Welk boek gaan we samen lezen in juni/juli
Welk boek gaan we samen lezen in juni/juli
Laat ik nou helemaal niets te nomineren hebben....nog eens in de kast duiken dus
Re: Welk boek gaan we samen lezen in juni/juli
Nou als we weer zo'n mooi boek krijgen als Het grote zwijgen van Erik Menkveld of De kunst van het veldspel van Chad Harbach dan ga ik er voor.
Heerlijke boeken waren dat.
Dettie
die ook gaat broeden op nominaties
Heerlijke boeken waren dat.
Dettie
die ook gaat broeden op nominaties
Dat schiet op zo....

Ik heb twee nominaties:
Anke Scheeren - De mooiste dagen zijn het ergst, 158 pagina's.
'Lena Fernhout is vierentwintig, filosofiestudente en niemands geluk'. In deze debuutroman reist Lena met broer Sasja naar hun stervende moeder in Toulouse. Op de terugweg ziet Lena badeendjes uit de lucht vallen. Een vreemde gebeurtenis, die de oceanograaf Ebbesmeyer, autoriteit in het zeestromingenonderzoek, vast kan verklaren. Zo volgde hij de dobberroutes van duizenden badeendjes uit een gekapseisde zeecontainer. Op zekere dag belanden er brieven bij Lena en Sasja. Verdrietige brieven van de moeder aan hun vader: 'Sinds je vertrek dwarrelen wij als losse deeltjes doelloos door het huis.' Er is een brief van de vader die Lena kort voor zijn dood zijn afwezigheid verklaart. Dat neemt niet weg dat Sasja concludeert: 'wij zijn het residu van iets wat niet meer functioneel is, wij zijn de appendix.' Een paar dingen komen uiteindelijk samen, ongeacht de omwegen in het bestaan. Want Lena creeert haar eigen mysterie, helemaal verklaarbaar voor wie Lena begrijpt. Mooie debuutroman, fijn van toon, zorgvuldig gecomponeerd. De schrijfster (1982) won in 2005 de Hollands Maandblad Schrijversbeurs voor proza. Normale druk.
Mmmm. Dit is een debuut, dat hebben jullie vast al gelezen. En die badeendjes heb ik al eerder gezien.....
Sarah Stone - Rode aarde, 319 pagina's.
Een Amerikaanse die een hartstochtelijke verhouding heeft met een vooraanstaand lid van de Tutsi-stam, komt in de problemen als in Burundi de burgeroorlog uitbreekt. Daarnaast wordt ze geconfronteerd met haar familie in Amerika als haar moeder terminaal kankerpatient blijkt. Eigenlijk bestaat het verhaal uit drie delen: de gepassioneerde verhouding, de situatie in Burundi en het familieleven in de Verenigde Staten. Alle drie de verhaallijnen confronteren de hoofdrolspeelster met zichzelf. Prachtig genuanceerd geschreven debuutroman over de dilemma's in het leven. Sarah Stone heeft zelf in Burundi gewoond, waar ze verbonden was aan het Jane Goodall Institute. Het boek is een aanrader voor ieder die houdt van een romantisch verhaal. geinteresseerd is in andere culturen of graag psychologische romans leest. Paperback; kleine druk.
Ondanks de badeendjes is 'De mooiste dagen zijn het ergst' een heel mooi boek!
Helemaal mee eens.
Ik heb nix tegen badeendjes hoor! Maar in welk boek kwam ik ze nou toch tegen? Ook een heel legioen, ook in verband met in kaart brengen van zeestromen....doen jullie nog eens een suggestie?
Die badeendjes waren het onderwerp in de roman van Rascha Peper 'wie scheep gaat'.
Ik heb eigenlijk geen nominatie in mijn hoofd nu..
Ik heb eigenlijk geen nominatie in mijn hoofd nu..
Ik heb ook geen nominaties deze keer.
nog een derde nominatie: Broere - Bart Moeyaert 167 pagina's.
Bart Moeyaert vertelt verhalen over een kleine jongen die het geluk heeft op te groeien met zes grote broers. Die kleine jongen was hij zelf.
