bizar was, dat hij wel van de maan moest zijn gevalllen!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2005, 22:48

Het klinkt inderdaad heel mooi rotor en zou het zo willen lezen, alleen... dat Duits! Dat kan ik maar een klein beetje, dus het zit er niet in dat ik het kan lezen helaas

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2005, 14:34

Ze hebben het hier niet in de bieb, dus wat dat betreft houdt het voorlopig ook op. Eventueel een tweedehandswinkel, daar kan ik er nog tegenaan lopen misschien. Ik lees ook niet makkelijk Duits, maar het zou moeten kunnen.

Roel

Berichtdoor Roel » 06 Apr 2005, 11:00

Hallo Bernadet en Marjo,

Tja, Bernadet, Duitse cursus gaan doen! Geintje. Je moet het Duits wel beheersen, anders raad ik het je niet aan. Maar wat Marjo zegt zit zeker wat in, mogelijk dat het tweedehands in het Nederlands nog ergens uit te halen is?

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”