'Moeyaert bewijst overtuigend dat ook een gelukkige jeugd een goudmijn kan zijn voor een schrijver. Met opmerkingsgave, verbeelding en stijl is het mooi liedjes fluiten - zo laat Moeyaert met Broere zien.' de Volkskrant
'Broere is een boek dat je met mondjesmaat leest, om na elk verhaal even in de verte te turen en jezelf te wentelen in je eigen kinderlijke schatkamer.' HUMO
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De Vlaamse schrijver (1964), ook in Nederland met name bekend door zijn jeugdromans, heeft met dit boek een zeer liefdevol en kostelijk familieportret geschreven. Het zijn korte anekdotes over vader, moeder, Memee en de zeven broers Moeyaert, verteld door de jongste telg. De verhalen ademen helemaal de sfeer van een groot gezin uit de jaren '60 en '70. De schrijver maakt gebruik van een warme en ontwapenende stijl en vertelt vanuit het perspectief van het kind. Dit resulteert in een luchtig boek over de jongensstreken van weleer. Deze herdruk bevat 49 verhalen, inclusief zeven tot nu ongepubliceerde. Vertaald in het Frans, Engels, Duits en Italiaans en in 2001 bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs. Vanaf ca. 14 jaar.
Bart Moeyaert vertelt verhalen over een kleine jongen die het geluk heeft op te groeien met zes grote broers. Die kleine jongen was hij zelf.
'Moeyaert bewijst overtuigend dat ook een gelukkige jeugd een goudmijn kan zijn voor een schrijver. Met opmerkingsgave, verbeelding en stijl is het mooi liedjes fluiten - zo laat Moeyaert met Broere zien.' de Volkskrant
'Broere is een boek dat je met mondjesmaat leest, om na elk verhaal even in de verte te turen en jezelf te wentelen in je eigen kinderlijke schatkamer.' HUMO
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De Vlaamse schrijver (1964), ook in Nederland met name bekend door zijn jeugdromans, heeft met dit boek een zeer liefdevol en kostelijk familieportret geschreven. Het zijn korte anekdotes over vader, moeder, Memee en de zeven broers Moeyaert, verteld door de jongste telg. De verhalen ademen helemaal de sfeer van een groot gezin uit de jaren '60 en '70. De schrijver maakt gebruik van een warme en ontwapenende stijl en vertelt vanuit het perspectief van het kind. Dit resulteert in een luchtig boek over de jongensstreken van weleer. Deze herdruk bevat 49 verhalen, inclusief zeven tot nu ongepubliceerde. Vertaald in het Frans, Engels, Duits en Italiaans en in 2001 bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs. Vanaf ca. 14 jaar.
Hoi Anyrock,
Broere hebben we al eens gehad als samenleesboek in november 2004. Het is wel een erg leuk boek overigens, toentertijd met veel plezier gelezen.
Je kunt hier zien welke boeken al eens als samenleesboek besproken zijn
viewtopic.php?f=3&t=2053
groetjes
Dettie
nog steeds broedend
Broere hebben we al eens gehad als samenleesboek in november 2004. Het is wel een erg leuk boek overigens, toentertijd met veel plezier gelezen.
Je kunt hier zien welke boeken al eens als samenleesboek besproken zijn
viewtopic.php?f=3&t=2053
groetjes
Dettie
nog steeds broedend
Oh, sorry, dat had ik wel kunnen verwachten natuurlijk
Broere was prachtig inderdaad, heb ik recentelijk gelezen.
In het kader van het thema familie, mijn nominaties:
Argentijnse avonden - Carolijn Visser
De Hollandse consul, Ida van Mastrigt, bereidt zich voor op het bezoek van koningin Beatrix, kroonprins Willem- Alexander en Máxima aan de Hollandse kolonie van Tres Arroyos, vijfhonderd kilometer ten zuiden van Buenos Aires.
Zestig jaar geleden, als meisje van tien, belandde Ida hier met haar zusje op de kostschool bij meester Slebos. Ida's familiegeschiedenis is een verbazingwekkend relaas dat de lezer de halve wereld over voert: haar vader Rinus stapt in de crisisjaren van de vorige eeuw op de fiets om zijn geluk in Nederlands-Indië te beproeven, bouwt daar een bestaan op met zijn Rotterdamse verloofde, en wordt vervolgens door de Japanners geïnterneerd, om na de oorlog zijn vrouw aan te treffen in bed met een Amerikaan. Ida en haar zusje worden op de boot terug gezet, en gaan bij hun grootouders wonen.
Daarna wil Rinus een nieuw leven opbouwen in booming Argentinië, de meisjes moeten mee. In Tres Arroyos worden zij liefdevol opgenomen door de gereformeerde nazaten van Hollandse en Friese landverhuizers. Ida trouwt met een van hen, wordt boerin, brengt vier kinderen groot en vervult daarnaast de functie van consul. Trots leidt ze bezoekers langs de Hollandse school, de kerk en de coöperatie.
288 pagina's | Atlas-Contact | mei 2012
Ik heb het boek, als het het samenleesboek wordt dan stuur ik het door voor wie dat wil.
Ik vind het een prachtig, fascinerend verhaal.
Steek je familie in de kleren
David Sedaris
De jeugd van een schrijver is vaak een bron van inspiratie. Zo ook die van Sedaris (1962). Hij groeide op in een middenklasse gezin van Griekse origine in het burgerlijke North Carolina. Drie eigengereide zussen, een vader die, zoals veel vaders, van alles belooft en nooit iets nakomt, een nuchtere, liefhebbende moeder en zijn eigen ontluikende homoseksualiteit zijn de basis voor een succesvolle schrijverscarriere. Sedaris verhalen zijn een plezier om te lezen door de droge humor, de scherpe observaties en het lichte leedvermaak. De situaties zijn vaak zeer herkenbaar: Nederlanders moeten zeker het verhaal 'Zes tot acht zwarte mannen' lezen over Sinterklaas. In de ogen van een Amerikaan is de sint een bizar soort kerstman. Liefhebbers van humoristen als Kees van Kooten kunnen hun hart ophalen. Er verschenen vijf andere verhalenbundels van de schrijver in Nederlandse vertaling. Normale druk.
240 pagina's | Lebowski | september 2011
Als dit boek het wordt dan koop ik het, lees het en stuur het rond voor wie dat wil.
geheimen van de Rode Lantaarn
Pauline Nguyen
Kook-leesboek met de levensgeschiedenis van een Vietnamese familie. Pauline Nguyen vertelt in tien hoofdstukken over haar en haar broertjes vroege jeugdjaren in Saigon, de vlucht van hun ouders met een aantal vrienden in een zelfgemaakte boot naar Thailand, het lange verblijf in een vluchtelingenkamp daar en over hun uiteindelijke bestemming: een voorstad in het Australische Sydney. Haar ouders werkten dag en nacht om hun gezin met (uiteindelijk) vier kinderen een goede toekomst te geven. Pauline beschrijft eerst afstandelijk, later op een openhartige, indringende manier de relatie tussen haar ouders en hun kinderen. Haar vader eiste ultieme inzet, zelfs lagere voldoendes op school werden met slaag bestraft. Het kostte haar veel moeite zichzelf te vinden. Nu leidt ze met een broer en haar man, een chefkok, het succesvolle Vietnamese restaurant De Rode Lantaarn in Sydney. In ieder hoofdstuk goed uitvoerbare recepten, een per pagina, vaak kort toegelicht. Onder de Vietnamese recepttitel de Nederlandse omschrijving in lopend schrift. Met veel familiefoto's en mooie gerechtfoto's in kleur. Alfabetisch register.
343 pagina's | Terra | januari 2012
Als dit boek het wordt dan koop ik het. lees het en stuur het rond voor wie dat wil.
Argentijnse avonden - Carolijn Visser
De Hollandse consul, Ida van Mastrigt, bereidt zich voor op het bezoek van koningin Beatrix, kroonprins Willem- Alexander en Máxima aan de Hollandse kolonie van Tres Arroyos, vijfhonderd kilometer ten zuiden van Buenos Aires.
Zestig jaar geleden, als meisje van tien, belandde Ida hier met haar zusje op de kostschool bij meester Slebos. Ida's familiegeschiedenis is een verbazingwekkend relaas dat de lezer de halve wereld over voert: haar vader Rinus stapt in de crisisjaren van de vorige eeuw op de fiets om zijn geluk in Nederlands-Indië te beproeven, bouwt daar een bestaan op met zijn Rotterdamse verloofde, en wordt vervolgens door de Japanners geïnterneerd, om na de oorlog zijn vrouw aan te treffen in bed met een Amerikaan. Ida en haar zusje worden op de boot terug gezet, en gaan bij hun grootouders wonen.
Daarna wil Rinus een nieuw leven opbouwen in booming Argentinië, de meisjes moeten mee. In Tres Arroyos worden zij liefdevol opgenomen door de gereformeerde nazaten van Hollandse en Friese landverhuizers. Ida trouwt met een van hen, wordt boerin, brengt vier kinderen groot en vervult daarnaast de functie van consul. Trots leidt ze bezoekers langs de Hollandse school, de kerk en de coöperatie.
288 pagina's | Atlas-Contact | mei 2012
Ik heb het boek, als het het samenleesboek wordt dan stuur ik het door voor wie dat wil.
Ik vind het een prachtig, fascinerend verhaal.
Steek je familie in de kleren
David Sedaris
De jeugd van een schrijver is vaak een bron van inspiratie. Zo ook die van Sedaris (1962). Hij groeide op in een middenklasse gezin van Griekse origine in het burgerlijke North Carolina. Drie eigengereide zussen, een vader die, zoals veel vaders, van alles belooft en nooit iets nakomt, een nuchtere, liefhebbende moeder en zijn eigen ontluikende homoseksualiteit zijn de basis voor een succesvolle schrijverscarriere. Sedaris verhalen zijn een plezier om te lezen door de droge humor, de scherpe observaties en het lichte leedvermaak. De situaties zijn vaak zeer herkenbaar: Nederlanders moeten zeker het verhaal 'Zes tot acht zwarte mannen' lezen over Sinterklaas. In de ogen van een Amerikaan is de sint een bizar soort kerstman. Liefhebbers van humoristen als Kees van Kooten kunnen hun hart ophalen. Er verschenen vijf andere verhalenbundels van de schrijver in Nederlandse vertaling. Normale druk.
240 pagina's | Lebowski | september 2011
Als dit boek het wordt dan koop ik het, lees het en stuur het rond voor wie dat wil.
geheimen van de Rode Lantaarn
Pauline Nguyen
Kook-leesboek met de levensgeschiedenis van een Vietnamese familie. Pauline Nguyen vertelt in tien hoofdstukken over haar en haar broertjes vroege jeugdjaren in Saigon, de vlucht van hun ouders met een aantal vrienden in een zelfgemaakte boot naar Thailand, het lange verblijf in een vluchtelingenkamp daar en over hun uiteindelijke bestemming: een voorstad in het Australische Sydney. Haar ouders werkten dag en nacht om hun gezin met (uiteindelijk) vier kinderen een goede toekomst te geven. Pauline beschrijft eerst afstandelijk, later op een openhartige, indringende manier de relatie tussen haar ouders en hun kinderen. Haar vader eiste ultieme inzet, zelfs lagere voldoendes op school werden met slaag bestraft. Het kostte haar veel moeite zichzelf te vinden. Nu leidt ze met een broer en haar man, een chefkok, het succesvolle Vietnamese restaurant De Rode Lantaarn in Sydney. In ieder hoofdstuk goed uitvoerbare recepten, een per pagina, vaak kort toegelicht. Onder de Vietnamese recepttitel de Nederlandse omschrijving in lopend schrift. Met veel familiefoto's en mooie gerechtfoto's in kleur. Alfabetisch register.
343 pagina's | Terra | januari 2012
Als dit boek het wordt dan koop ik het. lees het en stuur het rond voor wie dat wil.
Oei dat wordt moeilijk. Mogen we al gaan stemmen?
Laatst gewijzigd door WilV op 03 Jun 2012, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja jullie mogen stemmen, graag zelfs, hebben jullie zelf nog steeds geen boeken te nomineren?
Nee ik niet deze keer.
Nou ga dan maar stemmen 
Dettie

Dettie
Ik twijfel, ik twijfel,
tussen Carolijn Visser, Sadaris en de mooiste dagen zijn het ergst.
Dat laatste boek hebben veel mensen al gelezen, of niet?
tussen Carolijn Visser, Sadaris en de mooiste dagen zijn het ergst.
Dat laatste boek hebben veel mensen al gelezen, of niet?
Die Rode Lantaarn is nergens meer te koop, dus die kan er af.
Dettie
Dettie
Marjo? berdine? irene? Anyrock? Joanazinha?
Jullie stemmen niet?
Ik kies voor m'n eigen nominatie (sorry Anyrock) Carolijn Visser - Argentijnse avonden
Dettie
Jullie stemmen niet?
Ik kies voor m'n eigen nominatie (sorry Anyrock) Carolijn Visser - Argentijnse avonden
Dettie
Ik ook ( voor Argentijnse avonden)
-
Ik stem niet; mijn stapel boeken die ik de komende tijd wil lezen is zo al hoog genoeg
.

Ja en lezen moet wel leuk blijven natuurlijk, het moet geen 'moeten' worden.
Dettie
Dettie
Op mij hoef je ook niet te wachten. De genoemde boeken trekken mij niet, behalve Anke Scheeren, en die heb ik al gelezen dus.
Ik zal proberen aan te sluiten bij wat jullie kiezen.
Ik zal proberen aan te sluiten bij wat jullie kiezen.
Ik stem voor Carolijn Visser - Argentijnse avonden.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”